Ερευνητική Εργασία - Project (Γυμνάσιο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

e- filia ή η φιλία;

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

   Το παρόν σενάριο διδασκαλίας προτείνει ένα παιγνιώδη τρόπο διδασκαλίας, ο οποίος αφενός αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, παρακινεί τους μαθητές να επικοινωνήσουν μέσω διαδικτύου, τους γνωρίζει ψηφιακά εργαλεία web2, τους εξοικειώνει με τα πολυτροπικά κείμενα  και αφετέρου προωθεί την ανάληψη πρωτοβουλιών, την αυτενέργεια, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την εργασία σε ομάδες, την ανάληψη ρόλων.

   Το σενάριο χωρίζεται σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη φάση, Αναρωτιέμαι, οι μαθητές αξιοποιώντας το ψηφιακό εργαλείο answergarden  και απαντώντας στην ερώτηση : <<Τι σας φέρνει στο νου η λέξη φιλία; >> διατυπώνουν με τη μέθοδο της ιδεοθύελλας έννοιες, πρόσωπα, γεγονότα... που σχετίζονται με τη φιλία. (25 λεπτά) Στη συνέχεια, αφού γίνεται από τον καθηγητή επίδειξη μερικών εικόνων και ενδεικτικών ερωτήσεων που σχετίζονται με τη φιλία, ακολουθεί συζήτηση που εμπλουτίζεται με ερωτήματα και απαντήσεις των μαθητών. (20 λεπτά). Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν τα ερωτήματα και να μετατραπούν σε ερωτηματολόγιο στο google forms (εκτός διδακτικού χρόνου).

        Κατά τη δεύτερη φάση, Κατασκευάζω, οι μαθητές χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες αναλαμβάνουν με διαφορετικό ψηφιακό εργαλείο (συννεφόλεξο, εννοιολογικός χάρτης, σκίτσο, κολάζ) να οπτικοποιήσουν  τις ιδέες τους για τη φιλία (25 λεπτά) και στη συνέχεια συζητούν αρχικά κατά ομάδες και στη συνέχεια στην ολομέλεια με θέμα την πραγματική και την εικονική φιλία μέσω διαδικτύου (20 λεπτά). Προαιρετικά, η συζήτηση μπορεί να συνεχιστεί στο wiki της τάξης και μάλιστα να πάρει τη μορφή αντιπαράθεσης  (debate) με θέμα: Υπέρ ή κατά της διαδικτυακής φιλίας; (εκτός διδακτικού χρόνου).

        Η τρίτη φάση, Συνθέτω,  ο καθηγητής προκηρύσσει διαγωνισμό μεταξύ των ομάδων για τη δημιουργία διαδραστικής αφίσας thinklink, η οποία θα περιλαμβάνει όλες τις δημιουργίες των μαθητών από την α και β φάση, οι οποίες έχουν αποθηκευτεί στο dropbox του καθηγητή. Η αφίσα μπορεί να συμπληρωθεί με τραγούδια εικόνες ή ό,τι άλλο θέλουν οι μαθητές και μπορούν να αντλήσουν από το διαδίκτυο ή να κατασκευάσουν μόνοι τους.(45 λεπτά) Η αφίσα μπορεί να ολοκληρωθεί, σε διάστημα που θα οριστεί από τον καθηγητή, εκτός διδακτικού χρόνου.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

   Ο στόχος του παρόντος σεναρίου είναι διττός. Αφενός να ανακαλύψουν οι μαθητές στοιχεία για τον εαυτό τους και το κοινωνικό τους περιβάλλον (ποιους θεωρώ φίλους μου, ποιους όχι, γιατί, αξίζω ο ίδιος να ονομάζομαι φίλος, είναι όλες οι επαφές μου φιλικές, θα μπορούσα να έχω περισσότερους φίλους, γιατί αποκτώ φίλους με μεγαλύτερη ευκολία από τους γονείς και τους παππούδες μου, πώς θα ήταν η ζωή μου χωρίς τους δίλους μου, πόσο επηρεάζει ο ελεύθερος χρόνος, η απόσταση, το ωράριο των γονιών μου τις δικές μου φιλίες, μπορεί να υπάρξει φιλία από το διαδίκτυο...;) και αφετέρου να αξιοποιήσουν θετικά και εναλλακτικά το διαδίκτυο με τρόπο δημιουργικό, παιδαγωγικό και διδακτικό.

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ
Χώρος Διεξαγωγής: Εργαστήριο Πληροφορικής και διαδραστικός πίνακας
45 λεπτά
Φάση 2: ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΩ
Χώρος Διεξαγωγής: Εργαστήριο Πληροφορικής
45 λεπτά
Φάση 3: ΣΥΝΘΕΤΩ
Χώρος Διεξαγωγής: Εργαστήριο Πληροφορικής και διαδραστικός πίνακας
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να αναλάβουν οι μαθητές ενεργητικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία.
  2. Να δημιουργήσουν πολυτροπικά κείμενα.
  3. Να ανιχνεύσουν στοιχεία για τον εαυτό τους και τους γύρω τους που πιθανόν δεν είχαν υποπτευθεί.
  4. Να ανταποκριθούν σε αυθεντικές επικοινωνιακές ανάγκες που οι ΤΠΕ δημιουργούν.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
ανακάλυψη του εαυτού
προβληματισμός για τη φιλία
πειραματισμός με ψηφιακά εργαλεία
συνεργασία
οπτικοποίηση ιδεών
πολυτροπικά κείμενα
Υλικοτεχνική υποδομή: 
Εργαστήριο Πληροφορικής ,Διαδραστικός πίνακας
Δημιουργός Σεναρίου: ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΣΑΒΒΕΛΗ (Εκπαιδευτικός)