Ιστορία (ΠΕ) (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Οι περσικοί πόλεμοι

30 λεπτά

Η μάχη των Πλαταιών & η ναυμαχία της Μυκάλης

Ξεκινώντας, τα παιδιά παρακολουθούν ή διαβάζουν μεγαλόφωνα τη μικρή παρουσίαση όλου αυτού του κεφαλαίου. Κατόπιν, απαντούν σε μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής και στη συνέχεια με κάρτες διαλόγου προσπαθούν να αντιληφθούν όλο το χρονικό μέχρι τη μάχη των Πλαταιών και τη ναυμαχία της Μυκάλης. Η ανάγνωση και η λύση των καρτών θα γίνεται ενδοομαδικά. Μέσα από ένα κείμενο αντιστοίχισης τα παιδιά μαθαίνουν τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στις δύο τελευταίες συγκρούσεις Ελλήνων και Περσών. Οι ομάδες συναγωνίζονται μεταξύ τους και αυτό δίνει στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία κίνητρα και διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών. Η εικόνα που ακολουθεί ζητάει από τους μαθητές να περιγράψουν τη μάχη των Πλαταιών και στο σχόλιο ζητείται να σκεφτούν τους λόγους της νίκης των Ελλήνων στη μάχη αυτή. Παρακάτω υπάρχουν δύο διαδραστικές εικόνες.Η μία είναι του Παυσανία, με την οποία παρέχονται περαιτέρω πληροφορίες για αυτόν τον σημαντικό στρατηγό και ηγέτη και η άλλη είναι χάρτης της περιοχής, όπου έλαβε χώρα η ναυμαχία της Μυκάλης και δίνονται επιπρόσθετες πληροφορίες για αυτήν. Με κάρτες ερωτήσεων δίνονται τα αποτελέσματα των περσικών πολέμων. Τα παιδιά ολοκληρώνουν την ιστορική γραμμή που είχαν επεξεργαστεί και στις προηγούμενες φάσεις και κάνουν μία μικρή επανάληψη στους περσικούς πολέμους μέσα από δύο χάρτες διαδραστικούς. Τέλος, καλούνται εφόσον μπορούν και θέλουν, να επιλύσουν δύο σταυρόλεξα, το ένα πάνω στις πληροφορίες του παρόντος κεφαλαίου και το άλλο αναφορικά με όλη την ενότητα των περσικών πολέμων. Η επεξεργασία των επαναληπτικών στοιχείων που υπάρχουν στην παρούσα φάση δύναται να πραγματοποιηθεί και στο σπίτι βέβαια ή σε μια άλλη μέρα επανάληψης πριν από κάποιο ενδεχόμενο κριτήριο αξιολόγησης. Κρίθηκε απαραίτητο να παρουσιαστούν εδώ, επειδή είναι η τελευταία φάση μιας ολοκληρωμένης διδακτικής ενότητας και ολοκλήρωση δίχως επανάληψη...δε νοείται για κανέναν εκπαιδευτικό... 

Τι έγινε μετά το...τρόπαιο του Θεμιστοκλή;

Διευκρίνιση: 
Άραγε τους άφησε ήσυχους ο Ξέρξης;
Σχόλιο: 
Παιδιά, μεγιστοποιήστε την παρουσίαση και πάρτε μια γεύση των επόμενων γεγονότων...

Και μετά τη Σαλαμίνα...

Διευκρίνιση: 
Ομαδούλες...θυμηθείτε αυτά που είδατε πριν...
Σχόλιο: 
Σκεφτείτε αυτά που διαβάσατε πριν και θα βρείτε τη σωστή απάντηση...

Πώς φτάσαμε στις δύο τελευταίες συγκρούσεις;;;

Διευκρίνιση: 
Η κάθε ομάδα θα χωριστεί σε 2 υποομάδες και η μια θα ρωτάει την άλλη. Οι σωστές απαντήσεις θα καταγράφονται και να δούμε ποια ομάδα θα νικήσει...
Σχόλιο: 
Ήταν δύσκολα;

Οι δύο τελευταίες συγκρούσεις...

Διευκρίνιση: 
Συμπληρώνουμε και μαθαίνουμε....
Σχόλιο: 
Νικητές βγήκαν οι ενωμένοι Έλληνες και στις δύο συγκρούσεις...

Η μάχη των Πλαταιών

Διευκρίνιση: 
Ας δούμε λίγο σχηματικά τον τρόπο που παρατάχθηκαν οι δύο στρατοί...
Σχόλιο: 
Συζητήστε και πείτε η κάθε ομάδα στην ολομέλεια τους λόγους της νίκης των Ελλήνων στη μάχη των Πλαταιών.

Η ηγετική φυσιογνωμία της μάχης των Πλαταιών...

Διευκρίνιση: 
Ποιος ήταν;
Σχόλιο: 
Κατόρθωσε να ενώσει όλους τους Έλληνες και να ποεμήσουν μπροστά στον κοινό εχθρό...

Τα αποτελέσματα...

Διευκρίνιση: 
Τι πέτυχαν οι Έλληνες με τις νίκες αυτές;;;
Σχόλιο: 
Αποτέλεσματα ή αλλιώς συνέπειες...

Η ναυμαχία της Μυκάλης

Διευκρίνιση: 
Η τελευταία πράξη του δράματος παίχτηκε εκεί που άρχισε...Κοντά στη Μίλητο...
Σχόλιο: 
Εδώ γιατί νίκησαν πάλι οι Έλληνες;;;

Ιστορική γραμμή

Διευκρίνιση: 
Ας ολοκληρώσουμε πια την ιστορική γραμμή των περσικών πολέμων...
Σχόλιο: 
Ολοκληρώστε την και δείτε πια γραμμικά τα γεγονότα...Πόσα χρόνια κράτησαν οι Περσικοί πόλεμοι;

Ένα ακόμα σταυρολεξάκι...για το σημερινό μάθημα...

Διευκρίνιση: 
Δεν είχε πολλά καινούρια ονόματα το σημερινό μάθημα...
Σχόλιο: 
Ελάτε...είναι πανεύκολα!

Όλες οι μάχες και ναυμαχίες στο Google Earth... (επανάληψη - προαιρετικό)

Διευκρίνιση: 
Ελάτε να "γκουγλάρουμε" δορυφορικά και ιστορικά...
Σχόλιο: 
Ξαναθυμόμαστε ό,τι μάθαμε σε αυτήν την ενότητα...

Υπάρχει και άλλος ένας διαδραστικός χάρτης των περσικών πολέμων (επανάληψη - προαιρετικό)

Διευκρίνιση: 
Όποιος θέλει, μπορεί να περιηγηθεί τώρα ή στο σπίτι...
Σχόλιο: 
Ο χάρτης αυτός έχει και τις πορείες και των τριών εκστρατειών των Περσών...

Ένα τελευταίο προαιρετικό επαναληπτικό σταυρόλεξο όλης της ενότητας...

Διευκρίνιση: 
Όποια ομάδα επιθυμεί, το επιλύει...
Σχόλιο: 
Αυτό το σταυρόλεξο είναι μια επανάληψη...οι δάσκαλοι ξέρετε...λατρεύουν τις επαναλήψεις!!!
Δημιουργός Σεναρίου: Γαλατιανή Γαλουζή (Εκπαιδευτικός)