Πληροφορική (Προσχολική)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Ο Κος Copyright πάει Νηπιαγωγείο

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Στις μέρες μας το διαδίκτυο συνιστά πυρήνα ώθησης της ανάπτυξης και της δημιουργίας, της επιχειρηματικότητας και της διαφήμισης, της γνώσης και της μάθησης καθώς προσφέρει πλήθος πληροφοριών και εργαλείων (επεξεργασίας και διαχείρισης) ποικίλων μορφών (μουσική, βίντεο, εικόνα, περιοδικές εκδόσεις, βιβλία, παιχνίδια, διαδραστικές παρουσιάσεις κλπ.) που απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και στα ενδιαφέροντα αυτών. Ωστόσο, φαίνεται να είναι ταυτόχρονα εκείνο το μέσο που εγκυμονεί τους περισσότερους κινδύνους, δημιουργεί συγχύσεις και παρερμηνείες, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δύναται να οδηγήσει ακόμη και σε (εκούσια ή ακούσια) καταπάτηση του νομικού καθεστώτος από την πλευρά των χρηστών.

Μέσα από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιδιώκεται μια πρώτη γνωριμία των μαθητών προνηπιακής και νηπιακής ηλικίας με τις έννοιες "πνευματική ιδιοκτησία" και "πνευματικά δικαιώματα" ακολουθώντας μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

(Και) Τα (μικρά) παιδιά μπορούν να καταλάβουν/ διερευνήσουν πώς τα αγαπημένα τους παραμύθια, η μουσική και τα τραγούδια από τις παιδικές τηλεοπτικές εκπομπές που παρακολουθούν, τα διάφορα εικαστικά έργα γνωστών καλλιτεχνών, οι φωτογραφίες, οι εκπαιδευτικές εφαρμογές με τις οποίες ασχολούνται και άλλα πολλά, έφθασαν στα χέρια τους. Τι σημαίνει "πνευματικός δημιουργός" και τι σεβασμός απέναντι στο πρωτότυπο έργο του, πως μπορεί να προστατεύσει κάποιος την δημιουργία του και πως οφείλουμε να συμπεριφερόμαστε απέναντι στο εκάστοτε υλικό που συναντούμε κατά τη διάρκεια μιας ιστοεξερεύνησης.

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: Αφόρμηση και γνωριμία με το θέμα.
Χώρος Διεξαγωγής: Σχολική αίθουσα
45 λεπτά
Φάση 2: Διερεύνηση, ανάπτυξη και επεξεργασία του θέματος.
Χώρος Διεξαγωγής: Σχολική αίθουσα
45 λεπτά
Φάση 3: Παρουσίαση των δράσεων του θέματος και αξιολόγηση.
Χώρος Διεξαγωγής: Σχολική αίθουσα | Διαδίκτυο/Αίθουσα Πολιτιστικών Εκδηλώσεων (γνωστοποίηση δράσεων)
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να μάθουν τι σημαίνει πνευματική ιδιοκτησία και πνευματικό δικαίωμα.
  2. Να κατανοήσουν τη σημασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στο περιβάλλον του διαδικτύου.
  3. Να διακρίνουν τη νόμιμη από την παράνομη χρήση ενός έργου και τις σχετικές νομικές κυρώσεις.
  4. Να γίνουν ιδιοκτήτες ενός έργου και να κατοχυρώσουν τα πνευματικά τους δικαιώματα.
  5. Να συμμετάσχουν σε εκδηλώσεις που προάγουν ενέργειες ασφαλούς και ορθής χρήσης του διαδικτύου.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
πληροφορική
διαδίκτυο
πνευματική ιδιοκτησία
πνευματικό δικαίωμα
copyrights
creative commons
ανοικτή πρόσβαση
πολιτική ορθής χρήσης
ηλεκτρονική πειρατεία
Υλικοτεχνική υποδομή: 
ηλεκτρονικός υπολογιστής, πρόγραμμα παρουσίασης διαφανειών (Microsoft Power Point), πρόγραμμα ζωγραφικής, δίκτυο (Internet), φωτογραφική μηχανή ή κινητό τηλέφωνο με κάμερα, καλώδιο usb, ιστολόγιο ή ιστότοπος της τάξης/ σχολείου, ζωγραφιές (των παιδιών), πίνακας και μαρκαδόροι, υλικά εικαστικών (κόλλες Α4, μπογιές), κατασκευή κουκλοθεάτρου, γαντόκουκλα «η Κα. Τεχνολογία» (DIY αντικείμενο), φιγούρα του Κου. Copyright, διδακτικό παραμύθι (με σχετική θεματολογία: ΚΛΕΨΙΑ).
Δημιουργός Σεναρίου: Μαρία Κοκοσίδου (Εκπαιδευτικός)