Φάση Σεναρίου
Μαθηματικά (ΔΕ) (Γυμνάσιο)
Το project με τις σημαίες
Σε αυτή την ενότητα οι μαθητές θα εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για την αξονική και την κεντρική συμμετρία και θα δημιουργήσουν γεωμετρικά σχήματα με συγκεκριμένες προδιαγραφές συμμετρίας.
Οι μαθητές συγκροτούν 5 ομάδες των 5-6 ατόμων και επεξεργάζονται την 1η δραστηριότητα με τη βοήθεια του πρώτου φύλλου εργασίας. Οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για τη συμμετρία στο πλαίσιο ενός νέου ανοικτού προβλήματος. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να μελετήσει και να καταγράψει στο φύλλο εργασίας τις συμμετρίες τριών, διαφορετικών για κάθε ομάδα, σημαιών. Στη συνέχεια, συζητούν στην ομάδα και προτείνουν, τι αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν σε κάθε σημαία (να αφαιρεθούν, να προστεθούν, να μετατοπιστούν, να στραφούν κάποια αντικείμενα ή να αλλάξουν κάποια χρώματα) ώστε να αποκτήσει συμμετρίες που δεν έχει ή να διατηρήσει αυτές που έχει. Το πρόβλημα χαρακτηρίζεται ανοικτό, αφενός επειδή τα ερωτήματά του δεν είναι συγκεκριμένα ώστε να κατευθύνουν και να προκαταβάλουν τη σκέψη των μαθητών και αφετέρου επειδή δεν επιδέχεται μία μοναδική λύση. Έτσι, δίνεται η ελευθερία στους μαθητές να αναπτύξουν δημιουργικά τις ιδέες τους και να προσεγγίσουν τη γνώση μέσω της ανταλλαγής ιδεών στο πλαίσιο της ομαδικής εργασία μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλο. Στη συνέχεια, απαντούν στις διαδραστικές ερωτήσεις που συνοδεύουν κάθε σημαία και με τη βοήθειά τους ελέγχουν τις υποθέσεις που διατύπωσαν. Η 1η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με τρεις ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης οι οποίες διευρύνουν την προβληματική που αναπτύξαμε γύρω από τη συμμετρία σε λίγο δυσκολότερο επίπεδο.
Στη 2η δραστηριότητα, όλη η ευθύνη μεταβιβάζεται στους μαθητές, οι οποίοι δεν καλούνται πια να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτήματα, ούτε να εργαστούν πάνω σε συγκεκριμένο υλικό. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να εκτελέσει ένα συγκεκριμένο έργο από το μηδέν. Συγκεκριμένα, κάθε ομάδα πρέπει να σχεδιάσει μία σημαία με συγκεκριμένες προδιαγραφές συμμετρίας και να αναπτύξει μία μέθοδο για να το επιτύχει αυτό. Οι μαθητές μπορούν να εργαστούν ταυτόχρονα στο φύλλο εργασίας και σε περιβάλλον δυναμικής γεωμετρίας. Για το σκοπό αυτό έχουμε ενσωματώσει στην πλατφόρμα την online έκδοση του ελεύθερου ανοιχτού λογισμικού geogebra. Εδώ, οι μαθητές, αφήνονται εντελώς ελεύθεροι να αναπτύξουν δημιουργικές ιδέες και να τις εφαρμόσουν. Πρέπει να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους σε ένα νέο, εντελώς ανοικτό πλαίσιο. Για να φέρουν σε πέρας την εργασία τους, απαιτείται η ενεργητική συμμετοχή τους και η συνεργασία στο πλαίσιο της ομάδας, με σκοπό, όχι πια τη μάθηση αλλά τη δημιουργία.
Τα φύλλα εργασίας και τα αρχεία με τις σημαίες που θα δημιουργήσουν οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού σεναρίου.
Διαδραστική Παρουσίαση Διευκρίνιση
ΕΡΩΤΗΣΗ 1 - ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Διευκρίνιση
ΕΡΩΤΗΣΗ 2 - ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΗ ΠΕΡΙΟΧΗ Διευκρίνιση
1η Δραστηριότητα - ΣΥΜΜΕΤΡΙΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΙΕΣ
2η Δραστηριότητα - ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΣΗΜΑΙΑ
GEOGEBRA Διευκρίνιση
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Δημιουργός Σεναρίου: Νικόλαος Τερψιάδης (Εκπαιδευτικός)