Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation
Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Δημοτικό)
- ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Η δράση «Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation» αποτελούν ένα συνδυασμό της παιδικής λογοτεχνίας και των νέων τεχνολογιών.
Οι προσπάθειες των εκπαιδευτικών του 4ου ειδικού δημοτικού σχολείου Αθηνών, να δοκιμάσουν νέες ιδέες και να προσεγγίσουν τρόπους αποτελεσματικής διδασκαλίας αναδεικνύοντας διαφορετικά επίπεδα οργάνωσης της μαθησιακής διαδικασίας και με σύνθημα ότι μπορούμε να διδάξουμε τα πάντα στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά σε πολύ απλή μορφή, έφεραν νέα πνοή στο χώρο του σχολείου. Αυτό υποστηρίζεται και από τη θεωρία του Bruner κατά την οποία οι αρχές των γνωστικών αντικειμένων μπορούν να διδαχθούν αποτελεσματικά στα παιδιά όλων των ηλικιών αρκεί να χρησιμοποιηθεί η «γλώσσα» που το παιδί καταλαβαίνει, ανάλογα με το επίπεδο νοητικής ανάπτυξης, στο οποίο είναι σε θέση να λειτουργεί, όσο αφορά την πραγματοποίηση ενός συγκεκριμένου έργου ( Α. Ράπτης- Α. Ράπτη, 2004) .
Επιχειρήθηκε, λοιπόν ο συνδυασμός, των δύο θεματικών ενοτήτων προκειμένου οι μαθητές να προσεγγίσουν τους μύθους του Αισώπου με τρόπο σύγχρονο και πολύ αποδοτικό. Η πλοήγηση στο διαδίκτυο, η συλλογή πληροφοριών, η συγγραφή ενός παραμυθιού με τη χρήση του υπολογιστή και η δημιουργία animation ήταν αναγκαία για την εκπόνηση της εργασίας.
Με τη δράση «Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation» εισάγεται για πρώτη φορά στο σχολείο μας μια νέα – καινοτόμα εκπαιδευτική πρακτική.
Οι στόχοι της συγκεκριμένης δράσης αναλύονται παρακάτω και τα αποτελέσματά της θεωρούμε ότι έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον.
1.1. Περιγραφή το πώς προέκυψε η καινοτόμος δράση
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς τα παιδιά της συγκεκριμένης βαθμίδας ειδικού δημοτικού σχολείου εξέφρασαν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για «τα ζώα του τόπου μας». Ο δανεισμός βιβλίων από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Π.Ε Αθηνών με τίτλο «Βιβλία σε ρόδες» στάθηκε αφορμή για την περαιτέρω ενασχόλησή μας με τη συγκεκριμένη δράση.
Αποφασίσαμε μαζί με την κοινωνική λειτουργό του σχολείου μας να φτιάξουμε «μια γωνιά παραμυθιού» άνετη και ευρύχωρη για τα παιδιά που θα διευκολύνει την εκτέλεση μιας πρακτικής εργασίας και θα εντάσσει τα παιδιά σε ένα κλίμα που εμπλέκει το πραγματικό με το φανταστικό.
Ένα ξύλινο μπαουλάκι γεμάτο παιδικά βιβλία, μια παλιά και αυθεντική πάντα της γιαγιάς στον τοίχο, ένα χαλάκι με μαξιλάρια αποτέλεσαν το σκηνικό για την ανάγνωση παραμυθιών.
Τέλος ζητήθηκε από τα παιδιά να πάρουν από το μπαουλάκι ένα βιβλίο που τους έκανε μεγάλη εντύπωση. Καταγράψαμε τις επιλογές τους και διαπιστώσαμε, πως το αγαπημένο βιβλίο των περισσοτέρων παιδιών ήταν πάλι τα ζώα.
Έτσι καταλήξαμε να ασχοληθούμε με τον μεγαλύτερο μυθοπλάστη με παγκόσμια απήχηση, τον πασίγνωστο σε όλους μας Αίσωπο και τους μύθους του.
