Φάση Σεναρίου

Μαθηματικά (ΔΕ) (Γυμνάσιο)

Το Πυθαγόρειο θεώρημα και το αντίστροφό του. Εφαρμογή τους σε δυο ενδιαφέροντα προβλήματα.

3 ώρες

Δύο ενδιαφέροντα προβλήματα στο Πυθαγόρειο θεώρημα

60λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fyllo_ergasias_provlimata_me_pythagoreio_theorima.doc arahni_enantion_mygas-prosomoiosi_me_logismiko_trion_diastaseon_kai_kinisis_sto_sholiko_perivallon.doc

 

Οι μαθητές θα ασχοληθούν με τα προβλήματα της συντομότερης διαδρομής μιας χελωνίτσας και μιας αράχνης εναντίον μιας μύγας. Δίνεται φύλλο εργασίας (Προβλήματα με το Πυθαγόρειο Θεώρημα) μαζί με τα σχετικά προβλήματα. Στο επίκεντρο της εργασίας βρίσκεται κυρίως το δεύτερο πρόβλημα, για το οποίο υπάρχει μια σχετική παρουσίαση στο 31ο συνέδριο της ΕΜΕ στη Βέροια, που πραγματοποιήθηκε στις 7, 8 και 9 Νοεμβρίου 2014 και μπορείτε να δείτε από το σύνδεσμο παρακάτω: https://prezi.com/qdzycjovuupo/spider-against-fly/), όπως και η αντίστοιχη εργασία που δημοσιεύθηκε στο αντίστοιχο πρακτικό της Ελληνικής Μαθηματικής εταιρείας και δίνεται παρακάτω ως φύλλο εργασίας χωρίς να είναι βέβαια αναγκαίο να χρησιμοποιηθεί από το διδάσκοντα.

Η διαδικασία επίλυσης των προβλημάτων αυτών, που αναμένεται να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών, περιέχει όλα τα βήματα επίλυσης προβλημάτων, όπως περιγράφονται στην παραπάνω παρουσίαση και βασίζονται στις αρχές που αναλύονται εκτενέστερα στο βιβλίο του George Polya, "How to Solve It", 2nd ed., Princeton University Press, 1957, ISBN 0-691-08097-6.

Στα δυο προβλήματα υπάρχει η έννοια του ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου (που υπάρχει στην παράγραφο 4.1 του αντίστοιχου σχολικού βιβλίου αλλά σε αρκετές περιπτώσεις δεν διδάσκεται, λόγω της σχετικής αδυναμίας ολοκλήρωσης όλης της ύλης). Για αυτό είναι καλό, ο διδάσκων, κατά την έναρξη της φάσης αυτής να κάνει μια εισαγωγή για τα σχήματα στο χώρο με επίκεντρο αυτό του ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου, το οποίο μάλλον είναι εύκολα αντιληπτό από τους περισσότερους μαθητές λόγω των σχολικών αιθουσών και των αντίστοιχων στοιχείων αυτών (κορυφές, ακμές).


Συντομότερη διαδρομή χελωνίτσας


Μυγα_αραχνη_α_περιπτωση

Μια πιθανή πρώτη σκέψη αρκετών μαθητών

Αναπτύγματα_παραληλεπιπέδου

Τα αναπτύγματα του παραλληλεπιπέδου πάνω στα οποία οι μαθητές πρέπει να προβληματιστούν και να συζητήσουν για τις πιθανές διαδρομές της αράχνης

Μύγα αράχνη τελική διερεύνηση

Μια τελική διερεύνηση του προβλήματος δυναμικά στην περίπτωση που οι μαθητές αντιμετωπίσουν σημαντικές δυσκολίες κατά την πρόοδο επίλυσης του προβλήματος

Ελάχιστη απόσταση χελωνίτσας και μύγα εναντίον αράχνης

Μια παρουσίαση με prezi των προβλημάτων εργασίας των μαθητών πάνω στο Πυθαγόρειο θεώρημα που έγινε κατά την διάρκεια του 31ου συνεδρίου της ΕΜΕ στη Βέροια που πραγματοποιήθηκε στις 7, 8 και 9 Νοεμβρίου 2014

Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Το Πυθαγόρειο θεώρημα και το αντίστροφό του. Εφαρμογή τους σε δυο ενδιαφέροντα προβλήματα.» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1243