Φάση Σεναρίου

Ιστορία (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)

Η στρατιωτικοποίηση της βυζαντινής κοινωνίας

2 ώρες

Ιδεολογία στρατιωτικοποίησης

45λεπτά

Οι μαθητές διαπίστωσαν ως τώρα ότι: 

  • η βυζαντινή αυτοκρατορία πέρασε μια σημαντική κρίση από πολλές απόψεις μεταξύ του 6ου και 8ου αιώνα περίπου.
  • γι΄ αυτό το λόγο ο στρατός επιβλήθηκε ως κυρίαρχος θεσμός στην κοινωνία και την πολιτική με διάφορους τρόπους, όπως διεφάνη στις προηγούμενες δραστηριότητες. 
  • πολλές φορές ο στρατός ξεπέρασε τις αρμοδιότητές του, όπως π.χ. με την ικανότητά του να ανεβοκατεβάζει αυτοκράτορες στο θρόνο.

Στην τελευταία αυτή φάση οι μαθητές επιχειρούν να εντοπίσουν τους σκοπούς που υπηρέτησε ο στρατός καθώς ενισχυόταν η παρουσία του στην κοινωνική και πολιτική ζωή. Επιχειρείται επίσης μια γενική αναγωγή στα επιχειρήματα ηθικής νομιμοποίησης του στρατού ώστε να ενισχύεται σε περιόδους κρίσης. 

Οι μαθητές αναζητούν ιστορικά παραδείγματα από διάφορες εποχές και κοινωνίες, στις οποίες υπήρξε ένα είδος μιλιταρισμού και συγκρίνουν τα επιχειρήματα ηθικής νομιμοποίησης του στρατού. 


Εξήγηση φαινομένου - σύνδεση με τη σύγχρονη πραγματικότητα


Γιατί να πάω να πολεμήσω (1);;


Γιατί να πάω να πολεμήσω (2);;


Ασκήσεις για το σπίτι

Επιλέξτε μια από τις δυο ασκήσεις

Πώς δικαιολογείται η στρατιωτικοποίηση στις κοινωνίες


Καταγραφή των συμπερασμάτων


Σκεφτόμαστε για το σενάριο που υλοποιήσαμε


Αξιολόγηση εννοιολογικού χάρτη

Αυτά είναι τα κριτήρια αξιολόγησης της ομαδικής εργασίας σας

Δημιουργός Σεναρίου: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΕΛΗΣ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΚΟΡΝΑΡΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ (Συντονιστής)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Η στρατιωτικοποίηση της βυζαντινής κοινωνίας» έχει χαρακτηρισθεί ως Υποδειγματικό ύστερα από εργασία επιστημονικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων (Εκπαιδευτικός Αυξημένων Προσόντων, Σχολικοί Σύμβουλοι, Μέλος ΔΕΠ / Επιστημονικό Προσωπικό του ΙΕΠ).
591