Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Οι Κρυμμένοι Θησαυροί των Καραβιών

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Το σενάριο βασίζεται σε πέντε καράβια φτιαγμένα από κουτιά . Το κάθε κουτί περιέχει μέσα αντικείμενα από διαφορετικές περιόδους της ιστορίας του Πειραιά συνοδευόμενα από ερωτήσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του μαθητή και τον ωθούν να ψάξει να διαβάσει να επιλέξει και να καταγράψει τις απαντήσεις  στα ερωτήματα που του τίθενται μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον.    Αρχικά οι μαθητές στην ώρα των εικαστικών ή της ευέλικτης ζώνης κατασκευάζουν τα καράβια και ο εκπαιδευτικός τοποθετεί το υλικό μέσα σε αυτά.

Το κάθε κουτί έχει αντικείμενα από πέντε διαφορετικές ιστορικές περιόδους .

Το πρώτο αντικείμενα από  την Προϊστορική εποχή, το δεύτερο από την Κλασική Αρχαιότητα , το τρίτο από τους Μεσαιωνικούς χρόνους , το τέταρτο από τα Επαναστατικά και Μετεπαναστατικά χρόνια  , το πέμπτο από τους Νεότερους χρόνους. Οι μαθητές ανοίγοντας το κάθε κουτί θα πρέπει να δουν ποια ιστορική περίοδο καλούνται  να επεξεργαστούν. Γι’ αυτό τον λόγο στο εσωτερικό του κουτιού θα πρέπει να είναι κολλημένη μια καρτέλα Κανσόν που θα γράφει πάνω σε ποια ιστορική περίοδο αντιστοιχούν τα αντικείμενα του κουτιού.

Το πρώτο κουτί ως υλικό έχει τα παρακάτω  αριθμημένα αντικείμενα

No1:  Ένα ομοίωμα βαρκάρη που ρωτά «τι σημαίνει η λέξη Πειραιάς; »

Νο2 :  Τον  προϊστορικό  χάρτη που δείχνει πως ήταν ο Προϊστορικός Πειραιάς κι έχει πάνω του την  ερώτηση " Πώς ενώθηκε ο Πειραιάς με την Αττική και από ποιους πρωτοκατοικήθηκε;

Νο3  Δύο φωτογραφίες : Μία του Σηραγγίου και μία του Χιώτη και της Λίντα συνοδευόμενες από τις ερωτήσεις  « α) Τι ήταν το Σηράγγιο, πως έγινε γνωστό στα νεότερα χρόνια και ποια η σχέση της Λίντας και του Χιώτη με αυτό; Πώς είναι σήμερα ο χώρος αυτός;»

Νο4  Ένα mp4 με το τραγούδι «Στης Αρετούσας τη Σπηλιά»  σε USB στικάκι, συνοδευόμενο από την ερώτηση «Τι ήταν η σπηλιά της Αρετούσας; » 

Το δεύτερο  κουτί ως υλικό έχει τα παρακάτω  αριθμημένα αντικείμενα

Νο1 :  Μια διαφάνεια σε USB  στικάκι  με τον  Θεμιστοκλή συνοδευόμενη από τις ερωτήσεις « α) Ποιος ήταν ο Θεμιστοκλής και ποια η σχέση του με τον Πειραιά; β) Ποιος θρύλος υπάρχει σχετικά με  το Θεμιστόκλειο;»

Νο2 :  Το αρχαίο σχεδιάγραμμα του Ιπποδάμειου Σχεδίου που έχει πάνω του την  ερώτηση      «Tι ήταν το Iπποδάμειο σχέδιο;»

Νο3  Μία πέτρα που πάνω της έχει την ερώτηση « Τι ήταν τα Μακρά Τείχη , γιατί κατασκευάστηκαν και πώς είναι σήμερα;» 

Νο4  Ένα ομοίωμα λιμανιού συνοδευόμενο από την ερώτηση «πώς ήταν οργανωμένο το λιμάνι στα αρχαία χρόνια;»

