Ευέλικτη Ζώνη (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Σκάκι - Ένα εργαλείο μάθησης στην εκπαίδευση

50 λεπτά

Αξιολόγηση προγράμματος

Φύλλα Εργασίας

                                Δεν είναι η κίνηση - ακόμα και η καλύτερη δυνατή κίνηση- που πρέπει να ψάχνεις,

                                    αλλά ένα εφαρμόσιμο σχέδιο (Alexander Znosko-Borovsky, 1884-1954)

   Στην τελευταία φάση του σεναρίου, γίνεται η αξιολόγηση και η επέκτασή του. Τα ψηφιακά εργαλεία αυτής της φάσης χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες με διαβαθμισμένο βαθμό δυσκολίας. Στην πρώτη κατηγορία, για κάθε ένα από τα σκακιστικά κομμάτια έχει επιλεγεί μια εργασία στο περιβάλλον του υπολογιστή η οποία κορυφώνεται με τα ΡΟΚΕ. Ακολουθεί το χρονολόγιο των παγκόσμιων πρωταθλητών στο σκάκι.

Στη δεύτερη κατηγορία, γίνεται η παρουσίαση των βασικών φινάλε (σε αυτά μας ενδιαφέρει να δούνε οι μαθητές τις εικόνες ΜΑΤ που υπάρχουν στα βασικά φινάλε και όχι την τεχνική τους). Ακολουθεί το χρονολόγιο των παγκόσμιων πρωταθλητριών στο σκάκι.

Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει ένα πρόβλημα ΜΑΤ και μία διαδραστική παρουσίαση που αφορά τα μέρη μίας σκακιστικής παρτίδας.

Το σενάριο ολοκληρώνεται με ένα παζλ, ένα Video και ένα animation που αποτελούν πιθανή επέκταση του σεναρίου από την/τον εκπαιδευτικό.

   Η παρουσίαση των παγκόσμιων πρωταθλητών -ανδρών και γυναικών- μπορεί να είναι η αφόρμηση για ανάπτυξη συνδέσεων με την Ιστορία αλλά και άλλα γνωστικά αντικείμενα όπως Γεωγραφία, Πολιτισμός κ.α.

   Το animation που παρουσιάζεται θα δώσει επιπλέον ερεθίσματα για δραματοποίηση, σκηνοθεσία, ζωγραφική αλλά και για περαιτέρω έρευνα στο διαδίκτυο και άλλων σκακιστικών animations.

   Στα φύλλα εργασίας υπάρχουν ασκήσεις διαφόρων επιπέδων σχετικά με την κίνηση των κομματιών αλλά και τα ΜΑΤ στην σκακιέρα.

   Η/ο εκπαιδευτικός μπορεί να χωρίσει τους μαθητές σε ομάδες σε οποιοδήποτε στάδιο της πέμπτης φάσης το κρίνει σκόπιμο, όπως και στην επίλυση των φύλλων εργασίας. Στην κορύφωση του σεναρίου μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να κατασκευάσουν τα δικά τους προβλήματα σκακιού (όπως ένα ματ, μια περίπλοκη θέση κ.α) και να τα παρουσιάσουν στην ολομέλεια.

"Το Πιόνι" - Του K.Π. Kαβάφη

Διευκρίνιση: 
Διαβάζει ο Γ.Π. Σαββίδης, Ποικίλη Στοά-Σπουδαστήριο Nέου Eλληνισμού 1999

Σκακιστικά Διαγράμματα

Διευκρίνιση: 
Τα διαγράμματα που ακολουθούν σκοπό έχουν την εμβάθυνση των μαθητών στους κανόνες του παιχνιδιού

Πύργος

Αξιωματικός

Βασίλισσα

Στρατιώτης

Ίππος

Βασιλιάς

ΡΟΚΕ 1

Διευκρίνιση: 
Αρχικά θεώρησε ότι είναι σειρά του λευκού να παίξει και στη συνέχεια του μαύρου.

ΡΟΚΕ 2

Διευκρίνιση: 
Αρχικά θεώρησε ότι είναι σειρά του λευκού να παίξει και στη συνέχεια του μαύρου.

ΡΟΚΕ 3

Διευκρίνιση: 
Αρχικά θεώρησε ότι είναι σειρά του λευκού να παίξει και στη συνέχεια του μαύρου.

Παγκόσμιοι Πρωταθλητές στο Σκάκι

Βασικά Φινάλε - Ματ με Βασίλισσα

Διευκρίνιση: 
Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 10 κινήσεις.

Βασικά Φινάλε - Ματ με Πύργο

Διευκρίνιση: 
Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 17 κινήσεις.

Βασικά Φινάλε - Ματ με δύο Αξιωματικούς

Διευκρίνιση: 
Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 18 κινήσεις.

Βασικά Φινάλε - Ματ με Αξιωματικό και Ίππο

Διευκρίνιση: 
Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 34 κινήσεις.

Βασικά Φινάλε - Ματ με δύο Ίππους

Διευκρίνιση: 
Από τα βασικά φινάλε είναι το μόνο που δεν είναι υποχρεωτικό. Για να γίνει ΜΑΤ θα πρέπει ο παίκτης που έχει μόνο το Βασιλιά (εδώ ο λευκός) να παίξει λάθος.

Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Γυναικών

Παίξε

Φτιάξε το παζλ και δες τι έπρεπε να παίξεις για να κάνεις ΜΑΤ στην παραπάνω σκακιέρα

Τελική

Η Κάτια και ο Άρης μας μαθαίνουν Σκάκι - Οι κανόνες του παιχνιδιού σε 10'

Η Κάτια και ο Άρης μας μαθαίνουν Σκάκι - Οι κανόνες του παιχνιδιού σε 10'

Γελάστε σκακιστικά

Σχόλιο: 
Περισσότερα στη σελίδα του δημιουργού https://www.youtube.com/channel/UCodbU8EtVZvTMZdO51MSP1w

Καλές παρτίδες

Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΣΤΑΣ ΓΙΟΥΒΑΝΤΣΙΟΥΔΗΣ (Εκπαιδευτικός)