Φάση Σεναρίου

Μαθηματικά (ΔΕ) (Γυμνάσιο)

Τα όμοια τρίγωνα

2 ώρες

Κατανόηση και Εφαρμογές

45λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fyllo_ergasias_2.docx

Εφαρμογή 1 (10΄)

Κατα την έναρξη της δευτερης φάσης οι μαθητές ξεκινούν να εργάζονται στην εφαρμογή 1 του φύλλου εργασίας. Καλούνται να εξηγήσουν γιατί με τη βοήθεια της ομοιότητας τριγώνων, μπορούν να εκτιμούν αποστάσεις απομακρυσμένων αντικειμένων. Σκοπός είναι η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος τους, καθώς και η αξιοποίηση της νέας γνώσης σε πραγματικές καταστάσεις.

Διαδραστικές εφαρμογές (35')

Στη συνέχεια, ακολουθούν διαδραστικές εφαρμογές οι οποίες συμβάλουν πολυδιάστατα στην εμπέδωση και εφαρμογή της νέας γνώσης με ομαλή μετάβαση σε έναν σταδιακά αυξανόμενο βαθμό γνωστικής εμπλοκής.

Οι διαδραστικές εφαρμογές ξεκινούν με ερωτήσεις κατανόησης Σωστού /Λάθους και Πολλαπλών Επιλογών με στόχο οι μαθητές να εμπλακούν σε διαδικασία προβληματισμού.

Ακολουθεί η διαδραστική παρουσίαση "Βρες το λάθος", όπου οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με λάθος συλλογισμούς και καλούνται να τους επαναπροσδιορίσουν. Σε αυτό το σημείο, σκοπός είναι να επιδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζονται οι ίσοι λόγοι στα όμοια τρίγωνα. Ακολουθεί διαπραγμάτευση τόσο ανάμεσα στις ομάδες, όσο και στην ολομέλεια του τμήματος.  Οι μαθητές καταγράφουν τα συμπεράσματα τους στην αντίστοιχη ερώτηση κατανόησης του φύλλου εργασίας. Αυτή η δραστηριότητα προηγείται των εφαρμογών που περιέχουν πιο σύνθετα σχήματα ώστε ήδη οι μαθητές  να έχουν έρθει αντιμέτωποι με τα ενδεχόμενα εμπόδια.

Στη δευτερη διαδραστική παρουσίαση, τα σχήματα των ερωτήσεων είναι ελαφρώς πιο σύνθετα και απαιτούν απο τους μαθητές εναν πιο συνδυαστικό τρόπο σκέψης.

Στη διαδραστική εφαρμογή καρτών που ακολουθεί, ο βαθμός δυσκολίας αυξάνεται ακόμη περισσότερο. Οι μαθητές καλούνται να εξηγήσουν γιατί τα τρίγωνα του σχήματος είναι όμοια και να εντοπίσουν τις ομόλογες πλευρές κατασκευάζοντας ίσους λόγους με ορθό τρόπο. Το σχήμα της εφαρμογής είναι πιο σύνθετο από αυτά που έχουν εργαστεί οι μαθητές μέχρι στιγμής. Για τον λόγο αυτό,  στο φύλλο εργασίας δίνεται ένας πίνακας που λειτουργεί καθοδηγητικά ώστε να οργανώσουν την σκέψη τους και να υπερπηδήσουν τυχόν εμπόδια. Οι μαθητές εργάζονται στο φύλλο εργασίας ενώ ταυτόχρονα ελέγχουν τις απαντήσεις τους με τη βοήθεια των καρτών της διαδραστικής εφαρμογής.

Στο τέλος, οι μαθητές παίρνουν εργασία άπο το σχολικό βιβλίο για το σπίτι.


Ερωτήσεις Κατανόησης 4: "Βρες το λάθος"


Εφαρμογή 3: "Ορθογώνια τρίγωνα με κοινά στοιχεία"


Ερωτήσεις κατανόησης 2: "Σωστό ή Λάθος;"


Εφαρμογή 2: "Βρες το μήκος και επίλεξε τη σωστή απάντηση"


Ερώτηση κατανόησης 3: "Πόσα όμοια τρίγωνα βλέπεις;"

Υπενθυμίζουμε ότι τα παραλληλόγραμμα έχουν τις απέναντι πλευρές τους ίσες και παράλληλες και τις απέναντι γωνίες ίσες.

Ερώτηση κατανόησης 1: "Ποιο δεν είναι όμοιο με τα άλλα"


Εργασία για το σπίτι


Παράγραφος 1.5, Όμοια τρίγωνα: προτεινόμενες ασκήσεις - προβλήματα, 1,4,5 και 7.

Δημιουργός Σεναρίου: ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑΚΗ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Τα όμοια τρίγωνα» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1367