Διαθεματικό (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 2 ώρες

Η ΦΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ

45 λεπτά

Η στατική τριβή στην εκκίνηση των δρόμων ταχύτητας

1. Αντιμετώπιση του προβλήματος.

Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει στο εργαστήριο πληροφορικής μέσω του βιντεοπροβολέα φωτογραφίες της βαλβίδας εκκίνησης του σταδίου της αρχαίας Ολυμπίας και εξηγεί στους μαθητές τον τρόπο που χρησιμοποιούσαν οι δρομείς τη βαλβίδα κατά την εκκίνηση στους αγώνες ταχύτητας στους ολυμπιακούς αγώνες κατά την αρχαιότητα. Τίθενται ερωτήματα σχετικά με την χρησιμότητα της βαλβίδας εκκίνησης: Γιατί οι δρομείς εκκινούσαν από τη βαλβίδα και όχι από το χώμα; Ποιος νόμος της φυσικής εφαρμόζεται κατά την εκκίνηση ανάμεσα στα πέλματα του δρομέα και στη βαλβίδα;

2. Συλλογή Δεδομένων-Επαλήθευση-Πειραματισμός.

Οι μαθητές στο εργαστήριο πληροφορικής πειραματίζονται με την διαδραστική δραστηριότητα σε σχέση με την τριβή. Δοκιμάζουν διάφορα υλικά (π.χ ατσάλι, ξύλο, λάστιχο με άσφαλτο) και διαπιστώνουν πως επιδρά η τριβή διαφορετικά σε κάθε υλικό.

Στη συνέχεια, στο χώρο του προαυλίου, ο εκπαιδευτικός δείχνει στους μαθητές πως γινόταν η εκκίνηση στους δρόμους ταχύτητας στους αρχαίους ολυμπιακούς αγώνες και μετά τα παιδιά εξασκούνται στις εκκινήσεις από όρθια θέση (βιβλίο εκπαιδευτικού φυσικής αγωγής Ε και ΣΤ δημοτικού - κεφάλαιο κλασικός αθλητισμός - μάθημα 1 - κύριο μέρος - εκκίνηση με το ένα πόδι μπροστά). Έπειτα οι μαθητές δοκιμάζουν όρθιες εκκινήσεις σε δάπεδα με διαφορετική τριβή (π.χ. εκκίνηση από στρώμα γυμναστικής, από χώμα ή σκάμμα, από την άσφαλτο του προαυλίου).

3. Οργάνωση, Διατύπωση Εξήγησης

Οι μαθητές σε ζευγάρια βγάζουν τα συμπεράσματά τους και τα ανακοινώνουν στην τάξη. Μαζί με τον εκπαιδευτικό καταλήγουν στα πιο σημαντικά.

Διαδραστική δραστηριότητα σε σχέση με την τριβή

Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑΣ (Εκπαιδευτικός)