Το Τρίτο  κουτί ως υλικό έχει τα παρακάτω  αριθμημένα αντικείμενα

Νο1 :  Μία εικόνα του Αγίου Σπυρίδωνα συνοδευόμενη από την ερώτηση «Ποια η σχέση του Αγίου Σπυρίδωνα με τον Πειραιά;»

Νο2  Μια διαφάνεια της Εκκλησίας του Αγίου Σπυρίδωνα στον Πειραιά σε USB στικάκι συνοδευόμενη από την ερώτηση « Πώς χτίστηκε η μόνη του Αγίου Σπυρίδωνα στον Πειραιά και ποιος θρύλος υπάρχει γύρω από αυτήν;»

Νο3 :  Μία κούκλα «Θρυλέων» ( αν δεν υπάρχει βάζουμε φωτογραφία) συνοδευόμενη από τις ερωτήσεις « α) Γιατί η μασκότ του Ολυμπιακού απεικονίζει ένα λιοντάρι; β) Πού είναι σήμερα το λιοντάρι αυτό και γιατί;» 

Νο4  Μία φωτογραφία  ή το ίδιο το βιβλίο του Λευτέρη Καπώνη  «Porto Leone» που πάνω της έχει την ερώτηση « Ποια η σχέση του τίτλου του συγκεκριμένου βιβλίου με τον Πειραιά;  Ποια άλλα ονόματα απέκτησε ο Πειραιάς στα χρόνια της Παρακμής;» 

Το τέταρτο   κουτί ως υλικό έχει τα παρακάτω  αριθμημένα αντικείμενα

Νο1 :  Ένα mp4 βίντεο σε USB στικάκι  με το γήπεδο Καραϊσκάκη συνοδευόμενο από την ερώτηση « Σε ποιον είναι αφιερωμένο το γήπεδο; ( Λίγα λόγια για τον ήρωα); Τι έγινε στη συγκεκριμένη περιοχή του Φαλήρου;

Νο2  Ένα ταμπούρι κατασκευασμένο από πλαστελίνη ή πηλό (αν δεν υπάρχει βάζουμε φωτογραφία) συνοδευόμενο από την ερώτηση  « Τι ήταν τα ταμπούρια; Από πού σου είναι γνωστή αυτή η λέξη; Από ποια περιοχή; Τι συνέβη σε αυτή την περιοχή και ονομάστηκε έτσι; Έχει αξιοποιηθεί σήμερα πολιτιστικά και εκπαιδευτικά ο χώρος αυτός;»

Νο 3 :  Μία γκραβούρα με τον πανδοχείο του Τζελέπη, του Δημοτικού Θεάτρου, του ρολογιού του Πειραιά  και της Δογάνας  συνοδευόμενες από τις ερωτήσεις « α) Τι ήταν το πανδοχείο του Τζελέπη, β) πότε θεμελιώθηκε το Δημοτικό θέατρο και πότε το Ρολόι του Πειραιά; τι απέγινε το δεύτερο; Γ) Τι ήταν η Δογάνα; Δ) Γνωρίζεις οδούς  που έχουν σήμερα  αυτά τα ονόματα;

Νο4  Μία Φωτογραφία της παλιάς βιομηχανικής ζώνης του Πειραιά συνοδευόμενη από την ερώτηση « Από πού προέρχονταν οι πρώτοι κάτοικοι του νεότερου Πειραιά , ποιες βιομηχανίες ανέπτυξαν και ποια προϊόντα εξήγαγαν;» 

Το Πέμπτο   κουτί ως υλικό έχει τα παρακάτω  αριθμημένα αντικείμενα

Νο1 Ομοίωμα οργάνου ή οργάνων  της Ρεμπέτικης ορχήστρας( π.χ διακοσμητικά μπιμπελό) ή ήχος μπουζούκι mp3 σε USB  στικάκι  με την  ερώτηση « Πότε ξεκίνησε το ρεμπέτικο στον Πειραιά, τι γνωρίζεις γι’ αυτό; ποια τα όργανα της ορχήστρας και τι ήταν  «Η Τετράς η Ξακουστή;» Ποιοι συνθέτες αναγνωρίζοντας την αξία του Ρεμπέτικου προσπαθούν να το κάνουν την κλασική μουσική της Ελλάδας;»

