Μελέτη Περιβάλλοντος (Προσχολική)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

" Το ταξίδι των πελαργών"

90 λεπτά

Δημιουργία ταινίας.

Η δραστηριότητα θα πραγματοποιηθεί στην γωνιά του υπολογιστή (Η/Υ συνδεδεμένος με οθόνη τηλεόρασης). Μετά την προβολή παρουσίασης της ιστορίας: «Η περιπέτεια των μικρών πελαργών» παρουσιάστηκε έντονο το ενδιαφέρον από τα παιδιά να δραματοποιηθεί η ιστορία και  να γίνει μία μικρή ταινία όπου τα ίδια θα είναι οι ηθοποιοί που θα παίξουν σε αυτήν!

Α)Προετοιμασία

Με την παρουσία και των δύο νηπιαγωγών στην ολομέλεια συζητείται ο σχεδιασμός και τα βήματα για την υλοποίηση της ταινίας. Αποφασίσαμε ότι θα χρησιμοποιήσουμε την ψηφιακή φωτογραφική μηχανή του σχολείου για να την δημιουργήσουμε.

Χωριζόμαστε σε δύο ομάδες ανάλογα με τις προτιμήσεις των παιδιών, στους ηθοποιούς και στους φωτογράφους. Καταγράφουμε τους ρόλους και τους μοιράζουμε με κλήρωση (η μαμά πελαργίνα, ο μπαμπάς πελαργός, τέσσερα αυγά, τέσσερα πελαργάκια, ο κυρ κούνελος και οι υπόλοιποι γίνονται φωτογράφοι).

Στη συνέχεια αποφασίζουμε για το σκηνικό (γαλάζιο ύφασμα-ουρανός κρεμασμένο στον τοίχο), κατασκευάζουμε τη φωλιά με καφέ χαρτί του μέτρου και  τις μάσκες που θα χρησιμοποιήσουμε μια και δεν θέλουμε να φαίνονται τα πρόσωπά μας.

Οι νηπιαγωγοί έχουν ετοιμάσει από πριν τα σχέδια για τις μάσκες και τα υλικά (χαρτόνια, μαρκαδόροι, πούπουλα, λάστιχα, κλπ). Θα αποφασίσουμε αργότερα εάν θέλουμε να κοινοποιηθεί η ιστορία μας και στο διαδίκτυο!

Β)Δημιουργία ταινίας

Προκειμένου να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά με την κατασκευαστική ιδιαιτερότητα της κινούμενης εικόνας, σε προγενέστερο χρόνο χρησιμοποιήσαμε ένα βιβλιαράκι με έναν βάτραχο που άλλαζε συνέχεια θέση (πάνω–κάτω) κι έτσι φαινόταν, φυλλομετρώντας το βιβλιαράκι, ότι πηδούσε και μετακινούνταν. Τα παιδιά αποφάσισαν να πειραματιστούν με τις φωτογραφίες που θα βγάλουν για να δουν εάν με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να δώσουν την ψευδαίσθηση της κίνησης στις φωτογραφίες τους.

Στη συνέχεια η ομάδα των ηθοποιών με την ομάδα των φωτογράφων δούλεψαν παράλληλα. Τα υπόλοιπα νήπια υπήρξαν θεατές προκειμένου να παρακολουθήσουν την όλη η διαδικασία της φωτογράφησης και να κάνουν πιθανές «σκηνοθετικές» παρεμβάσεις. Οι νηπιαγωγοί ήταν αυτοί που έστησαν τα σκηνικά και τοποθέτησαν το τραπέζι από το οποίο θα γινόταν η φωτογράφηση. Έγινε επίδειξη από τις νηπιαγωγούς και πειραματισμός με τη λήψη φωτογραφιών από σταθερό σημείο.

Συγκεκριμένα:

α)Οι ηθοποιοί τοποθετήθηκαν σταθερά στη φωλιά-σκηνικό και τραβήχτηκε η πρώτη φωτογραφία.

β)Στη συνέχεια αλλάζοντας λίγο η θέση των χεριών-φτερών (πάνω - κάτω) και φωτογραφίζοντας την κάθε αλλαγή με τη φωτογραφική μηχανή από σταθερό σημείο, δημιουργήθηκε μία  σχετικά λογική ακολουθία φωτογραφιών για κάθε σκηνή.

γ)Με τη βοήθεια των νηπιαγωγών αποθηκεύθηκαν οι φωτογραφίες στον Η/Υ και προβλήθηκαν στην ολομέλεια με το πρόγραμμα προβολής φωτογραφιών των Windows για να γίνει η επιλογή αυτών που θα χρησιμοποιηθούν, αλλά και για να δοκιμάσουν τα παιδιά, εάν, κάνοντας γρήγορο κλικ στα βελάκια, θα δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση της κίνησης.

            Σε μεταγενέστερο χρόνο έγινε η ηχογράφηση της αφήγησης της ιστορίας από την ομάδα των ηθοποιών (η ηχογράφηση έγινε από τον φορητό υπολογιστή της νηπιαγωγού στην διπλανή τάξη ενώ οι υπόλοιποι έπαιζαν στις γωνιές) και αποθήκευσή της στον υπολογιστή.

Στη συνέχεια τα νήπια με τη βοήθεια των νηπιαγωγών έκαναν εισαγωγή  εικόνας και ήχου για την δημιουργία της ταινίας με τη βοήθεια του λογισμικού Windows movie maker. Έγινε επεξεργασία από τις νηπιαγωγούς για το τελικό αποτέλεσμα που θα αποτελέσει και την αποτίμηση και αξιολόγηση της δραστηριότητας.

            Γ) Αποτίμηση-Αξιολόγηση από τα παιδιά

            Τα νήπια παρακολούθησαν την ταινία και σχολίασαν το αποτέλεσμα. Ενθουσιάστηκαν βλέποντας και ακούγοντας τον εαυτό τους και εξέφρασαν την επιθυμία να δουν πολλές φορές την ταινία τους! Επίσης πρότειναν  να το παρουσιάσουν στους γονείς, στη διπλανή τάξη ή και να το ανεβάσουν στο διαδίκτυο για να το δουν όλοι. 

Η περιπέτεια των μικρών πελαργών

Διευκρίνιση: 
Δημιουργήθηκε με την τεχνική stop motion animation με το λογισμικό Windows movie maker

Τι γνωρίζετε για τους πελαργούς:

Διευκρίνιση: 
Τελική αξιολόγηση με το λογισμικό Kidspiration.
Σχόλιο: 
Οι εκπαιδευτικοί έχουν ετοιμάσει από πριν έναν ημιδομημένο εννοιολογικό χάρτη με κεντρική ιδέα «πελαργοί» και εικόνα πελαργού (ίδια με αυτήν του αρχικού εννοιολογικού χάρτη) και καλούν τους μαθητές να αποτυπώσουν τις γνώσεις τους σχετικά με τους πελαργούς. Προτείνουν στα παιδιά να χρησιμοποιήσουν για την οπτικοποίηση των ιδεών τους όχι μόνο την βιβλιοθήκη που είχαν χρησιμοποιήσει στην αρχική αξιολόγηση, αλλά και οποιαδήποτε άλλη εικόνα του λογισμικού επιθυμούν .
Δημιουργός Σεναρίου: Ευαγγελία Σκερλέτη (Εκπαιδευτικός)