Φάση Σεναρίου

Φυσική (ΔΕ) (Γυμνάσιο)

Ενεργειακή μελέτη κυκλωμάτων με ένα και δύο λαμπτήρες σε σειρά

2 ώρες

Αξιολόγηση και μεταγνωστικές διαδικασίες

15λεπτά

        Στη φάση αυτή οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούν τα φαινόμενα που μελέτησαν ώστε να εκτιμηθεί η εννοιολογική τους εξέλιξη και η αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας. Οι ερωτήσεις δεν είναι όλες του ίδιου επιπέδου συνθετότητας αλλά είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας απλές και εύκολες έως σύνθετες με μέτρια έως μεγάλη δυσκολία ώστε να φανεί ευκολότερα ο βαθμός κατανόησης και αφομοίωσης της νέας γνώσης.

        Πλέον της φάσης αυτής, αξιολόγηση των μαθητών γίνεται και στην τελευταία φάση της επέκτασης. Σε εκείνη την φάση αξιολογείται προφορικά η δυνατότητα των μαθητών να επεκτείνουν αιτιολογημένα τις γνώσεις τους σε νέα φαινόμενα και στη συνέχεια αξιολογείται η ικανότητα που έχουν αποκτήσει να σχεδιάζουν και να υλοποιούν πειραματικές διαδικασίες για έλεγχο υποθέσεων και διατύπωση συμπερασμάτων μέσα από τη γραπτή εργασία που τους ανατίθεται.

        Είναι σημαντικό οι μαθητές πέρα από την απόκτηση νέας επιστημονικής γνώσης να συνειδητοποιήσουν και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε κατά τη διδασκαλία. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές διδάσκονται τις επιστημονικές διαδικασίες με τις οποίες κατακτιέται η νέα γνώση (υπόθεση-πρόβλεψη, πειραματικός έλεγχος, διατύπωση συμπερασμάτων, επέκταση) ενώ ταυτόχρονα μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, κάτι που έχει  ιδιαίτερη αξία για τη μετέπειτα απόκτηση νέας επιστημονικής γνώσης περιεχομένου. Σε αυτό στοχεύουν απλές ερωτήσεις ανασκόπησης της διαδικασίας που ακολουθήθηκε (π.χ. ποιο πρόβλημα αντιμετωπίσαμε και θελήσαμε να λύσουμε, ποια βήματα ακολουθήσαμε για να φτάσουμε στη λύση, τι συμπεράσματα βρέθηκαν, ποιες δυσκολίες υπήρξαν κατά την πορεία και ποια σημεία της διδασκαλίας ήταν τα πλέον χρήσιμα).

        Οι απαντήσεις των μαθητών στις ερωτήσεις μεταγνωστικού περιεχομένου μπορούν επίσης να αξιοποιηθούν για την αξιολόγηση της διαδικασίας που ακολουθήθηκε κατά τη διδασκαλία εκ μέρους των μαθητών και να συμβάλλουν στη βελτίωση σε επόμενες εφαρμογές.

 


Στις παρακάτω προτάσεις επιλέξτε όλες τις σωστές δυνατές επιλογές

Σε κάθε πρόταση μπορεί να υπάρχουν περισσότερες από μία σωστές επιλογές

.


.


.


Ας θυμηθούμε την πορεία που ακολουθήσαμε...

Θυμηθείτε το αρχικό μας πρόβλημα και συζητήστε στην τάξη τα βήματα που ακολουθήσαμε για να το λύσουμε

Ποια είναι τα βήματα που ακολουθήσαμε;

Σύρετε τα βήματα από τα δεξιά ώστε να αντιστοιχηθούν στους αριθμούς αριστερά της οθόνης.

Η πορεία που ακολουθήσαμε είναι ένα παράδειγμα της επιστημονικής διαδικασίας που ακολουθείται για την κατάκτηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες.

Ας σκεφτούμε πώς μαθαίνουμε στην επιστήμη...

Θυμηθείτε και συζητήστε στην τάξη τα βήματα της πορείας που ακολουθήθηκε...

Σκεφτείτε ότι η επιστημονική μέθοδος που ακολουθήσαμε δεν ήταν πάντα αυτονόητη στις Φυσικές Επιστήμες αλλά καθιερώθηκε από την εποχή του Γαλιλαίου και μετά...
Δημιουργός Σεναρίου: Αθανάσιος Ταραμόπουλος (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Ενεργειακή μελέτη κυκλωμάτων με ένα και δύο λαμπτήρες σε σειρά» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
3857