Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Μαθαίνω να λέω αντίο. Η απώλεια, το πένθος και ο θρήνος στη ζωή του παιδιού.

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Η απώλεια αγαπημένου προσώπου, η απώλεια του αγαπημένου παιχνιδιού, του κατοικίδιου ζώου, το διαζύγιο, η μετανάστευση, ο πόλεμος κ.α. αποτελούν καθημερινά πένθη για τα παιδιά.

Η αντιμετώπιση των απωλειών μπορεί να γίνει αντικείμενο μάθησης από πολύ μικρή ηλικία με σκοπό την ορθή διαχείρισή τους κατά τη διάρκεια της ζωής και την επίτευξη της μέγιστης δυνατής ψυχολογικής ισορροπίας του παιδιού.

Οι μαθητές στο σενάριο αυτό καλούνται να αναγνωρίσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να κατανοήσουν όλες τις φάσεις του κύκλου της ζωής, να εκφράσουν τις προσωπικές τους απώλειες και να υιοθετήσουν μηχανισμούς αντιμετώπισης με τη βοήθεια της λογοτεχνίας, των τεχνών και των Νέων Τεχνολογιών.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Η απώλεια και ο θάνατος αποτελούν terra incognita στο χώρο της ελληνικής εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε αυτού του είδους τα βιώματα των μαθητών μας τόσο μέσα στην τάξη όσο και στη σχολική μονάδα αλλά και αδυνατούμε να προσφέρουμε βοήθεια στο οικογενειακό περιβάλλον των μαθητών.

Οι μαθητές αδυνατούν να περιγράψουν τα συναισθήματά τους και να προσδιορίσουν την έννοια της απώλειας και του θανάτου.

Παιδιά ηλικίας 7-9 ετών αντιλαμβάνονται τη μονιμότητα της απουσίας σε περίπτωση θανάτου λόγω εξοικείωσής τους από την τηλεόραση. Ωστόσο θεωρούν το θάνατο ως ένα γεγονός αναστρέψιμο και που συμβαίνει μόνο στους άλλους.

Τα παιδιά ηλικίας 9-12 ετών εκλογικεύουν το γεγονός του θανάτου. Αναπτύσσουν μηχανισμούς άμυνας προσπαθώντας συνήθως να αποκρύψουν στο χώρο του σχολείου τα συναισθήματά τους και να κινδυνεύουν να θεωρηθούν αναίσθητα.

Στο σενάριο αυτό δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να ανακαλύψουν την έννοια της απώλειας και του θανάτου και να υιοθετήσουν πρακτικές για τη διαχείρισή τους.

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
10 λεπτά
Φάση 1: Θεωρητική προετοιμασία εκπαιδευτικού
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας
5 λεπτά
Φάση 2: Αξιολόγηση συναισθημάτων
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας
120 λεπτά
Φάση 3: Δραστηριότητες/ Παρεμβάσεις
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να εισαχθούν οι μαθητές στην έννοια των συναισθημάτων.
  2. Να εισαχθούν οι μαθητές στην έννοια της απώλειας.
  3. Να κατανοήσουν οι μαθητές τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου.
  4. Να υιοθετήσουν οι μαθητές συμβολικούς τρόπους ανάμνησης.
  5. Να ενισχύσουν οι μαθητές τις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
απώλεια
πένθος
θρήνος
ανάμνηση
θάνατος
συναισθήματα
Υλικοτεχνική υποδομή: 
Μαρκαδόροι, χαρτιά Α4, χάρτινα πιάτα, γλωσσοπίεστρα, κόλλα, ψαλίδι, δαχτυλίδι συναισθημάτων (mood ring), περιοδικά/ εφημερίδες, πίνακας αίθουσας.
Δημιουργός Σεναρίου: Χριστίνα Λούστα (Εκπαιδευτικός)