Ορισμένες έρευνες τον θέλουν πρόσωπο πλασματικό, άλλοι υποστηρίζουν ότι έζησε περί τον 6ο π.Χ. αιώνα ενώ γεννήθηκε στην Θράκη ή στη Φρυγία ή στην Αίγυπτο και πως ήταν δούλος αλλά, λόγω των πνευματικών και ηθικών του προσόντων, ο τελευταίος του αφέντης τον απελευθέρωσε.
Οι μύθοι του Αισώπου αποτελούν ένα ευχάριστο αλλά και διδακτικό ανάγνωσμα που απευθύνεται σε κάθε ηλικία και είναι κατάλληλο για διδασκαλία, καθώς συνδυάζει την ηθική διαπαιδαγώγηση με τη γνωριμία της αρχαίας κληρονομιάς.
Τέλος επιχειρήθηκε να δημιουργήσουμε μαζί με τα παιδιά animation.

Η δράση «Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation» αποτελούν ένα συνδυασμό της παιδικής λογοτεχνίας και των νέων τεχνολογιών.
Οι προσπάθειες των εκπαιδευτικών του 4ου ειδικού δημοτικού σχολείου Αθηνών, να δοκιμάσουν νέες ιδέες και να προσεγγίσουν τρόπους αποτελεσματικής διδασκαλίας αναδεικνύοντας διαφορετικά επίπεδα οργάνωσης της μαθησιακής διαδικασίας και με σύνθημα ότι μπορούμε να διδάξουμε τα πάντα στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά σε πολύ απλή μορφή, έφεραν νέα πνοή στο χώρο του σχολείου. Αυτό υποστηρίζεται και από τη θεωρία του Bruner κατά την οποία οι αρχές των γνωστικών αντικειμένων μπορούν να διδαχθούν αποτελεσματικά στα παιδιά όλων των ηλικιών αρκεί να χρησιμοποιηθεί η «γλώσσα» που το παιδί καταλαβαίνει, ανάλογα με το επίπεδο νοητικής ανάπτυξης, στο οποίο είναι σε θέση να λειτουργεί, όσο αφορά την πραγματοποίηση ενός συγκεκριμένου έργου ( Α. Ράπτης- Α. Ράπτη, 2004) .
Επιχειρήθηκε, λοιπόν ο συνδυασμός, των δύο θεματικών ενοτήτων προκειμένου οι μαθητές να προσεγγίσουν τους μύθους του Αισώπου με τρόπο σύγχρονο και πολύ αποδοτικό. Η πλοήγηση στο διαδίκτυο, η συλλογή πληροφοριών, η συγγραφή ενός παραμυθιού με τη χρήση του υπολογιστή και η δημιουργία animation ήταν αναγκαία για την εκπόνηση της εργασίας.
Με τη δράση «Ταξιδεύοντας με τον Αίσωπο-διαδίκτυο, animation» εισάγεται για πρώτη φορά στο σχολείο μας μια νέα – καινοτόμα εκπαιδευτική πρακτική.
Οι στόχοι της συγκεκριμένης δράσης αναλύονται παρακάτω και τα αποτελέσματά της θεωρούμε ότι έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον.
1.1. Περιγραφή το πώς προέκυψε η καινοτόμος δράση
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς τα παιδιά της συγκεκριμένης βαθμίδας ειδικού δημοτικού σχολείου εξέφρασαν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για «τα ζώα του τόπου μας». Ο δανεισμός βιβλίων από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Π.Ε Αθηνών με τίτλο «Βιβλία σε ρόδες» στάθηκε αφορμή για την περαιτέρω ενασχόλησή μας με τη συγκεκριμένη δράση.
Αποφασίσαμε μαζί με την κοινωνική λειτουργό του σχολείου μας να φτιάξουμε «μια γωνιά παραμυθιού» άνετη και ευρύχωρη για τα παιδιά που θα διευκολύνει την εκτέλεση μιας πρακτικής εργασίας και θα εντάσσει τα παιδιά σε ένα κλίμα που εμπλέκει το πραγματικό με το φανταστικό.
