Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Προσχολική)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Υπάρχουν ζώα στο Αρχαιολογικό Μουσείο;

30 λεπτά

Έρευνα

Φύλλα Εργασίας

Στην προηγούμενη φάση του σεναρίου αναλύσαμε τα στατιστικά δεδομένα της έρευνας που έλαβε χώρα στο μουσείο.

Τώρα θα ασχοληθούμε με αυτά που ανακαλύψαμε στο μουσείο θα τα σχολιάσουμε και θα ψάξουμε να βρούμε πληροφορίες.

"Κατεβάζω" τις φωτογραφίες που τράβηξα κατά την επίσκεψή μας στο μουσείο, στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή, και τις βλέπουμε σε μεγάλο μέγεθος. Τις προβάλλουμε στην οθόνη προβολής με την βοήθεια του βιντεοπροβολέα για να τις βλέπουν όλοι καλά.

Παρατηρούμε οτι ανάμεσα σε αυτές υπάρχουν λιοντάρια και πάνθηρες. Ρωτάω τα παιδιά πώς γνώριζαν οι αρχαίοι έλληνες αυτά τα ζώα. Ενδέχεται κάποια να πούνε οτι είχαν ταξιδέψει στην Αφρική και κάποια να πούνε οτι ζούσαν αυτά τα ζώα στην Ελλάδα. Υπάρχουν στοιχεία που να μας δείχνουν οτι αυτά τα ζώα ζούσαν στον ελληνικό χώρο;

Προτείνω να επισκεφτούμε την ιστοσελίδα του παιδαγωγικού ινστιτούτου και να δούμε τι λέει το βιβλίο της ιστορίας της Γ' Δημοτικού.

Διαβάζουμε από τους άθλους του Ηρακλή το Λιοντάρι της Νεμέας.

Υπάρχουν παρόμοια εκθέματα σε άλλα αρχαιολογικά μουσεία της Ελλάδας ή του εξωτερικού;

Επισκεπτόμαστε την ιστοσελίδα του Εθνικού αρχαιολογικού μουσείου. Από εκεί κατεβάζουμε το εκπαιδευτικό υλικό Άνθρωποι, λιοντάρια και χρυσός, σε μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου και το τυπώνουμε. Στην σελίδα 8 διαβάζουμε οτι στην Αργολίδα ζούσαν αληθινά λιοντάρια και ότι έχουν βρεθεί οστά τους.

Ακολουθεί καταιγισμός ιδεών ως προς τις πιθανές αιτίες που οδήγησαν στην εξαφάνισή τους από τον ελλαδικό χώρο. Σαν πιθανότερες αιτίες φαίνεται να είναι η καταστροφή των δασών όπου ζούσαν, κρύβονταν, γεννούσαν και κυνηγούσαν, η εξέλιξη των όπλων που έκανε το κυνήγι των άγριων ζώων ευκολότερο και η εξάπλωση των οικισμών των ανθρώπων.

Επανερχόμαστε στην εικονική περιήγησή μας στο αρχ. μουσείο του Πυθαγορείου μέσα από τις φωτογραφίες που τραβήξαμε κατά την επίσκεψη σε αυτό.

Αυτή τη φορά παρατηρούμε και συζητάμε για το υλικό πάνω στο οποίο είχαν αποτυπωθεί οι μορφές των ζώων. Τι υλικά συναντήσαμε; Βλέπουμε τις φωτογραφίες κάπως γρήγορα, παρατηρούμε και συζητάμε για τα υλικά. πέτρωμα (μάρμαρο, αχάτης), πηλός, ξύλο, μέταλλο. Με ποιον τρόπο αποτυπώθηκαν τα ζώα; Παρατηρούμε αγάλματα ζώων, ανάγλυφα, ζωγραφισμένα σε πήλινα αγγεία, πήλινα αγγεία με τη μορφή ζώου (ρυτά κυρίως), τυπωμένη μορφή ζώου σε μέταλλο (νόμισμα), μέταλλο με τη μορφή ζώου (αγαλματίδιο), ψηφιδωτό.

Εξακολουθώντας να βλέπουμε τις φωτογραφίες, εντοπίζουμε κάποια ζώα ή ανθρώπινα πλάσματα με χαρακτηριστικά ζώου π.χ. κέρατα κριαριού ή κεφάλι τσακαλιού. Ρωτάω τα παιδιά αν όλα τα εκθέματα ήταν ελληνικής προέλευσης.

Ήδη κατά την επίσκεψή μας στο μουσείο είχαμε εντοπίσει τα εκθέματα αυτά και είχαμε συζητήσει για την προέλευσή τους. Τα περισσότερα είναι ελληνικά υπάρχουν όμως και κάποια Αιγυπτιακά και Ασσυριακά. Τα Αιγυπτιακά όμως υπερτερούν αριθμητικά και παρουσιάζουν και ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού δεν πρόκειται καθαρά για ζώα αλλά για ζωόμορφους Θεούς. Μας δίνεται λοιπόν η ευκαιρία μέσα από αυτά να γνωρίσουν τους θεούς των αρχαίων Αιγυπτίων που διέφεραν τόσο πολύ στην μορφή από τους ελληνικούς.

Επισκεπτόμαστε την ιστοσελίδα του Βρετανικού Μουσείου.

Βλέπουμε τις κάρτες που έχω φτιάξει με εικόνες και πληροφορίες από το Βρετανικό Μουσείο και μαθαίνουμε για τους αρχαίους Αιγύπτιους Θεούς.

 

Ιστορία Γ Δημοτικού Από τη μυθολογία στην Ιστορία

Άνθρωποι, λιοντάρια και χρυσός.

Οι θεοί των αρχαίων Αιγυπτίων.

Διευκρίνιση: 
Πρόκειται για την ιστορία της γέννησης των Θεών των αρχαίων Αιγυπτίων μέσα από κινούμενα σχέδια.
Δημιουργός Σεναρίου: Αγλαϊα Ζερμπίνη (Εκπαιδευτικός)