Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation

120 λεπτά

ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ Ανάγνωση

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Χωρίσαμε τα παιδιά σε δύο ομάδες με υπεύθυνο έναν εκπαιδευτικό. Η κάθε ομάδα έφτιαξε  ένα μεγάλο ρολόι και συζητήσαμε για την ώρα, τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα. Μιλήσαμε για τον αγώνα μεταξύ λαγού-χελώνας, για την ώρα που ξεκίνησαν, τη διάρκεια και για τον τερματισμό. Κρεμάσαμε στη συνέχεια τις συγκεκριμένες δραστηριότητας στον τοίχο της τάξης και καθημερινά κάναμε εξάσκηση με την μέτρηση της ώρας. Για την κατανόηση των προμαθηματικών εννοιών δώσαμε στα παιδιά φυλλάδια με δραστηριότητες που περιείχαν:

 

ΠΡΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ

Η αλεπού για να φτάσει τα σταφύλια πήδηξε: επάνω, κάτω, μπροστά ή πίσω (από τον μύθο του Αισώπου «Η αλεπού και τα σταφύλια»).

 

ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΧΡΩΜΑΤΩΝ

  • Τι χρώμα έχουν τα σταφύλια: άσπρα, μαύρα, κίτρινα, κόκκινα, γαλάζια, ή μωβ.
  • Τι χρώμα έχει το τρίχωμα του λύκου: καφέ, άσπρο, πράσινο, πορτοκαλί ή μαύρο (από τον μύθο «Ο σκύλος και ο λύκος»).

ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ  ΚΑΙ  ΤΑ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ

Τα παιδιά έμαθαν πρώτα τους αριθμούς και στη συνέχεια  τα αριθμητικά βγαίνοντας στην αυλή του σχολείου και παίζοντας σκυταλοδρομία. Έτσι κατανόησαν τις έννοιες : πρώτος, δεύτερος, τρίτος, τέταρτος, πέμπτος κλπ.

Για καλύτερη εμπέδωση των αριθμητικών και για γραφή αυτών μοιράσαμε σχέδια εργασίας με ερωτήσεις όπως:

  • Ποιος βγήκε πρώτος στον αγώνα  από τον μύθο «Ο λαγός και η χελώνα»
  • Να βάλετε στην σειρά τα αριθμητικά από το ένα έως το 10. (2ος, 1ος. 5ος, 3ος, 6ος. 8ος, 7ος, 10ος, 9ος).
  • Να αριθμήσετε τις εικόνες από τον μύθο « Ο  λαγός και η χελώνα»

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ -ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Μοιράσαμε στα παιδιά έγχρωμους χάρτες της Ελλάδος και της Ευρώπης. Η ανωτέρω δραστηριότητα έγινε σε έγχρωμο χαρτί Α3 με τις αντίστοιχες εικόνες και στη συνέχεια τα πλαστικοποιήσαμε. Έπειτα αναφερθήκαμε στον μεγάλο μυθοποιό και παραμυθά, Αίσωπο. Τις πληροφορίες τις αντλήσαμε από την πλοήγηση στο διαδίκτυο και από το  γραφείο του Διευθυντή του σχολείου μας. Αυτό γινόταν μία ώρα την εβδομάδα (Ιστοεξερεύνηση). Γνωρίσαμε τη ζωή του και πως  θεωρείται ο διασημότερος από τους αρχαίους μυθοποιούς αναμφισβήτητος πατέρας του αρχαίου μύθου,  γεννήθηκε κατά πάσα πιθανότητα από οικογένεια δούλων, το 625 π.Χ στο Αμόριο της Φρυγίας. Έζησε στη Σάμο, ταξίδεψε στην Αίγυπτο και την Ανατολή και πέθανε στους Δελφούς. Κατηγορήθηκε για ιεροσυλία και καταδικάστηκε σε θάνατο από τους ιεροδικαστές. Γκρεμίστηκε δε από την κορυφή του Παρνασσού.

Έτσι τα παιδιά έμαθαν από πολύ νωρίς του προγράμματος μας να δείχνουν στον χάρτη τα μέρη όπου έζησε και πέρασε τη ζωή του ο Αίσωπος.

Μπήκαμε στην Ιστοσελίδα του ΕΚΕΒΙ και γνωρίσαμε παιδικά βιβλία και τους συγγραφείς τους. 

Οι Δελφοί ήταν αρχαία ελληνική πόλη στην οποία λειτούργησε το σημαντικότερο μαντείο του αρχαιοελληνικού κόσμου. Η πόλη αναφέρεται από τους ομηρικούς χρόνους με την ονομασία Πυθώ. Θεωρείται μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ.

Όλοι οι μύθοι του Αισώπου προσφέρονται πολύ για μια βαθύτερη γνωριμία με τα ζώα που ζουν στα δάση. Συζητήσαμε ποια από αυτά υπάρχουν στην Ελλάδα. Δείξαμε στον χάρτη σε ποια μέρη της Ελλάδος υπάρχουν δάση και ποια ζωάκια ζουν σε αυτά. Μιλήσαμε για τα συναισθήματα των ζώων. Σύμφωνα με διάφορες ιστορίες ζωολόγων ή φιλόζωων τα ζώα δείχνουν συναισθήματα αγάπης, φιλίας, ή λύπης. Ζητήθηκε από τα παιδιά και έφεραν φωτογραφίες από διάφορα ζώα και φτιάξαμε έτσι το αλφαβητάρι των ζώων. Ευαισθητοποιήθηκαν και ως προς τη διάσωση και προστασία των ζώων που είναι υπό εξαφάνιση.

Ακούσαμε μελοποιημένα τραγούδια από τους μύθους του Αισώπου, του  Χανς Κρίστιαν Άντερσεν κλπ. Ζωγραφίσαμε τα ζώα που συναντήσαμε στους μύθους και φτιάξαμε χάρτινες κατασκευές ζώων. Μοιράσαμε ρόλους ζώων στα παιδιά και δραματοποιήσαμε τους μύθους. Οι δραματοποιήσεις και τα θεατρικά παιχνίδια οργανώνονταν συνήθως μετά την ανάγνωση τους. Φτιάξαμε τον τροχό των συναισθημάτων σχετικά με το πώς ένιωθαν τα παιδιά διαβάζοντας παραμύθια.

            Χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή της τάξης έφτιαξαν αφίσα με τα ζώα χρησιμοποιώντας το PowerPoint. Μόλις η αφίσα ολοκληρώθηκε, παρουσιάστηκε και αναρτήθηκε σε κεντρικό σημείο του σχολείου. Η αφίσα είχε στόχο την ενημέρωση των παιδιών, αλλά και των γονέων τους για τα αγαπημένα τους βιβλία παιδικής λογοτεχνίας.

Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation

Δημιουργός Σεναρίου: ΙΟΥΛΙΑ ΣΙΣΚΟΥ (Εκπαιδευτικός)