Φάση Σεναρίου
Μαθηματικά (ΔΕ) (Γυμνάσιο)
Διερεύνηση της αξονικής συμμετρίας
Σε αυτή την ενότητα οι μαθητές θα ανακεφαλαιώσουν ότι γνωρίζουν για τη συμμετρία ως προς ευθεία και για τον άξονα συμμετρίας και θα εμβαθύνουν στη δομή και στις ιδιότητες της αξονικής συμμετρίας, συσχετίζοντας την αξονική συμμετρία με τον γεωμετρικό μετασχηματισμό της ανάκλασης. Σε αυτό το πλαίσιο αναπτύσσεται η οπτική σκέψη και καλλιεργούνται χωρικές δεξιότητες.
Η ενότητα ακολουθεί μία πορεία φθίνουσας καθοδήγησης. Αρχικά, οι μαθητές παρακολουθούν ένα εκπαιδευτικό βίντεο, το οποίο αξιοποιεί το περιβάλλον δυναμικής γεωμετρίας για να βοηθήσει τους μαθητές να δημιουργήσουν αναπαραστάσεις για την έννοια της αξονικής συμμετρίας, αναπτύσσοντας την οπτική σκέψη. Ο διδάσκων δίνει τη δυνατότητα ερωτήσεων και συζήτησης σταματώντας τη ροή του βίντεο όπου χρειαστεί.
Στη συνέχεια, οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες των δύο ατόμων (ζεύγη), μία ομάδα σε κάθε υπολογιστή. Το επόμενο διαδραστικό βίντεο δίνει ευκαιρίες να εμβαθύνουν στη δομή και στις ιδιότητες της αξονικής συμμετρίας. Δίνει τη δυνατότητα να διατυπώνουν εικασίες και στη συνέχεια να τις ελέγχουν, αξιοποιώντας τα διαδραστικά εργαλεία που προσφέρει η πλατφόρμα. Η εικόνα με διαδραστικά στοιχεία που ακολουθεί, ανακεφαλαιώνει τις βασικές έννοιες που επεξεργάστηκαν οι μαθητές.
Ακολουθεί ένα μικροπείραμα σε περιβάλλον δυναμικής γεωμετρίας που πραγματοποιείται με τη βοήθεια του φύλλου εργασίας. Εδώ δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να διαχειριστούν μόνοι τους το περιβάλλον δυναμικής γεωμετρίας μέσω μιας δομημένης εφαρμογής. Και πάλι προσφέρεται η ευκαιρία να διατυπώσουν εικασίες που με τη βοήθεια του διαδραστικού περιβάλλοντος της εφαρμογής θα μπορέσουν να τις επιβεβαιώσουν, να τις απορρίψουν ή να τις τροποποιήσουν. Στη συνέχεια, προχωρούμε ένα ακόμη βήμα στην προσέγγιση της φθίνουσας καθοδήγησης και αυξάνουμε την αυτενέργεια των μαθητών δίνοντας την ευκαιρία να διατυπώσουν οι ίδιοι ερωτήματα και να τα υποβάλλουν ο ένας στον άλλο, ανά ζεύγη, προκειμένου να διατυπώσουν εικασίες και στη συνέχεια να τις ελέγξουν. Τα συμπληρωμένα φύλλα εργασίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση του σεναρίου.
Η 1η φάση ολοκληρώνεται με τρεις διαδραστικές ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης.
ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΕΥΘΕΙΑ - ΜΕΡΟΣ Ι (Εκπαιδευτικό βίντεο) Διευκρίνιση
ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΕΥΘΕΙΑ - ΜΕΡΟΣ ΙΙ (Διαδραστικό βίντεο) Διευκρίνιση
ΜΙΚΡΟΠΕΙΡΑΜΑ με τη βοήθεια του Φύλλου Εργασίας Διευκρίνιση
ΕΡΩΤΗΣΗ 1 - ΤΥΠΟΥ ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ 2 - ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ 3 - ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΚΕΝΩΝ
ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΕΥΘΕΙΑ - ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ (Σύνοψη)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Δημιουργός Σεναρίου: Νικόλαος Τερψιάδης (Εκπαιδευτικός)