Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΞΕΝΙΤΕΜΈΝΗ ΑΔΕΡΦΗ ΜΑΣ

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

   Η παρούσα εργασία σκοπό έχει  τη προσέγγιση του   ποιήματος "Μπροστά στις Καρυάτιδες"  με τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης του Gardner  σε μαθητές  δημοτικού σχολείου.

   Αξιοποιώντας το ποίημα του Ιωάννη Πολέμη "Μπροστά στις Καρυάτιδες"που βρίσκεται στο Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων της Ε΄-ΣΤ΄ τάξης σελ. 238-239, μπορεί να  ξετυλιχθεί  η λαϊκή παράδοση και ο πολιτισμός μας με τις 9 νοημοσύνες του Gardner. Με τις προτεινόμενες δραστηριότητες οι μαθητές/τριες θα γνωρίσουν το Ερέχθειο, τις Καρυάτιδες, τη χρυσή τομή, το χρυσό"Φ" τα Μεγάλα Παναθήναια και το θρησκευτικό χορό των Καρυατίδων.

Μπροστά στις Καρυάτιδες, τις μαρμαρένιες κόρες,

 σταθήκαμε θαυμάζοντας κι οι δυο μας ώρες κι ώρες.

Ακίνητα τα μάτια σου έδειχναν κάποια λύπη

 για κείνη που μας έκλεψαν κι από τις άλλες λείπει  

στην ξενιτιά, στη σκοτεινιά, στα πέρατα του κόσμου....

 

    Στοιχεία της γλωσσικής, μαθηματικής, μουσικής, χωρικής, κιναισθητικής, ενδοπροσωπικής, διαπροσωπικής, νατουραλιστικής και υπαρξιακής νοημοσύνης μπορούν να διδαχτούν αξιοποιώντας τα μνημεία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς μας.

    Τα τελευταία χρόνια η χαρτογράφηση της νοημοσύνης συνιστά μια πρόκληση για όσους αντιλαμβάνονται τη νοημοσύνη με τη στενή της  θεώρηση  και απαιτεί από εμάς τους εκπαιδευτικούς να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να αναπτυχθούν συνολικά, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τις ικανότητές τους και ενισχύοντας τις δεξιότητες και τις  επιλογές τους ώστε  να γίνει η διαδικασία της μάθησης πιο ελκυστική και πιο δημιουργική για κάθε μαθητή μας.

   Εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων μπορούν να διερευνήσουν  ποικίλα πεδία ενδιαφέροντος των μαθητών για να γίνει το μάθημά τους πιο ελκυστικό προς τους μαθητές/τριες, αξιοποιώντας παραγωγικές μέθοδοι διδασκαλίας όπως τη μέθοδος της καθοδηγούμενης εφευρετικότητας Guided Discovery, Style F και  της αποκλίνουσας παραγωγικότητας Divergent  production, style H.

"Μην κάνεις λοιπόν χρήση βίας, στη διδασκαλία των παιδιών αλλά να τ' ανατρέφεις με παιχνίδια, για να μπορέσεις κι εσύ να διακρίνεις ακόμα περισσότερο αυτό για το οποίο το καθένα τους είναι γεννημένο". - Πλάτωνα, Πολιτεία

 

 

 

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τις  πανέμορφες κοπέλες-κολώνες, τις Καρυάτιδες που βρίσκονται στο πανέμορφο ναό της Ακρόπολης, το Ερέχθειο και να ευαισθητοποιηθούν για την απαχθείσα Καρυάτιδα από τον Έλγιν που φιλοξενείται στο Βρετανικό Μουσείο.

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: προγραμματισμός για δράσεις Πολλαπλής Νοημοσύνης
Χώρος Διεξαγωγής: Στην αίθουσα των υπολογιστών ή των εικαστικών ή στην τάξη.
50 λεπτά
Φάση 2: Δραστηριότητες για τις 9 Nοημοσύνες του Gardner
Χώρος Διεξαγωγής: Στο εργαστήρι πληροφορικής, αίθουσα γυμναστικής, αίθουσα εικαστικών, μέσα στην τάξη, στον αύλειο χώρο.
40 λεπτά
Φάση 3: Παρουσίαση της εργασίας σε εκδήλωση
Χώρος Διεξαγωγής: Αύλειος χώρος ή κάποιο πολιτιστικό-πνευματικό - κέντρο της πόλης
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τις Καρυάτιδες αξιοποιώντας τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης
  2. Να ενεργοποιήσουν οι μαθητές/τριες όλες τις αισθήσεις μέσα από την παρατήρηση και την έρευνα.
  3. Να αποκτήσουν κοινωνική ταυτότητα και κοινωνική συνείδηση
  4. Να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν οι μαθητές το ομαδικό πνεύμα και τη συνεργασία.
  5. Να ανακτήσουν την πολιτιστική μας κληρονομιά
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ
ΕΡΕΧΘΕΙΟ
ΑΚΡΟΠΟΛΗ
ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ
ΞΟΑΝΟ ΘΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
Υλικοτεχνική υποδομή: 
CD player, άσπρες μαντήλες(για το πέπλο), τετράγωνα άσπρα υφάσματα για την ένδυση των Καρυάτιδων, χρυσό ύφασμα για την ένδυση της θεάς Αθηνάς, χρυσό χαρτόνι διπλής όψεως για την κατασκευή περικεφαλαίας, χαρτόνι σκληρό για την κατασκευή ασπίδα, ένα σκουπόξυλο για δόρυ, χρυσό σπρέι για να βαφτεί η ασπίδα και το δόρυ
Δημιουργός Σεναρίου: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΓΚΟΥ (Εκπαιδευτικός)