Πολυμέσα. Εικόνα - Βίντεο - Κινούμενο σχέδιο - Ήχος.

Πληροφορική (Γυμνάσιο)

Πολυμέσα. Εικόνα - Βίντεο - Κινούμενο σχέδιο - Ήχος.

3 ώρες
Γενική περιγραφή περιεχομένου

Το σενάριο εντάσσεται στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα της Πληροφορικής στη Β’ Γυμνασίου. Συγκεκριμένα, εντάσσεται στην Ενότητα με τίτλο "Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα", στο 3ο κεφάλαιο με τίτλο "Πολυμέσα".

Είναι δομημένο σε πέντε φάσεις:

Στην πρώτη φάση, γίνεται μια εισαγωγή στην έννοια των πολυμέσων. Η δεύτερη φάση εστιάζει στα χαρακτηριστικά μιας ψηφιογραφικής εικόνας (ανάλυση, βάθος χρώματος, μέγεθος), και οι μαθητές μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες ανακαλύπτουν τον τρόπο με τον οποίο αυτά σχετίζονται μεταξύ τους. Επίσης, γίνεται αναφορά στις διανυσματικές εικόνες. Στην τρίτη φάση, παρουσιάζεται η αρχή στην οποία στηρίζεται η δημιουργία βίντεο και κινούμενου σχεδίου και οι μαθητές χρησιμοποιούν ελεύθερο λογισμικό για να δημιουργήσουν τα δικά τους κινούμενα σχέδια. Στην τέταρτη φάση, παρουσιάζεται ο τρόπος ψηφιοποίησης του ήχου και γίνεται αναφορά στο πρότυπο mp3. Οι μαθητές ηχογραφούν μηνύματα και τα επεξεργάζονται με τη βοήθεια ελεύθερου λογισμικού. Στην πέμπτη φάση, γίνεται μια αξιολόγηση των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές.

Ο εκπαιδευτικός συντονίζει τη διεξαγωγή του σεναρίου και έχει ρόλο καθοδηγητικό. Αν και τα φύλλα εργασίας είναι απλά και σαφή στη διατύπωσή τους, είναι πιθανόν να χρειαστεί παρέμβαση του εκπαιδευτικού για παροχή βοήθειας στα χρησιμοποιούμενα λογισμικά.


Εκπαιδευτικό Πρόβλημα

Ο γενικός σκοπός του διδακτικού σεναρίου είναι οι μαθητές:

  • Να κατανοήσουν τι είναι μια εφαρμογή πολυμέσων και ποια είναι τα χαρακτηριστικά της
  • Να γνωρίσουν τον τρόπο ψηφιοποίησης της εικόνας, του ήχου και του βίντεο
  • Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά μιας ψηφιακής εικόνας
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση ελεύθερου λογισμικού για επεξεργασία εικόνας και ήχου
at 50/100
Εκπαιδευτική Βαθμίδα που απευθύνεται το σενάριο
Γυμνάσιο
Θεματική Ταξινομία
Πληροφορική >
Τύπος Διαδραστικότητας
Συνδυασμός παθητικής και ενεργητικής μάθησης
Επίπεδο Διαδραστικότητας
μεσαίο
Προτεινόμενη ηλικιακή ομάδα:
-6
6-9
9-12
12-15
15-18
18-25
25+
Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου:
Εισαγωγή στα Πολυμέσα
15λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Εργαστήριο Πληροφορικής
Ψηφιογραφικά και διανυσματικά γραφικά
50λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Εργαστήριο Πληροφορικής
Βίντεο - Κινούμενο Σχέδιο
15λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Εργαστήριο Πληροφορικής
Ήχος
45λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Εργαστήριο Πληροφορικής
Αυτοαξιολόγηση
10λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Εργαστήριο Πληροφορικής
Διδακτικοί Στόχοι
Να ορίζουν τα πολυμέσα και να ονομάζουν τα βασικά χαρακτηριστικά μιας πολυμεσικής εφαρμογής
Να ορίζουν τα ψηφιογραφικά γραφικά,τα χαρακτηριστικά τους, και να ερμηνεύουν τις σχέσεις μεταξύ τους
Να ορίζουν τα διανυσματικά γραφικά και να εξηγούν τις διαφορές τους από τα ψηφιογραφικά
Να εξηγούν την αρχή δημιουργίας βίντεο/κινούμενου σχεδίου και να δημιουργούν τα δικά τους animations
Να εφαρμόζουν βασικές επεξεργασίες σε ένα αρχείο ήχου
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου
πολυμέσα, ψηφιογραφικά γραφικά, διανυσματικά γραφικά, ανάλυση εικόνας, βάθος χρώματος, βίντεο, κινούμενο σχέδιο, ήχος,
Υλικοτεχνική υποδομή
Το σενάριο διεξάγεται στο Εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου. Απαιτείται πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Για την υλοποίηση των φύλλων εργασίας, απαιτείται να είναι εγκατεστημένο στους σταθμούς εργασίας α) το ελεύθερo λογισμικό επεξεργασίας εικόνας Gimp (http://www.gimp.org/downloads/) και β) το ελεύθερο λογισμικό επεξεργασίας ήχου Audacity (http://audacityteam.org/download/). Επίσης, χρησιμοποιείται η εφαρμογή colormix από το συνοδευτικό CD στο βιβλίο του Εκπαιδευτικού. Είναι επιθυμητή η ύπαρξη βιντεοπροβολέα συνδεδεμένου με τον υπολογιστή του εκπαιδευτικού, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί επικουρικά αν χρειαστεί κατά τη διάρκεια του σεναρίου, π.χ. για επίδειξη κάποιων λειτουργιών των χρησιμοποιούμενων λογισμικών προς τους μαθητές. Τα Φύλλα Εργασίας δίνονται στους μαθητές και σε έντυπη μορφή.

Δημιουργός Σεναρίου: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΡΙΒΑ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Πολυμέσα. Εικόνα - Βίντεο - Κινούμενο σχέδιο - Ήχος.» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.