Επέκταση και εργασία για το σπίτι
10λεπτά
Στη φάση αυτή επιχειρείται να επεκτείνουν οι μαθητές τις γνώσεις που αποκόμισαν από τις δραστηριότητες που υλοποίησαν σε κυκλώματα με μπαταρία και δύο λαμπτήρες συνδεδεμένους παράλληλα μεταξύ τους. Αρχικά, μέσα στην τάξη, ο καθηγητής τους θέτει το πρόβλημα και τους ζητεί, χρησιμοποιώντας τα συμπεράσματά τους να κάνουν αιτιολογημένες προβλέψεις για το νέο φαινόμενο. Αφού τοποθετηθούν οι μαθητές και γίνει συζήτηση, ο εκπαιδευτικός προβάλλει ένα νέο video με την εξέλιξη του νέου φαινομένου και ζητάει από τους μαθητές ως εργασία για το σπίτι να ακολουθήσουν στο σπίτι όλα τα βήματα που έχουν κάνει για το κύκλωμα με τους δύο λαμπτήρες σε σύνδεση σε σειρά και να τεκμηριώσουν τις απόψεις τους για την κατανάλωση της ενέργειας στο νέο κύκλωμα. Τα βήματα που έκαναν, τα κυκλώματα που υλοποίησαν, τις μετρήσεις τους και τα συμπεράσματά τους θα τα εκθέσουν σε μία συνολική γραπτή αναφορά της εργασίας τους που θα παραδώσουν για αξιολόγηση στον καθηγητή στο επόμενο μάθημα.
Επέκταση. Τι νομίζετε ότι θα συμβεί στην παρακάτω περίπτωση; Σε ποιο κύκλωμα θα εξαντληθεί πιο γρήγορα η μπαταρία;
Διευκρίνιση
Παρατηρήστε τα δύο κυκλώματα παρακάτω στα οποία όλες οι ματαρίες είναι μεταξύ τους όμοιες και όλοι οι λαμπτήρες είναι μεταξύ τους όμοιοι. Σε ποιο από τα δύο πιστεύετε ότι θα εξαντληθεί πιο γρήγορα η μπαταρία αν κλείσουν ταυτόχρονα οι διακόπτες;
Θυμηθείτε τα συμπεράσματά σας από τα προηγούμενα κυκλώματα. Συζητήστε στην τάξη και αιτιολογήστε την άποψή σας.
Παρακολουθήστε την εξέλιξη του πειράματος
Διευκρίνιση
Παρακολουθήστε στο παρακάτω video τι γίνεται όταν κλείσουν οι διακόπτες.
Συζητήστε στην τάξη αν αυτό το πείραμα συμφωνεί με τα συμπεράσματα που βγάλατε από τα προηγούμενα πειράματά σας.
Χρησιμοποιήστε τα ΄Φυλλα Εργασίας 1 και 2 για να σας βοηθήσουν στη σχεδίαση και την εκτέλεση των πειραμάτων σας.
Τελικά η ενέργεια που καταναλώνουν οι λαμπτήρες δεν εξαρτάται τόσο από το πλήθος τους, όσο από τον τρόπο σύνδεσής τους!
Δημιουργός Σεναρίου: Αθανάσιος Ταραμόπουλος (Εκπαιδευτικός)
Το σενάριο «Ενεργειακή μελέτη κυκλωμάτων με ένα και δύο λαμπτήρες σε σειρά» έχει χαρακτηριστεί ως
Βέλτιστο
(βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε
από δύο αξιολογητές βάσει
κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
3858