Ιστορία (ΔΕ) (Γυμνάσιο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος: σαν ταινία του σινεμά…

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Το συγκεκριμένο σενάριο αποτελεί πρόταση διδασκαλίας της 31ης ενότητας της Iστορίας  της Γ’ Γυμνασίου και  λειτουργεί  στη λογική  των γραμματισμών και των δραστηριοτήτων εξοικείωσης των μαθητών  με τους ποικίλους χώρους της καλλιτεχνικής έκφρασης. Η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση  στοχεύει στη κριτική μελέτη και ανάλυση αποσπασμάτων από την ξένη κινηματογραφική ταινία «Καλά Χριστούγεννα» που αναφέρεται στα  αληθινά συμβάντα εκεχειρίας μεταξύ των αντιπάλων στρατοπέδων στα γαλλο-ελβετικά σύνορα τα  Χριστούγεννα του 1914. Ως προς το αντικείμενο της ιστορίας, η διερεύνηση του γεγονότος και της συγκεκριμένης  περιόδου δεν  εξαντλείται στην ακρίβεια των σκηνογραφικών στοιχείων της ταινίας .Απεναντίας, προέχει η κατανόηση   του συγκεκριμένου ιστορικού γεγονότος και κυρίως του ρόλου όσων συμμετείχαν στο αντιπολεμικό  ιστορικό αυτό στιγμιότυπο. Οι μαθητές καλούνται να συνειδητοποιήσουν ότι και τα κινηματογραφικά έργα εκτός από έμμεσες-δευτερογενείς πηγές, είναι και «κείμενα» που πρέπει να τα «ξεκλειδώσουν», τα οποία αντανακλούν την πραγματικότητα μέσα από το βλέμμα ενός καλλιτέχνη.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

«Πρόκληση» για το συγκεκριμένο σενάριο αποτελεί το γεγονός ότι στην ελληνική εκπαίδευση η αξιοποίηση των κινηματογραφικών ταινιών  και γενικά των καλών τεχνών στη διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων είναι περιορισμένη. Η διδασκαλία ,συμπληρωματικά, μιας  ενότητας του σχολικού βιβλίου της Ιστορίας ,  με αξιοποίηση  μιας ταινίας  μυθοπλασίας,  παρόλο που δεν καταγράφει την πραγματικότητα, όπως ένα ντοκιμαντέρ ,αλλά την αντανακλά, αποδεικνύεται  συναρπαστική. Η διαπραγμάτευση ενός πραγματικού γεγονότος που συνέβει τα Χριστούγεννα του 1914 στα χαρακώματα του δυτικού μετώπου, συγκινεί τους μαθητές, γιατί απευθύνεται στις αισθήσεις, τους οδηγεί στην ιστορική ενσυναίσθηση και τους παρουσιάζει μια οπτική του ιστορικού θέματος . Οι μαθητές μέσω των εργασιών , που διατυπώνονται με σαφώς προσδιορισμένους γνωστικούς και παιδαγωγικούς στόχους , οδηγούνται σε ένα ταξίδι γνώσης , κριτικής και δημιουργικότητας. 

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: Οργάνωση της τάξης
Χώρος Διεξαγωγής: αίθουσα ή εργαστήριο ΤΠΕ
45 λεπτά
Φάση 2: Εκπόνηση των δραστηριοτήτων μέσω φύλλων εργασίας
Χώρος Διεξαγωγής: εργαστήριο ΤΠΕ
45 λεπτά
Φάση 3: Παρουσίαση εργασιών - αξιολόγηση της διαδικασίας
Χώρος Διεξαγωγής: αίθουσα
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Γνώσεις για το γνωστικό αντικείμενο: 1. Να καταγράψουν τις ιστορικές πληροφορίες σε σχέση με το χρόν
  2. Γνώσεις για τον κόσμο: 1. Να διαμορφώσουν αισθητικά κριτήρια και να καλλιεργηθεί η αγάπη για τον κι
  3. Γνωστικό αντικείμενο και Γραμματισμοί: 1. Να αποκτήσουν δεξιότητες κριτικής ανάγνωσης πολυτροπικών κ
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος
κινηματογράφος
αντιπολεμικό μήνυμα
Υλικοτεχνική υποδομή: 
διαθέσιμη η αίθουσα των ΤΠΕ ( υπολογιστές με σύνδεση στο διαδίκτυο και προβολικά μηχανήματα)
Δημιουργός Σεναρίου: ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΜΑΚΡΗΣ (Εκπαιδευτικός)