Φυσική (ΠΕ) (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Τελικά ο Velazquez ήξερε φυσική;

40 λεπτά

Επεξεργασία- μελέτη του πίνακα

Η εργασία αυτή ακολουθεί τα πειράματα του βιβλίου, οπότε οι μαθητές γνώριζουν ήδη σχετικά με την ευθύγραμμη διάδοση του φωτός, το σχηματισμό σκιών και το φαινόμενο της ανάκλασης του φωτός.   

 Έτσι, γίνεται αναζήτηση από την τάξη στο διαδίκτυο σχετικά με το ζωγράφο, τον ιμπρεσιονισμό, τον πίνακα, τα άτομα που απεικονίζονται, το μουσείο όπου φιλοξενείται αλλά και για ζωγράφους που επιχείρησαν να αντιγράψουν τον πίνακα. Έπειτα, επιχειρείται η σύνδεση των αποτελεσμάτων της αναζήτησης όλων αυτών με το μάθημα της Φυσικής. Παρατηρείται ότι δύο άτομα (βασιλιάς και βασίλισσα) στον πίνακα απεικονίζονται μέσα σε καθρέφτη Οι μαθητές, παίρνουν στα χέρια τους καθρέφτες και προσπαθούν να μιμηθούν το βασιλιά και τη βασίλισσα και προβληματίζονται σχετικά με το αν πρέπει να βρίσκονται αριστερά ή δεξιά. Έτσι, γίνεται εκτενής αναφορά στο φαινόμενο της ανάκλασης του φωτός και σημειώνεται η πραγματική θέση τους όταν ο Velazquez ζωγράφιζε. Επίσης, μέσα από την αναζήτηση, προκύπτει η πληροφορία ότι το άτομο που βρίσκεται μπροστά στο καβαλέτο ήταν ο ίδιος ο Velazquez. Οπότε, ο επόμενος προβληματισμός σχετίζεται με την πραγματική θέση του ζωγράφου.  

Έπειτα, δίνεται μεγάλη σημασία στο φωτισμό του σκηνικού του πίνακα. Κάποια πρόσωπα είναι περισσότερο φωτισμένα από κάποια άλλα. Κεντρικό πρόσωπο –παρόλο που το όνομα του πίνακα άλλο υποδεικνύει- άρα και πιο φωτισμένο είναι ένα κοριτσάκι, η Ινφάντα Μαργαρίτα . Παρατηρώντας τις σκιές, τίθεται, λοιπόν, το ερώτημα «κατά πόσο ο Velazquez ήταν συνεπής στους νόμους της φυσικής όταν σχεδίαζε τις σκιές στον πίνακα». Πάνω σε εκτυπωμένη φωτογραφία του πίνακα προσπαθούν με τη βοήθεια σχοινιών να δείξουν τα σημεία όπου βρίσκονταν οι φωτεινές πηγές αλλά και την πορεία των ακτινών, εφόσον είναι ήδη γνωστό σε όλους από τα προηγούμενα μαθήματα ότι το φως διαδίδεται ευθύγραμμα. 

Για να γίνει περισσότερο κατανοητή η αλλαγή της πορείας των φωτεινών ακτίνων όταν αυτές συναντούν έναν καθρέφτη, προτείνεται ένα διαδραστικό παιχνίδι από τον ιστότοπο του bbc.

( http://www.bbc.co.uk/schools/scienceclips/ages/10_11/see_things.shtml )

 

Επίσης, από τον ίδιο ιστότοπο, οι μαθητές μελετούν τη δημιουργία των σκιών 

( http://www.bbc.co.uk/schools/scienceclips/ages/7_8/light_shadows.shtml )

Παιχνίδι με καθρέφτες

Διευκρίνιση: 
Τοποθετώ τους καθρέφτες στο κατάλληλο σημείο για να κατευθύνω το φως εκεί που μου λέει η εφαρμογή

Δημιουργία σκιών

Αναπαράσταση των ακτίνων του φωτός με σχοινί

Δημιουργός Σεναρίου: Αγγελική Σαμαντά (Εκπαιδευτικός)