Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Η διατροφή μας και ο τόπος διαμονής μας

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

H διατροφή αφορά την υγεία μας, σχετίζεται με τη σωματική μας κατάσταση, αναφέρεται στις επιλογές μας ως κοινωνικά όντα, αλλά έχει σχέση και με τις οικογενειακές μας και κοινωνικές μας επιρροές και τις οικονομικές συνθήκες που διανύουμε. Εύκολα, γίνεται κατανοητό ότι είναι ένα μέρος της κουλτούρας μας, αλλά ταυτόχρονα,  εμπεριέχει και πολιτισμικές, θρησκευτικές και εθνικές -πολλές φορές- επιλογές. Εις βάθος χρόνου, γίνεται κατανοητό ότι η διατροφή σχετίζεται και με την τοπογραφική μας καταγωγή ή την επιλογή τόπου διαμονής.

Συχνά, προσαρμοζόμαστε σε επιλογές προιόντων που έχει επιλέξει το στενό περιβάλλον μας, οι οποίες  έχουν σχέση με την παραγωγικότητα του τόπου μας. Για παράδειγμα, στην Κρήτη παράγεται άφθονο ελαιόλαδο, ένα λάδι πολύτιμο για τη διατροφή μας, που φυσικά χρησιμοποιείται και σε άλλες περιοχές, αλλά κατά κύριο λόγο στην Κρήτη. Στην Ηπειρο παράγονται φρούτα και κάστανα ή άλλα προιόντα που παρέχουν τη δυνατότητα στους κατοίκους να φτιάχνουν πολλών ειδών γευστικότατες μαρμελάδες και τοπικά γλυκά του κουταλιού. Κι εκεί που στην Κρήτη έχουμε πολύ σταφύλι να στολίζει τα τραπέζια, στην Ήπειρο συσκευάζεται γλυκό κάστανο που συνοδεύει και τους τουρίστες της περιοχής που θα το δοκιμάσουν!

Σημασία έχει πάντα να συνδέουμε τα υγιεινά προιόντα που παράγει μία περιοχή με τις διατροφικές μας συνήθειες , που με τη σειρά τους σαν αλυσίδα θα φροντίσουν την ισορροπία στην υγεία μας και την ενέργεια στη ζωή μας.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Η διατροφή του ανθρώπου διαφοροποιείται ανάλογα με το οικονομικο- μορφωτικό του επίπεδο, πιθανόν την (εθνικιστική, θρησκευτική, πολιτισμική κτλ) κουλτούρα του, αλλά και τον τόπο διαμονής του. Δηλαδή, μία οικογένεια που μένει στην Κρήτη (ή στη Μάνη) και παράγει άφθονο ελαιόλαδο, προφανώς θα το χρησιμοποιεί και στη διατροφή της. Όπως και μία οικογένεια που ζει σε ένα  οροπέδιο και παράγει πολλά λαχανικά και φρούτα, αλλά και σιτηρά, προφανώς θα τα προσαρμόζει στη διατροφή της. Έτσι, πιθανόν, να παράγει και πάρα πολλές μαρμελάδες από φρούτα ή πολλά γλυκά του κουταλιού (πχ. Ήπειρος: γλυκό κάστανο κτλ). Η διατροφή μας προσαρμόζεται πολλές φορές και σε υγιεινές επιλογές ή επιλογές νηστείας, που επίσης - πιθανόν- να εξαρτώνται από την προσφορά ανάλογων τροφών,  που παράγονται σε κάθε περιοχή σε μια περιοχή που παράγει πολλά ψαρικά ακολουθούνται άλλες διατροφικές συνήθειες από εκείνες μιας αγροτικής περιοχής που παράγει πολλά γεωργικά προιόντα).

Εν γένει, λοιπόν, μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση του θέματος της διατροφής, τα νήπια μπορούν να μάθουν να αναγνωρίζουν τη δική τους - υγιεινή, νηστίσιμη, πλούσια κτλ- διατροφή (με τα χαρακτηριστικά της: μεσογειακή διατροφή κ.α.) και να τη συνδέσουν και με τις τοπικές και μη παροχές που τους  προσφέρει το περιβάλλον τους. Επίσης, συνδέοντας τη διατροφή με κοινωνικές παραδοχές και θρησκευτικές και πολιτισμικές πεποιθήσεις, εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους για την ιστορία του τόπου τους και τις διαφορές και ομοιότητές του με άλλους τόπους. Μαθαίνουν πολλά πράγματα για την κουλτούρα του τόπου τους και έρχονται κοντά με παραδοσιάκες αξίες.

Εν κατακλείδι, αναγνωρίζουν τη χώρα τους και μαθαίνουν τα χαρακτηριστικά της ακόμα και τις πηγές της οικονομίας της.

 
 

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
30 λεπτά
Φάση 1: Ενεργοποίηση αρχικών γνώσεων.
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα- Γωνιά του υπολογιστή
30 λεπτά
Φάση 2: Διαθεματικότητα- Τέχνη, Θρησκεία και Παράδοση.
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα
45 λεπτά
Φάση 3: Διαθεματικότητα- ΤΠΕ, Γλώσσα και Μαθηματικά.
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα- Γωνιά γραφής- Γωνιά του υπολογιστή
30 λεπτά
Φάση 4: Γεωγραφία και εικαστικά - Παραγωγικός χαρτης.
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα
45 λεπτά
Φάση 5: Μουσείο της Φύσης μέσα στην τάξη.
Χώρος Διεξαγωγής: Επίσκεψη στην εξοχή- αίθουσα.
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να κατανοήσουν τα νήπια τις βασικές παραμέτρους της υγιεινής διατροφής και το ρόλο της στη ζωή τους.
  2. Να συνδέσουν τη διατροφή με τη θρησκεία και την παράδοση, αλλά και την πολιτισμική κουλτούρα.
  3. Να ταυτίσουν περιοχές της Ελλάδας με το κλίμα, τη γεωμορφολογία και την αντίστοιχη παροχή προιόντων.
  4. Να διακρίνουν κατηγορίες προιόντων και να τις ταυτίσουν με περιοχές παραγωγής τους ανά την Ελλάδα.
  5. Να επιλέγουν ισόρροπη για την υγεία διατροφή, με θετική στάση προς την επιλογή τοπικών προιόντων.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
υγιεινή διατροφή
νηστεία
παραγωγικός χάρτης της Ελλάδας
Λιομάζωμα
Υλικοτεχνική υποδομή: 
φύλλα εργασίας, πίνακες ζωγράφων, animation, βίντεο, λογισμικό από δίκτυο
Δημιουργός Σεναρίου: ΕΙΡΗΝΗ ΣΠΑΝΑΚΗ (Εκπαιδευτικός)