Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation

120 λεπτά

ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

Τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος  ήταν οι τεχνολογίες, (το κασετόφωνο, η φωτογραφική μηχανή, τον τρίποδα) και οι μύθοι του Αισώπου (μέσω internet και βιβλίων). Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν  animation «Ο λαγός και η χελώνα».

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  • Η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς
  • Η γλωσσική καλλιέργεια και η ανάπτυξη του προφορικού λόγου
  • Η καλλιέργεια του αφηγηματικού λόγου
  • Η επαφή του περιβάλλοντα χώρο του παραμυθιού
  • Η γνωριμία για τη ζωή του μεγαλύτερου παραμυθά τον «ΑΙΣΩΠΟ»
  • Η συμβολή των μύθων του Αισώπου στην ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας
  • Η διασκέδαση και η απόλαυση του λογοτεχνικού κειμένου
  • Δημιουργία animation και η αγάπη για τον κινηματογράφο

 Η φιλοσοφία και η παιδαγωγική αξιοποίηση των μύθων έγινε μέσα από σχέδια εργασίας.

Τα σχέδια εργασίας αποτελούν μεθοδευμένες, συλλογικές μορφές δράσεων με σαφείς στόχους και συγκεκριμένο αντικείμενο ενασχόλησης των μαθητών. Αποσκοπούν στην πολυεπίπεδη διασύνδεση της σχολικής γνώσης με αυθεντικές καταστάσεις της καθημερινής ζωής και την ανάληψη κοινωνικής δράσης από τους μαθητές ώστε να είναι ικανοί να διαχειρίζονται βιωματικά τη γνώση, αξιοποιώντας την προσέγγισή της από διαφορετικές οπτικές γωνίες (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, Τόμος Α΄).

            Οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά σε συλλογικές διερευνητικές δραστηριότητες, όπου το ζητούμενο είναι η αναζήτηση, η συλλογή, η επεξεργασία των πληροφοριών, η αξιολόγηση των νέων στοιχείων, η σύνθεση και η παρουσίαση του τελικού προϊόντος (Καγκά, Ε. 2002).

Κατά την ανάλυση και επεξεργασία των μύθων δώσαμε έμφαση στους εξής άξονες:

  • στην κοινωνικοποίηση των μαθητών μέσα από την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, δεξιοτήτων συλλογικής άμιλλας και επικοινωνίας.
  • στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης  μέσα από την ελεύθερη έκφραση συναισθημάτων, απόψεων, στάσεων, έξεων και τις συγκρούσεις αξιών, ώστε οι μαθητές να είναι ικανοί να αντιλαμβάνονται και να επαναπροσδιορίζουν στερεοτυπικές αντιλήψεις και συμπεριφορές (Καγκά, 2002).
  • στην καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης  των μαθητών, και να αισθάνονται ικανοποίηση για τα προσωπικά τους επιτεύγματα.

Κατά την ανάλυση και επεξεργασία του πρώτου μύθου «Ο λαγός και η χελώνα» τα στάδια υλοποίησης του προγράμματος ήταν:

ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

Ο προφορικός λόγος εξελίσσεται και εμπλουτίζεται μέσα από την ανάπτυξη της γενικής νοημοσύνης του παιδιού και μέσα από την ενεργοποίηση του έμφυτου μηχανισμού που διαθέτει και κατά τον οποίο ο Chomsky ονομάζει μηχανισμό κατάκτησης της γλώσσας. Ο μηχανισμός αυτός ενεργοποιείται με άμεσο και έμμεσο

τρόπο. Ο άμεσος αφορά την οργανωμένη και προγραμματισμένη δραστηριότητα, που με ποικίλες διαδικασίες κατατείνει στην επίτευξη του σκοπού, των ειδικότερων στόχων του αναλυτικού προγράμματος (Α.Π.Σ.). Ο έμμεσος περιλαμβάνει όλες τις ευκαιρίες στην καθημερινή αλληλεπίδραση για ενεργητική παρατήρηση, για ομιλία, για περιγραφές, για διατύπωση ερωτημάτων κλπ.

Η διήγηση του μύθου έγινε από την εκπαιδευτικό. Στο πρώτο μύθο, ξεκινώντας από τον αγώνα δρόμου που έγινε από το λαγό και τη χελώνα, μιλήσαμε για τα διάφορα αθλήματα. Τα παιδιά είπαν τι τους αρέσει περισσότερο, π.χ. το μπάσκετ, το ποδόσφαιρο κλπ. Στην συνέχεια μιλήσαμε για την περηφάνια και τον κομπασμό του λαγού. Το αρχαίο γνωμικό «μηδένα προ του τέλους μακάριζε» ταιριάζει στην περίπτωση του λαγού, όπως «Ο επιμένων νικά» στην περίπτωση της χελώνας.

Στη συνέχεια αναφερθήκαμε και στον Γάλλο μυθοποιό Λα Φονταίν που έγραψε αντίστοιχα μύθους για ζώα, όπως αυτός του γρηγοροπόδαρου λαγού που όμως, λόγω υπερβολικής αυτοπεποίθησης, κατάφερε αυτό που εξαρχής φάνταζε ακατόρθωτο, να χάσει από την αργή χελώνα. Ο συγκεκριμένος μύθος φαίνεται να είναι ο πιο αντιπροσωπευτικός του Γάλλου μυθοποιού, γι’ αυτό επιλέγεται συχνά για το εξώφυλλο της συλλογής του, συνοδεύει το πορτρέτο του  π.χ. στο γραμματόσημο του Πριγκιπάτου του Μονακό. 

Ο γνωστός μύθος κατάφερε να ενώσει για πάντα τα δύο ζώα και έτσι μαζί κι αδιάσπαστα δεμένα έγιναν τηλεκάρτα, ζευγάρι μανικετόκουμπα και σκουλαρίκια, εστιατόριο στο Λονδίνο, γλυπτό στους δρόμους της Βοστόνης.

Τα παιδιά ακούσανε με μεγάλο ενδιαφέρον το συγκεκριμένο μύθο και μέσα από την μουσική. Αποφασίστηκε από όλα τα παιδιά, να έχουν ως παράδειγμα την αργή και υπομονετική χελώνα και να βάζουν στόχους στη ζωή τους και να τους πετυχαίνουν.

Δημιουργός Σεναρίου: ΙΟΥΛΙΑ ΣΙΣΚΟΥ (Εκπαιδευτικός)