Ένα ξύλινο μπαουλάκι γεμάτο παιδικά βιβλία, μια παλιά και αυθεντική πάντα της γιαγιάς στον τοίχο, ένα χαλάκι με μαξιλάρια αποτέλεσαν το σκηνικό για την ανάγνωση παραμυθιών.
Τέλος ζητήθηκε από τα παιδιά να πάρουν από το μπαουλάκι ένα βιβλίο που τους έκανε μεγάλη εντύπωση. Καταγράψαμε τις επιλογές τους και διαπιστώσαμε, πως το αγαπημένο βιβλίο των περισσοτέρων παιδιών ήταν πάλι τα ζώα.
Έτσι καταλήξαμε να ασχοληθούμε με τον μεγαλύτερο μυθοπλάστη με παγκόσμια απήχηση, τον πασίγνωστο σε όλους μας Αίσωπο και τους μύθους του.
Ορισμένες έρευνες τον θέλουν πρόσωπο πλασματικό, άλλοι υποστηρίζουν ότι έζησε περί τον 6ο π.Χ. αιώνα ενώ γεννήθηκε στην Θράκη ή στη Φρυγία ή στην Αίγυπτο και πως ήταν δούλος αλλά, λόγω των πνευματικών και ηθικών του προσόντων, ο τελευταίος του αφέντης τον απελευθέρωσε.
Οι μύθοι του Αισώπου αποτελούν ένα ευχάριστο αλλά και διδακτικό ανάγνωσμα που απευθύνεται σε κάθε ηλικία και είναι κατάλληλο για διδασκαλία, καθώς συνδυάζει την ηθική διαπαιδαγώγηση με τη γνωριμία της αρχαίας κληρονομιάς.
Τέλος επιχειρήθηκε να δημιουργήσουμε μαζί με τα παιδιά animation
Στην αρχή του προγράμματος γράψαμε και σχεδιάσαμε στον πίνακα της τάξης διαθεματικό σχέδιο εργασίας με τους Αισώπειους μύθους και με εξακτίνωση–διάχυση στα άλλα μαθήματα. Στη συνέχεια τα καταγράψαμε και στον ηλεκτρονικό υπολογιστή της τάξης μας όπου και τα αποθηκεύσαμε (αξίζει να σημειωθεί ότι η τάξη διαθέτει ένα υπολογιστή όπου τα παιδιά μέσα από διάφορα εκπαιδευτικά λογισμικά του Π.Ι. αντλούν πληροφορίες και αποκτούν γνώσεις).
Για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης δράσης απαιτείται εργαστήριο με ηλεκτρονικούς υπολογιστές σε κατάλληλο διαμορφωμένο χώρο εντός του σχολείου μας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να ενημερώνονται μέσω διαδικτύου και να αντλούν τις πληροφορίες που τους χρειάζονται. Έτσι θα τους δίνεται η δυνατότητα να έλθουν σε επαφή και να γνωρίσουν άλλα παιδιά από ειδικά σχολεία άλλων χωρών και να μπορούν έτσι να ανταλλάσουν εμπειρίες, απόψεις και γνώσεις. Υπάρχουν πολλά Προγράμματα όπως το e-twinning που δίνουν αυτές τις δυνατότητες μέσω συγκεκριμένων δραστηριοτήτων.
Σε καμιά όμως περίπτωση δεν αφήνουμε τα παιδιά να δράσουν ανεξέλεγκτα από μόνα τους στο διαδίκτυο. Τους ενημερώνουμε για την ασφαλή πλοήγηση και είμαστε πάντα δίπλα τους και τους καθοδηγούμε.
Τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος ήταν οι τεχνολογίες, (το κασετόφωνο, η φωτογραφική μηχανή, τον τρίποδα) και οι μύθοι του Αισώπου (μέσω internet και βιβλίων). Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν animation «Ο λαγός και η χελώνα».