Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Γυμνάσιο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 2 ώρες

Δημιουργώντας αυτοσχέδια μουσικά όργανα με υλικά της καθημερινότητάς. Η ένταξη των αυτοσχέδιων οργάνων σε δράσεις του Σχολείου.

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα χαλί όπου θα μπορούσαμε να συνθέσουμε διάφορες πτυχές ως εκπαιδευτικοί δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία να βιώσουν διαθεματικά την δημιουργία αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων σε ένα σχολείο το οποίο έχει σαν κύριο άξονα τη μουσική. Αυτό βοήθησε πάρα πολύ στο να επιλέξουν οι μαθητές το συγκεκριμένο project.

Η ανάδειξη των παιδαγωγικών και διδακτικών πρακτικών αποτέλεσε σκοπό της εργασίας αυτής, όπου σχολείο και εκπαιδευτικοί βελτιώνουν τη μάθηση και οδηγούν σε μετασχηματιστική μάθηση μέσα και από την αξιοποίηση πολυτροπικών σημειωτικών συστημάτων. Η τριπλή οδός trivium , αποτελούσε τη βάση των ελεύθερων τεχνών κατά την αρχαιότητα έως τον Μεσαίωνα. Περιελάμβανε την γραμματική (σωστή γνώση γραφής και ανάγνωσης), τη διαλεκτική (ικανότητα του συλλογίζεσαι) και τη ρητορική (ικανότητα σύνθεσης λόγου και άσκησης πειθούς) (Levy, 2001). Κάτω από το πρίσμα των παραπάνω θεωριών οδηγήσαμε τους μαθητές τόσο στην ολοκλήρωση της ερευνητικής και δημιουργικής διαδικασίας, όσο και στην απόκτηση κριτικής και καλλιέργεια λόγου στην παρουσίαση του τελικού προϊόντος.

Οι μαθητές που επιλέχθηκαν για την ομάδα ήταν μαθητές που εκδήλωσαν με την θέληση τους την επιθυμία να βρεθούν στην ομάδα, αλλά και να δημιουργήσουν Αυτοσχέδια Μουσικά Όργανα από ανακυκλώσιμα υλικά της καθημερινότητας. Η ομάδα οργανώθηκε με συνέπεια και ο ζήλος των μαθητών δεν άργησε να φανεί. Η ομάδα μέσα από εκπαίδευση σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες κατάφερε να φτιάξει το Μουσείο Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων του Μουσικού Σχολείου Δράμας με επιτυχία.

Ο σχεδιασμός έγινε με βάση το χρονοδιάγραμμα και τους στόχους του Μουσείου.  Ομάδα μαθητών- μαθητριών διαφορετικών τμημάτων της σχολικής μονάδας εντάχθηκαν στο πλαίσιο δημιουργίας της έκθεσης- μουσείου του Σχολείου.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Ως εκπαιδευτικός μέσα από τον προβληματισμό του πώς μπορώ να βελτιώσω τη μάθηση, ποιες πρακτικές χρειάζεται ν΄ αλλάξουμε ως Σύλλογος Διδασκόντων για ν΄ αλλάξει η κουλτούρα μάθησης στο σχολείο θεώρησα πως η συστηματική προσπάθεια και η συνεργασία εκπαιδευτικών- μαθητών σε ένα διαθεματικό πλαίσιο μάθησης προσθέτοντας την βιωματική εμπειρία των μαθητών (Καπετανίδου, 2006) ήταν η καλύτερη απάντηση. Με αυτό το συλλογισμό ξεκίνησα την δημιουργία του σεναρίου που θα σας παρουσιάσω.

Στην παρούσα εργασία έγινε μια προσέγγιση οργάνωσης επιστημονικού θεωρητικού υπόβαθρου για τα αυτοσχέδια μουσικά όργανα ώστε να κατασκευαστούν από ομάδα μαθητών του Μουσικού Σχολείου, να παρουσιαστούν σε αίθουσα μουσείο του Σχολείου σε όλους τους επισκέπτες αλλά και να μεταλειτουργήσουν σαν μια αυτοσχέδια μουσική ορχήστρα από τους κατασκευαστές αλλά και από άλλους μαθητές του σχολείου. Η ομάδα μέσα από εκπαίδευση σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες κατάφερε να φτιάξει την Έκθεση Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων του Μουσικού Σχολείου με επιτυχία.

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
180 λεπτά
Φάση 1: • έρευνα για τη συλλογή υλικού
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα με διαδραστικό πίνακα
120 λεπτά
Φάση 2: • ενδελεχής επιστημονική έρευνα μουσικών οργανων
Χώρος Διεξαγωγής: βιβλιοθήκη σχολείου και αίθουσα διαδραστικού πίνακα
60 λεπτά
Φάση 3: • οργάνωση χώρου κατασκευής οργάνων
Χώρος Διεξαγωγής: αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου
600 λεπτά
Φάση 4: • Παραγωγή οργάνων από την ομάδα σε 10 δίωρα
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου
900 λεπτά
Φάση 5: • Παρουσίαση και έκθεση οργάνων διαδραστικα
Χώρος Διεξαγωγής: Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Δράμας Διοικητήριο Δράμας και Μουσικό Σχολείο Δράμας
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. να επιλέγουν δραστηριότητες για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που έχουν νόημα για τους ίδιους
  2. μέσω του προγράμματος να δοθεί έμφαση στη δημιουργική σκέψη και τον κριτικό στοχασμό
  3. να κοινωνικοποιηθούν μέσω των ανοιχτών εκθέσεων όπου διαδραστικά θα συμμετέχουν
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
Μέθοδος project
βιωματική μάθηση
Μετασχηματιστική μάθηση
Αυτοσχέδια Μουσικά Όργανα
Διαδραστική μέθοδος μάθησης
Υλικοτεχνική υποδομή: 
Χρειαστήκαμε αρκετά υλικά από την καθημερινότητα μας όπως μπουκάλια, ποτήρια (πλαστικά και γυάλινα), κουτάλια, κουτάκια από διάφορες συσκευασίες (γάλατα, πατατάκια κ.α.), γυάλινα και πήλινα σκεύη, λαστιχάκια και πολλά άλλα. Χρειαστήκαμε επίσης, ενα πιστόλι σιλικόνης, μαχαίρια και ψαλίδια.
Δημιουργός Σεναρίου: ΑΓΑΘΗ ΠΑΝΚΟΥ (Εκπαιδευτικός)