Νο2     Ένα έμβλημα του Εθνικού συνοδευόμενο από την ερώτηση « Τι γνωρίζεις για τον εθνικό και πως συνδέεται με τον Πειραιά;» 

Νο3 :  Ένα έμβλημα του Ολυμπιακού συνοδευόμενο από την ερώτηση « Τι γνωρίζεις για τον Ολυμπιακό και πως συνδέεται με τον Πειραιά;»

Νο4  Μία Φωτογραφία του Τσαρούχη συνοδευόμενη από την ερώτηση « Ποιος ήταν ο Τσαρούχης; Ποια η σχέση του με τον Πειραιά; Που βρίσκεται το μουσείο Τσαρούχη; Ποια η γνώμη σου γι’ αυτό;    

 Στη συνέχεια  σε δύο ώρες της Ευέλικτης ζώνης η κάθε ομάδα καλείται να επιλέξει κουτί να επεξεργαστεί τα δεδομένα του να παρουσιάσει τα αποτελέσματα στην ολομέλεια της τάξης να παίξει ένα παιχνίδι για να αξιολογηθούν οι γνώσεις που αποκτήθηκαν  να καθαρίσει έναν αρχαιολογικό ή σχολικό χώρο να δώσει το δικό της δημιουργικό αποτύπωμα στο σενάριο  διακοσμώντας μέσω  της Τέχνης του δρόμου ( γκράφιτι) μια ηλεκτρονική γωνιά της Πόλης,  με σκοπό  τη μεταγνώση . Στο τέλος αξιολογούν το σενάριο. 

Σημείωση : Για λόγους ασφαλείας του ηλεκτρονικού υλικού σε πολλές εφαρμογές μπορεί να ζητηθεί κωδικός  ( π.χ. Κωδικός Microsoft). O εκπαιδευτικός στην Α φάση, εκτός από την τοποθέτηση του υλικού μέσα στα κουτιά, εγγράφεται δωρεάν στις συγκεκριμένες εφαρμογές για να μπορεί να τις διαχειριστεί και να δώσει στα παιδιά ονόματα και κωδικούς για να μπορούν να δουλέψουν. Συνιστάται οι κωδικοί να είναι κολλημένοι μέσα στο κάθε κουτί σε μια πλευρά, πάνω σε ένα χαρτί με μεγάλα ευανάγνωστα γράμματα.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 
Μέσα από το συγκεκριμένο σενάριο οι μαθητές με παιγνιώδη τρόπο ανακαλύπτουν  την ιστορία του Πειραιά από την αρχαιότητα έως σήμερα.
 
Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: Α Φάση : Προετοιμασία κουτιών
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας
45 λεπτά
Φάση 2: Β φάση: Επεξεργασία, Παρουσίαση, Αξιολόγηση
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας
45 λεπτά
Φάση 3: Γ Φάση : Ευαισθητοποίηση - Καθαρισμός - Δημιουργία
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας - Ύπαιθρος
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορία του τόπου που ζουν (γνωστικός)
  2. Να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές τα ηλεκτρονικά μέσα για συλλογή και επιλογή πληροφοριών (δεξιότητες)
  3. Να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές πάνω στο θέμα της προστασίας των μνημείων ( Συναισθηματικός)
  4. Να καλλιεργήσει την ενεργό δράση για την προστασία των αρχαιολογικών χώρων
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
τοπική ιστορία
Πειραιάς
Kλασικά χρόνια
Μεσαίωνας
Επανάσταση
Μετεπαναστατικά χρόνια
Νεότεροι χρόνοι
Υλικοτεχνική υποδομή: 
6 laptors με σύνδεση στο internet ( 1 για τον Εκπαιδευτικό και 1 για κάθε μία από τις 5 ομάδες) , 5 USB στικάκια , Projector προβολής.
Δημιουργός Σεναρίου: Δήμητρα Λογγίνου (Εκπαιδευτικός)