Φάση Σεναρίου

Φυσική (ΔΕ) (Γυμνάσιο)

Μελέτη των συνεπειών του στατικού ηλεκτρισμού: Υπακοή, Φιλία, Παράλογες αγάπες

3 ώρες

Υπακοή

30λεπτά

Δραστηριότητα 1η

Οι μαθητές συμμετέχουν προφορικά στη δραστηριότητα αυτή. Δεν χρησιμοποιούν ΦΕ.

Ο εκπαιδευτικός του σχολείου-1 εκτελεί ένα «ταχυδακτυλουργικό» σενάριο:

Α) Τοποθετεί οριζόντια ένα καλαμάκι πάνω σε ένα όρθιο, κλειστό, μπουκαλάκι νερού, με τρόπο ώστε το καλαμάκι να ισορροπεί. Στη συνέχεια καλεί έναν μαθητή να σταθεί μπροστά στο καλαμάκι και να ζητήσει από αυτό να περιστραφεί. Το καλαμάκι δεν υπακούει φυσικά κάτι που μας οδηγεί στο πιθανό συμπέρασμα ότι… το καλαμάκι είναι κουφό.

Β) Δοκιμάζει με δεύτερο μαθητή. Αυτή τη φορά ζητάει από τον μαθητή να πλησιάσει ένα δεύτερο καλαμάκι στην άκρη αυτού που βρίσκεται πάνω στο μπουκάλι, ώστε να δείξει σε αυτό προς τα πού πρέπει να περιστραφεί. Το καλαμάκι πάνω στο μπουκάλι και πάλι δεν υπακούει. Το εύκολο συμπέρασμα είναι , ότι το καλαμάκι είναι επιπλέον… τυφλό.

Γ) Καλεί τρίτο μαθητή, αλλά αυτή τη φορά αντικαθιστά πολύ γρήγορα το καλαμάκι που ισορροπούσε πάνω στο μπουκάλι με ένα άλλο ίδιου χρώματος, που έχει τρίψει κρυφά σε μάλλινη μπλούζα. Ζητάει από όλους τους υπόλοιπους μαθητές και των δύο σχολείων να ενώσουν τις φωνές τους, απαιτώντας από το καλαμάκι να περιστραφεί. Ταυτόχρονα δίνει στον μαθητή ένα καλαμάκι που προηγουμένως έχει τρίψει κρυφά στην πλαστική συσκευασία του. Καθώς επαναλαμβάνεται η προσπάθεια, το καλαμάκι πάνω στο μπουκάλι περιστρέφεται, καθώς έλκεται από το αυτό που κρατάει ο μαθητής.

Δ) Εξηγεί στους μαθητές, ότι την δεύτερη φορά αντικατέστησε τα καλαμάκια με άλλα, που προηγουμένως είχε τρίψει.

Ο εκπαιδευτικός δεν προχωράει στην πλήρη εξήγηση του πειράματος, αλλά το χρησιμοποιεί ως αφορμή ώστε να ξεκινήσει συζήτηση σχετικά με τον στατικό ηλεκτρισμό. Η συζήτηση που ακολουθεί εστιάζεται στα εξής σημεία:

1. Έννοια του ηλεκτρισμένου σώματος.

2. Έννοια της ηλεκτρικής δύναμης.

3. Οι ηλεκτρικές δυνάμεις ασκούνται από απόσταση.

4. Πρώτη παρατήρηση ότι οι ηλεκτρικές δυνάμεις είναι ελκτικές.

 

Δραστηριότητα 2η

Οι μαθητές συμμετέχουν προφορικά στη δραστηριότητα αυτή. Δεν χρησιμοποιούν ΦΕ.

Το πείραμα της 1ης Δραστηριότητας επαναλαμβάνεται από τον καθηγητή και τους μαθητές του σχολείου-2 αυτή τη φορά, αφού έχουν τριφτεί και τα δύο καλαμάκια στην πλαστική συσκευασία τους. Το αποτέλεσμα είναι ότι τώρα τα καλαμάκια απωθούνται, προς έκπληξη όλων! Ο εκπαιδευτικός του  σχολείου-1 μπορεί να εκτελέσει ταυτόχρονα το πείραμα με τα καλαμάκια που έχει τρίψει , το ένα σε μάλλινο ύφασμα και το άλλο στην πλαστική συσκευασία του, για να θυμίσει ότι αυτά έλκονται!

Η συζήτηση που ακολουθεί εστιάζεται τώρα στα εξής σημεία:

1. Παρατήρηση ότι οι ηλεκτρικές δυνάμεις μπορεί να είναι και απωστικές.

2. Έννοια του ηλεκτρικού φορτίου.

3. Είδη φορτίων.

4. Αναφορά στην ηλέκτριση με τριβή.

5. Αναφορά στην αρχή διατήρησης του ηλεκτρικού φορτίου.


Δημιουργός Σεναρίου: Εμμανουήλ Κουσλόγλου (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Μελέτη των συνεπειών του στατικού ηλεκτρισμού: Υπακοή, Φιλία, Παράλογες αγάπες» έχει χαρακτηριστεί ως Επαρκές (βαθμολογία 50 μονάδων μέχρι 69.5) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1148