Ιστορία (ΠΕ) (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Οι περσικοί πόλεμοι

30 λεπτά

Εκστρατεία του Ξέρξη - Η μάχη των Θερμοπυλών

Φύλλα Εργασίας

Αρχικά, τα παιδιά μέσα από μια εκτενή παρουσίαση, την οποία θα διαβάζουν ένα ένα τα ίδια μεγαλόφωνα, θα γνωρίσουν τα γεγονότα της τρίτης εκστρατείας των Περσών στον ελλαδικό χώρο και συγκεκριμένα του Ξέρξη. Με μία απλή άσκηση αντιστοίχισης θα μάθουν καλύτερα τα παιδιά κάποιες βασικές πληροφορίες του μαθήματος, πριν δουν με κίνηση σχηματικά στο χάρτη την εξέλιξη της μάχης των Θερμοπυλών, πριν και μετά την προδοσία του Εφιάλτη. Με ένα διαδραστικό βίντεο τα παιδιά θα γνωρίσουν και έναν άλλον τρόπο προσπέγγισης της μάχης και του σκεπτικού των Ελλήνων, που αποφάσισαν να αμυνθούν εκεί. Προτρέπονται τα παιδιά να υιοθετήσουν και αυτά αν θέλουν έναν παρόμοιο βιωματικό τρόπο και να το παρουσιάσουν και τα ίδια, αν το θελήσουν. Μέσα από ένα παιχνίδι μνήμης, μαθαίνουν σημαντικές πληροφορίες για σημαντικά σημεία του μαθήματος παίζοντας και μέσα από έναν παρόμοιο κινούμενο χάρτη γνωρίζουν και τη ναυμαχία του Αρτεμισίου, που λάμβανε χώρα ταυτόχρονα με τη μάχη των Θερμοπυλών. Κατόπιν, τα παιδιά χαλαρώνουν και ανακαλούν τις γνώσεις τους με ένα κρυπτόλεξο, ένα σταυρόλεξο και τη συνέχιση της ιστορικής γραμμής. Τέλος, εφόσον υπάρχει χρονικό περιθώριο, ή μέσα στην τάξη, θα δοθεί το φύλλο εργασίας με ερωτήσεις κριτικής (αποκλίνουσας) σκέψης, στις οποίες τα παιδιά θα απαντήσουν με βάση όσα έμαθαν συζητώντας μέσα στις ομάδες τους.

Απομακρύνθηκε ο περσικός κίνδυνος μετά την πανωλεθρία των Περσών στο Μαραθώνα;

Διευκρίνιση: 
Παιδιά, μεγιστοποιήστε το βίντεο και αλλάζετε μία μία τις διαφάνειες. Ο καθένας σας ας διαβάζει δυνατά μία μία για να μάθουμε όλοι τι έγινε μετά το θρίαμβο του Μιλτιάδη...Ό,τι απορίες έχετε,εδώ είμαστε!
Σχόλιο: 
Ο σύνδεσμος μπορεί να προβληθεί και στο διαδραστικό πίνακα, ώστε τα παιδιά ένα ένα να διαβάζουν ισομερώς κάποιες διαφάνειες μεγαλόφωνα, ώστε να οριστεί το ιστορικό πλαίσιο αυτής της φάσης των περσικών πολέμων...Τα υπόλοιπα παιδιά μπορούν είτε να παρακολουθούν εκεί είτε να αλλάζουν τις διαφάνειες στους δικούς τους υπολογιστές.

Τελικά έγινε και τρίτη εκστρατεία...Για να θυμηθούμε κάποια βασικά σημεία...

Διευκρίνιση: 
Ποια ομάδα θα έχει τις περισσότερες εύστοχες απαντήσεις άραγε;
Σχόλιο: 
Ξαναδείτε την παρουσίαση αν δε θυμάστε κάτι ή αν αμφιβάλλετε για κάποια πληροφορία....

Και οι Έλληνες στρατοπέδευσαν στις Θερμοπύλες...Πώς εξελίχθηκε η μάχη εκεί;

Διευκρίνιση: 
Το μόνο χερσαίο πέρασμα τότε από τη Θεσσαλία στη Στερεά Ελλάδα...
Σχόλιο: 
Αυτή η κίνηση στο χάρτη σίγουρα θα σας βοηθήσει να καταλάβετε τι έγινε τότε εκεί...

Την ίδια μάχη πώς την έμαθαν κάποια παιδιά της ηλικίας σας σε μια άλλη πόλη της Ελλάδας...;

Διευκρίνιση: 
Αν θέλετε κάντε και σεις κάτι παρόμοιο...με πλαστελίνες ή με ό,τι άλλο σκεφτείτε στις ομάδες σας...
Σχόλιο: 
Με αυτόν τον τρόπο μήπως καταλάβατε τη μάχη καλύτερα;

Τα πιο βασικά σημεία του μαθήματος...

Διευκρίνιση: 
Προσπαθήστε...δεν είναι δύσκολο!
Σχόλιο: 
Προσέξτε και αυτά που γράφουν οι κάρτες...είναι σημαντικά!

Παράλληλα, γινόταν μια άλλη σύγκρουση, στη θάλασσα, στο Αρτεμίσιο...

Διευκρίνιση: 
Οι Πέρσες δεν έπρεπε να περάσουν τόσο εύκολα προς τη νότια Ελλάδα...
Σχόλιο: 
Δείτε σχηματικά σε κίνηση και τις προσπάθειες του ελληνικού στόλου με αρχηγό τον επίσης Σπαρτιάτη Ευρυβιάδη...

Ας χαλαρώσουμε λίγο...

Διευκρίνιση: 
Ένα κρυπτόλεξο...πού είναι οι λεξούλες;;;
Σχόλιο: 
Ομάδες...εν δράσει!!!

Ας λύσουμε και ένα εύκολο σταυρόλεξο...

Σχόλιο: 
Δεν ήταν πολύ εύκολο;;;

Χρονολογική γραμμή...συνέχεια

Διευκρίνιση: 
Συνεχίζουμε την ιστορική μας γραμμή...
Σχόλιο: 
Μία ημερομηνία μάθαμε, αλλά τι ημερομηνία...έχει πολλά γεγονότα μέσα της!
Δημιουργός Σεναρίου: Γαλατιανή Γαλουζή (Εκπαιδευτικός)