Πληροφορική (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 2 ώρες

Η ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ στην Πληροφορική

20 λεπτά

Ο έβδομος κανόνας - κατανόηση σε ομάδες

Φύλλα Εργασίας

[Η φάση διεξάγεται στην Αίθουσα Διδασκαλίας την 1η διδακτική ώρα]

Χρήση μεταβλητών στην πράξη α) της πρόσθεσης δύο αριθμών και β) πρόσθεσης δύο ή περισσότερων λέξεων & γραμμάτων.

Εκπαιδευτική τεχνική: εργασία σε ομάδες.

Εκπαιδευτικά μέσα: κατασκευές-τουβλάκια lego.

 

Χωρίζουμε τους μαθητές σε δύο ομάδες και:

 

  1. στην πρώτη ομάδα μοιράζουμε το 1ο Φύλλο Εργασίας και επίσης, ένα χάρτινο κύβο άδειο, χρώματος κίτρινου (αναπαριστά μια αριθμητική μεταβλητή) διαστάσεων 7x7x7 cm, ανοιχτό από την πάνω πλευρά και έχει την επιγραφή «ΠΟΣΟ_ΦΟΡΟΥ_Α» στην μπροστινή πλευρά. Ακόμη μοιράζουμε αρκετά κίτρινα τουβλάκια Lego κανονικού πάχους και μεταβλητού μήκους: τετραπλού, τριπλού, διπλού και μονού ζεύγους (που αντιπροσωπεύουν τα χρηματικά ποσά 400, 300, 200 και 100 ευρώ, αντίστοιχα). Τα μέλη της ομάδας καλούνται να σκεφτούν τρόπους για να παραστήσουν την πράξη της πρόσθεσης χρησιμοποιώντας τα συγκεκριμένα τουβλάκια Lego, δίνοντάς τους τρία παραδείγματα αθροίσματος αριθμητικών ποσών,  γραμμένα σε τρία πινακίδια:
  1. το ΠΟΣΟ_ΦΟΡΟΥ_Α είναι 1.300 + 700 ευρώ
  2. το ΠΟΣΟ_ΦΟΡΟΥ_Α είναι 700 + 1.300 ευρώ
  3. το ΠΟΣΟ_ΦΟΡΟΥ_Α είναι 1.200 + 800 ευρώ.

 

Ερώτηση κατανόησης: Έχει σημασία στο τελικό άθροισμα, η θέση ή σειρά του ενός προσθετέου ποσού σε σχέση με το άλλο;

 

  1. στην δεύτερη ομάδα μοιράζουμε το 2ο Φύλλο Εργασίας και επίσης, μια στηρικτική βάση Lego γκρίζου χρώματος, διαστάσεων 16x8 και οκτώ τουβλάκια Lego μπλε χρώματος, κανονικού πάχους και μεταβλητού μήκους (αναπαριστούν λέξεις/χαρακτήρες μεταβλητού μήκους) με τις εξής λέξεις/χαρακτήρες να εμφανίζονται πάνω τους: «ΔΕΚΑ», «ΠΟΝΤ», «ΥΠΟ», «ΚΙΛΟ», «ΚΑΣ», «Ι» και «ΜΕΤΡΟ». Κατόπιν καλούμε τα μέλη της ομάδας να σκεφτούν τρόπους για να παραστήσουν την πράξη της πρόσθεσης λέξεων ή χαρακτήρων χρησιμοποιώντας τα συγκεκριμένα τουβλάκια, δίνοντάς τους τρία παραδείγματα σύνθετων λέξεων, γραμμένα σε τρία πινακίδια:
    1. «ΥΠΟΔΕΚΑΜΕΤΡΟ» (όργανο-κανόνας μέτρησης μήκους υπό κλίμακα)
    2. «ΜΕΤΡΟΠΟΝΤΙΚΑΣ» (το γνωστό τρένο-γεωτρύπανο που κατασκευάζει τις στοές του μετρό) 
    3. «ΚΙΛΟΠΟΝΤ» (μονάδα μέτρησης δύναμης βάρους)

 

Ερώτηση κατανόησης: Έχει σημασία στην τελική σύνθετη λέξη, η θέση ή σειρά των λέξεων ή χαρακτήρων που την απαρτίζουν;

Με το που τελειώνουν οι ομάδες και όχι πάντως αργότερα από 10 λεπτά, αντιστρέφουμε τις ομάδες. Δηλαδή μετακινούνται τα μέλη της μιάς ομάδας στο τραπέζι της άλλης ομάδας και το αντίθετο. Ξαναμοιράζουμε άλλο ένα σετ των δύο φύλλων εργασίας, έτσι ώστε τα μέλη της 1ης ομάδας να πάρουν το 2ο Φύλλο Εργασίας και τα μέλη της 2ης ομάδας το 1ο Φύλλο Εργασίας. Δίνουμε άλλα 10 λεπτά να κάνουν οι δύο ομάδες τα νέα ΦΕ.

Δημιουργός Σεναρίου: ΦΩΤΙΟΣ ΦΩΤΕΙΝΑΚΗΣ (Εκπαιδευτικός)