Ευέλικτη Ζώνη (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Μες στο μουσείο θέλω να γίνω πορτρέτο κι εγώ

45 λεπτά

Χαμογελάστε, παρακαλώ!

Φύλλα Εργασίας

Σημαντική σημείωση: Για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας απαιτείται η έγκαιρη εξασφάλιση έγγραφης συγκατάθεσης των γονιών των μαθητών.

 

Η εκπαιδευτικός έχει, μέρες πριν, παρακινήσει τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν την ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και να φωτογραφίσουν ο ένας το πρόσωπο του άλλου. Οι φωτογραφίες έχουν συγκεντρωθεί σε φάκελο με τίτλο “Χαμογελάστε παρακαλώ” ο οποίος είναι διαθέσιμος στην επιφάνεια εργασίας κάθε υπολογιστή του εργαστηρίου Πληροφορικής.

 

Αυτή τη διδακτική ώρα η εκπαιδευτικός προτρέπει τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν το διαδικτυακό λογισμικό έκφρασης funny.pho.to το οποίο προσφέρει πάμπολλες δυνατότητες επεξεργασίας εικόνας. Πρόκειται για εξαιρετικά απλό λογισμικό το οποίο παρέχει, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα δημιουργίας φωτογραφικού άλμπουμ με τη μορφή κινούμενης εικόνας (.gif). Επιπλέον υπάρχει δυνατότητα τροποποίησης και επεξεργασίας της εργασίας σε κάθε στάδιο, γεγονός που καθιστά το λογισμικό αρκετά εύχρηστο.

 

Οι μαθητές σε δυάδες επεξεργάζονται τις φωτογραφίες τους προσθέτοντας εφέ της αρεσκείας τους, δημιουργώντας ένα νέο εικαστικό αποτέλεσμα. Είναι σημαντικό, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, κάθε μαθητής να επεξεργαστεί τη δική του φωτογραφία. Τα αποτελέσματα μπορούν να διαμοιραστούν είτε με τη χρήση συνδέσμων (link), είτε αποθηκεύοντας τις εικόνες, τοπικά, στους υπολογιστές, επιλογή η οποία και συνιστάται.

 

Μετά το πέρας της δραστηριότητας και την προβολή των φωτογραφιών πριν και μετά την επεξεργασία οι μαθητές αναμένεται να εντοπίσουν τις εμφανείς αλλαγές των εικόνων τους και να οδηγηθούν, μέσω συζήτησης, σε συμπεράσματα σχετικά με την ασφάλειά τους στο διαδίκτυο, όταν ιδιαίτερα αναρτούν φωτογραφικό υλικό, καθώς και με την εγκυρότητα των πηγών που υπάρχουν σ’ αυτό.

 

Επεκτασιμότητα

Τα έργα των μαθητών που έχουν παραχθεί κατά την υλοποίηση του παρόντος σχεδίου δράσης θα μπορούσαν να αποτελέσουν υλικό για τη δημιουργία ψηφιακών κολάζ με τη χρήση κάποιου λογισμικού ψηφιακής εικαστικής, όπως, παραδείγματος χάρη του διαδικτυακού λογισμικού befunky, αλλά και του προαναφερθέντος λογισμικού Funny.Pho.to. Οι δυνατότητες που παρέχουν και τα δύο λογισμικά είναι πολλές και η απλότητά τους τα καθιστά εύχρηστα ακόμα και για μαθητές μικρής ηλικίας.

 

Επίσης, επεκτείνοντας την ενότητα Β3 των Εικαστικών “Πρόσωπα που μιλούν” (ΒΜ σ. 39-42 και ΤΕ σ.26), οι ψηφιακές φωτογραφίες των μαθητών θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση επιχρωματισμού με τη χρήση των προαναφερθέντων λογισμικών δημιουργικής έκφρασης, αλλά και άλλων, όπως π.χ. των διαδικτυακών λογισμικών piZap, FuntasticFace και pixlr.

 

Οι φωτογραφίες των μαθητών θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και για τη δημιουργία κόμικς. Καθώς τα περισσότερα διαδικτυακά λογισμικά δεν υποστηρίζουν την ελληνική γλώσσα, οι μαθητές, ακολουθώντας τις οδηγίες της εκπαιδευτικού, θα μπορούσαν να εισάγουν τις φωτογραφίες τους στο περιβάλλον του κειμενογράφου word, να εισάγουν στη συνέχεια “μπαλονάκια ομιλίας” και να μετατρέψουν τους εαυτούς τους σε ήρωες κόμικς.

 

Όλα τα έργα των μαθητών θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στους συμμαθητές, τους γονείς αλλά και στο ευρύ κοινό με τη δημιουργία έκθεσης εικαστικών η οποία θα μπορούσε να υλοποιηθεί στο πλαίσιο εκδηλώσεων του σχολείου.

Οδηγίες χρήσης funny.pho.to

Διευκρίνιση: 
Ανάρτηση σε ιστολόγιο σειράς φωτογραφιών για τη βήμα προς βήμα χρήση του διαδικτυακού λογισμικού ψηφιακής εικαστικής funny.pho.to.
Σχόλιο: 
Το ιστολόγιο ανήκει στην εκπαιδευτικό. Έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο διαθεματικού σχεδίου δράσης με τίτλο eurofykious project και απευθύνεται σε μαθητές Α' Δημοτικού. Ο ήρωας του project επικοινωνεί με τους μαθητές αναρτώντας οδηγίες χρήσης διαφόρων λογισμικών και τους προτρέπει να τα χρησιμοποιήσουν. Λειτουργεί ως μια μορφή εναλλακτικού φύλλου εργασίας. Η παραπάνω ανάρτηση αφορά σε οδηγίες χρήσης του λογισμικού funny.pho.to και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές, ανεξάρτητα από το πλαίσιο δημιουργίας του blog. Η ηλεκτρονική διεύθυνση δίνεται στους μαθητές γραμμένη σε ένα αυτοκόλλητο χαρτάκι (post it) το οποίο μπορούν να βρουν κολλημένο δίπλα από την οθόνη του υπολογιστή τους.
Δημιουργός Σεναρίου: Στέλα-Μαρίνα Κωστάκη (Εκπαιδευτικός)