Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας (Προσχολική)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 2 ώρες

Η Αντιμετώπιση του Πένθους στην Προσχολική Ηλικία

90 λεπτά

Προαπαιτούμενες ενότητες-Προϋπάρχουσες Αντιλήψεις

Στην πρώτη φάση θεωρείται ως προαπαιτούμενο τα παιδιά του τμήματος να έχουν κοινές γνώσεις, που σχετίζονται τόσο με τον ανθρώπινο οργανισμό, όσο και με τα συναισθήματα. Για τον λόγο αυτό δόθηκε σημασία αρχικά στα παραπάνω θέματα.

Το ανθρώπινο σώμα προσεγγίστηκε αρχικά εξωτερικά. Τα παιδιά μέσω παιχνιδιών αναγνώρισαν και ονόμασαν όλα τα μέλη του σώματος, ενώ ταυτόχρονα μέτρησαν το ύψος τους με αυθαίρετες μονάδες μέτρησης (παλάμες, μολύβια κ.ο.κ.), αλλά και με το μέτρο.  Προέβησαν σε ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις με βάση το χρώμα των ματιών και των μαλλιών (πίνακες διπλής εισόδου και παιχνίδια κινητικά με ομαδοποιήσεις) και έκαναν ομαδικές εργασίες (κατασκευή ανθρώπινου σώματος) και μουσικές δραστηριότητες (π.χ. «Χαρωπά τα δυο μου χέρια» κ.ο.κ.).

Εν συνεχεία προσεγγίσαμε το ανθρώπινο σώμα εσωτερικά. Διαβάσαμε βιβλία, τα οποία περιέγραφαν τα συστήματα του ανθρώπινου σώματος, όπως για παράδειγμα «Ο Μάκης ο ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι». Με παιγνιώδη τρόπο προσεγγίστηκε το εσωτερικό του ανθρώπινου σώματος και εντοπίστηκαν αυτά όλα, που ο άνθρωπος χρειάζεται για να διατηρείται ζωντανός και υγιής, όπως ο αέρας, η σωστή διατροφή, το νερό κ.ο.κ., αλλά και πώς αυτά αξιοποιούνται από το σώμα μας.

Τα συναισθήματα αποτελούν μία ιδιαίτερη ενότητα στο Νηπιαγωγείο, η οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και προκαλεί το ενδιαφέρον των παιδιών. Μέσω διαφόρων παιγνιωδών δραστηριοτήτων προσεγγίζονται όλα τα συναισθήματα με διαθεματικό τρόπο. Ενδεικτικά παρουσιάζονται μερικές από τις δραστηριότητες.

Καταγράφουμε τις καταστάσεις, που μας δημιουργούν συγκεκριμένα συναισθήματα και τον τρόπο, με τον οποίο τα διαχειριζόμαστε (Εικαστικά αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μία ομαδική αφίσα). Στον μαγικό καθρέφτη της μητριάς της Χιονάτης μπορούμε να βρούμε όλα τα θετικά μας χαρακτηριστικά, ενώ το κουτί του φόβου φυλακίζει αυτά που φοβόμαστε και τις αρνητικές μας σκέψεις. Η κατασκευή ονειροπαγίδων βοηθάει στο να φυλακίσουμε τους εφιάλτες μας, ενώ η ομπρέλα της αγάπης, από την οποία κρέμονται ζωγραφιές, φωτογραφίες και τα ονόματα των αγαπημένων μας προσώπων, μας θυμίζει όλα αυτά που μας κάνουν ευτυχισμένους με την αγάπη τους. Επιπλέον το τηλέφωνο εκτάκτου ανάγκης (μία τηλεφωνική συσκευή εκτός λειτουργίας) είναι διαθέσιμη συνεχώς προκειμένου να εκφράσουμε όλα όσα μας προβληματίζουν στο σχολείο, αλλά και στο σπίτι.

Με την ολοκλήρωση των ενοτήτων αυτών μπορούμε με ασφάλεια να προσεγγίσουμε το θέμα μας αρχικά καταγράφοντας τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις και εν συνεχεία φτιάχνοντας ένα ιστόγραμμα με όλα όσα επιθυμούμε να ερευνήσουμε και να μάθουμε.  

Το ανθρώπινο σώμα

Δημιουργός Σεναρίου: ΜΕΛΙΣΟΒΑ ΣΟΦΙΑ (Εκπαιδευτικός)