Φάση Σεναρίου

Ευέλικτη Ζώνη (Δημοτικό)

Σκάκι - Ένα εργαλείο μάθησης στην εκπαίδευση

3 ώρες

Αξιολόγηση προγράμματος

50λεπτά
Φύλλα Εργασίας
ahortagos_pyrgos.pdf syntomoteros_axiomatikoy.pdf prosektiki_vasilissa.pdf apeili_stratioti.pdf lavyrinthos_toy_ippoy.pdf peina_toy_vasilia.pdf sax_mat_pat.pdf fyteyto.pdf partides_1.pdf partides_2.pdf partides_3.pdf kliroseis.pdf

                                Δεν είναι η κίνηση - ακόμα και η καλύτερη δυνατή κίνηση- που πρέπει να ψάχνεις,

                                    αλλά ένα εφαρμόσιμο σχέδιο (Alexander Znosko-Borovsky, 1884-1954)

   Στην τελευταία φάση του σεναρίου, γίνεται η αξιολόγηση και η επέκτασή του. Τα ψηφιακά εργαλεία αυτής της φάσης χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες με διαβαθμισμένο βαθμό δυσκολίας. Στην πρώτη κατηγορία, για κάθε ένα από τα σκακιστικά κομμάτια έχει επιλεγεί μια εργασία στο περιβάλλον του υπολογιστή η οποία κορυφώνεται με τα ΡΟΚΕ. Ακολουθεί το χρονολόγιο των παγκόσμιων πρωταθλητών στο σκάκι.

Στη δεύτερη κατηγορία, γίνεται η παρουσίαση των βασικών φινάλε (σε αυτά μας ενδιαφέρει να δούνε οι μαθητές τις εικόνες ΜΑΤ που υπάρχουν στα βασικά φινάλε και όχι την τεχνική τους). Ακολουθεί το χρονολόγιο των παγκόσμιων πρωταθλητριών στο σκάκι.

Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει ένα πρόβλημα ΜΑΤ και μία διαδραστική παρουσίαση που αφορά τα μέρη μίας σκακιστικής παρτίδας.

Το σενάριο ολοκληρώνεται με ένα παζλ, ένα Video και ένα animation που αποτελούν πιθανή επέκταση του σεναρίου από την/τον εκπαιδευτικό.

   Η παρουσίαση των παγκόσμιων πρωταθλητών -ανδρών και γυναικών- μπορεί να είναι η αφόρμηση για ανάπτυξη συνδέσεων με την Ιστορία αλλά και άλλα γνωστικά αντικείμενα όπως Γεωγραφία, Πολιτισμός κ.α.

   Το animation που παρουσιάζεται θα δώσει επιπλέον ερεθίσματα για δραματοποίηση, σκηνοθεσία, ζωγραφική αλλά και για περαιτέρω έρευνα στο διαδίκτυο και άλλων σκακιστικών animations.

   Στα φύλλα εργασίας υπάρχουν ασκήσεις διαφόρων επιπέδων σχετικά με την κίνηση των κομματιών αλλά και τα ΜΑΤ στην σκακιέρα.

   Η/ο εκπαιδευτικός μπορεί να χωρίσει τους μαθητές σε ομάδες σε οποιοδήποτε στάδιο της πέμπτης φάσης το κρίνει σκόπιμο, όπως και στην επίλυση των φύλλων εργασίας. Στην κορύφωση του σεναρίου μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να κατασκευάσουν τα δικά τους προβλήματα σκακιού (όπως ένα ματ, μια περίπλοκη θέση κ.α) και να τα παρουσιάσουν στην ολομέλεια.


Σκακιστικά Διαγράμματα

Τα διαγράμματα που ακολουθούν σκοπό έχουν την εμβάθυνση των μαθητών στους κανόνες του παιχνιδιού

ΡΟΚΕ 1

Αρχικά θεώρησε ότι είναι σειρά του λευκού να παίξει και στη συνέχεια του μαύρου.

ΡΟΚΕ 2

Αρχικά θεώρησε ότι είναι σειρά του λευκού να παίξει και στη συνέχεια του μαύρου.

ΡΟΚΕ 3

Αρχικά θεώρησε ότι είναι σειρά του λευκού να παίξει και στη συνέχεια του μαύρου.

Βασικά Φινάλε - Ματ με Βασίλισσα

Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 10 κινήσεις.

Βασικά Φινάλε - Ματ με Πύργο

Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 17 κινήσεις.

Παγκόσμιοι Πρωταθλητές στο Σκάκι


Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Γυναικών


Βασικά Φινάλε - Ματ με δύο Αξιωματικούς

Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 18 κινήσεις.

Βασικά Φινάλε - Ματ με Αξιωματικό και Ίππο

Με κατάλληλη τεχνική το φινάλε οδηγεί υποχρεωτικά σε ΜΑΤ το πολύ σε 34 κινήσεις.

Βασικά Φινάλε - Ματ με δύο Ίππους

Από τα βασικά φινάλε είναι το μόνο που δεν είναι υποχρεωτικό. Για να γίνει ΜΑΤ θα πρέπει ο παίκτης που έχει μόνο το Βασιλιά (εδώ ο λευκός) να παίξει λάθος.

Γελάστε σκακιστικά


Περισσότερα στη σελίδα του δημιουργού https://www.youtube.com/channel/UCodbU8EtVZvTMZdO51MSP1w

Καλές παρτίδες


Πύργος


Αξιωματικός


Βασίλισσα


Ίππος


Βασιλιάς


Στρατιώτης


"Το Πιόνι" - Του K.Π. Kαβάφη

Διαβάζει ο Γ.Π. Σαββίδης, Ποικίλη Στοά-Σπουδαστήριο Nέου Eλληνισμού 1999

Τελική


Παίξε


Φτιάξε το παζλ και δες τι έπρεπε να παίξεις για να κάνεις ΜΑΤ στην παραπάνω σκακιέρα


Η Κάτια και ο Άρης μας μαθαίνουν Σκάκι - Οι κανόνες του παιχνιδιού σε 10'


Η Κάτια και ο Άρης μας μαθαίνουν Σκάκι - Οι κανόνες του παιχνιδιού σε 10'


Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΣΤΑΣ ΓΙΟΥΒΑΝΤΣΙΟΥΔΗΣ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Σκάκι - Ένα εργαλείο μάθησης στην εκπαίδευση» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1341