Λατινικά (Γενικό Λύκειο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

O Iulius Caesar περιγράφει τα ήθη των Γερμανών

45 λεπτά

Γνωριμία με το κείμενο και τις ιδέες που εκφράζει

Φύλλα Εργασίας

Κατά τη φάση αυτή ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές, αξιοποιώντας τη μετωπική διδασκαλία, για το περιεχόμενο του σεναρίου που θα διδαχθεί και τους βασικούς στόχους του. Ακολούθως, οι μαθητές τοποθετούνται ανά ομάδες των 4 ατόμων μπροστά σε έναν Η/Υ. Ο ακριβής, ωστόσο, αριθμός των μαθητών της ομάδας, εξαρτάται τόσο από τους διαθέσιμους Η/Υ στο εργαστήριο πληροφορικής, όσο και από το μαθητικό δυναμικό της τάξης. Ο εκπαιδευτικός σε συνεργασία με τους μαθητές του θα τους κατανείμει σε ομάδες, αφού λάβει υπόψη του και το γεγονός ότι σε μάθε ομάδα πρέπει να υπάρχει τουάχιστον ένας μαθητής που θα γνωρίζει και θα χειρίζεται καλά τα προγράμματα του Η/Υ που θα χρησιμοποιηθούν στο εν λόγω σενάριο. Οι ομάδες θα εργαστούν με κοινό φύλλο εργασίας. Ο εμπλουτισμός της μαθησιακής διαδικασίας θα μπορούσε να επιτευχθεί και με διαφορετικά φύλλα εργασίας. Κάτι τέτοιο, όμως, προϋποθέτει και την ύπαρξη αρκετού διδακτικού χρόνου, προκειμένου στο τέλος να γίνει η παρουσίαση των ομαδικών εργασιών στην ολομέλεια της τάξης, προκειμένου όλοι οι μαθητές να λάβουν γνώση των συμπερασμάτων, στα οποία οδηγήθηκαν οι συμμαθητές τους με τα διαφορετικά ερωτήματα, πάνω στα οποία εργάστηκαν. Με το κοινό φύλλο εργασίας εξετάζουν τις ίδιες πτυχές των ερωτημάτων που τους τίθενται, κατακτούν τις ίδιες γνώσεις, από διαφορετική, όμως, οπτική γωνία, γεγονός που επιτρέπει τον πλουραλισμό και την πολυφωνία, αλλά και τον μικρότερο χρόνο αλληλεπίδρασης και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των ομάδων, μέσα στα χρονικά όρια μιας διδακτικής ώρας (45΄).

      Βασικός στόχος της α΄φάσης είναι να κατανοήσουν οι μαθητές πως ένα κείμενο αποτελεί πρωτίστως φορέα ιδεών και πληροφοριών. Το συγκεκριμένο κείμενο (ενότητα ΧV) του σχολικού βιβλίου των Λατινικών ανήκει στον Ιούλιο Καίσαρα. Καλούνται, λοιπόν, οι μαθητές, αξιοποιώντας το διαδίκτυο, να αναζητήσουν σε πανεπιστημιακές ιστοσελίδες σώματα λατινικών κειμένων. Εδώ, συγκεκριμένα, το κείμενο που αναζητείται είναι το "De bello Gallico" του Ιουλίου Καίσαρα, του οποίου καλούνται να αναζητήσουν λέξεις-κλειδιά.  Στην προκειμένη περίπτωση, λέξη-κλειδί είναι οι Γερμανοί και τα ήθη τους, όπως περιγράφονται από τον Ιούλιο Καίσαρα. Οι μαθητές εισέρχονται στην ιστοσελίδα www. perseus.tufts.edu και στη μηχανή αναζήτησης πληκτρολογούν το ως άνω έργο του Ιουλίου Καίσαρα. Εισερχόμενοι στο έργo "De bello Gallico", θέτοντας στη μηχανή αναζήτησης το λήμμα "Germani", έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν συγκεκριμένες παραγράφους του πρωτοτύπου κειμένου που αναφέρονται στους Γερμανούς και στα ήθη τους. Η ύπαρξη αγγλικής μετάφρασης θα βοηθήσει τους μαθητές στην ανάγνωσή τους. 'Ετσι, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία αφενός να περιηγηθούν σε σώματα κειμένων και αφετέρου να αντλήσουν, μέσω του πρωτοτύπου κειμένου, πληροφορίες γεωγραφικές, ιστορικές, κοινωνικές.  Συγκρίνοντας οι ομάδες των μαθητών τις γεωγραφικές πληροφορίες που προσφέρει το λατινικό κείμενο με τις ισχύουσες σήμερα και- αξιοποιώντας για άλλη μια φορά τις ΤΠΕ- μπορούν να αντιληφθούν πως πολλές φορές το περιεχόμενο των κλασικών κειμένων δεν είναι παρωχημένο, αλλά μπορεί να βρίσκει εφαρμογές και σήμερα.

         Στο β΄ περίπου μισό της διδακτικής ώρας, οι μαθητές με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού προσεγγίζουν καλύτερα το κείμενο ΧV του σχολικού τους εγχειριδίου, επιχειρώντας τη μετάφρασή του. Στη συνέχεια, εξάγουν τα συμπεράσματά τους για τα χαρακτηριστικά του ιδιωτικού και δημόσιου βίου των Ρωμαίων σε σύγκριση με τον τρόπο ζωής των Γερμανών, έτσι όπως αυτά προβάλλονται μέσα από το λατινικό κείμενο που μετέφρασαν.

Δημιουργός Σεναρίου: ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΒΕΝΟΥΤΣΟΥ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΞΕΣΤΕΡΝΟΥ ΜΑΡΙΑ (Συντονιστής)