Φάση Σεναρίου

Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Γυμνάσιο)

Τα Μαθηματικά μέσα από την Τέχνη

3 ώρες

Κρυμμένα μαθηματικά σε διάσημα έργα τέχης

30λεπτά

Aρχικά οι μαθητές παρακολουθούν απόσπασμα της ταινίας: ¨Ο κώδικας da Vinci", όπου ο Μυστικός Δείπνος του Leonardo da Vinci, ο Βιτρούβιος άνθρωπος, η Μόνα Λίζα, η ακολουθία Fibonacci και η κρυπτογραφία δίνουν μέσα από την πλοκή της ταινίας το ερέθισμα στους μαθητές να αναρωτηθούν πώς μπλέκει η τέχνη της Ζωγραφικής με τα Μαθηματικά 

Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε 6 ομάδες στο εργαστήριο υπολογιστών του σχολείου και αναζητούν το ρόλο των μαθηματικών στην εξέλιξη διαφόρων μορφών τέχνης και ετοιμάζουν μια πεντάλεπτη παρουσίαση για την ολομέλειαν :

πολύεδρα (Ευκλείδης),

ψηφιδωτά (Kepler), συμμετρία, θεωρία συνόλων, τοπολογία, προοπτική,

κρυσταλογραφία (Escher) ανέφικτα σχήματα, μη ευκλείδιες γεωμετρίες και op art (Vasarely)

παραμορφωμένα πλέγματα (Leonardo da Vinci),

τετραδιάστατος χώρος (Salvator Dali), χαοτικές περιγραφές (Van Gogh),

κυβισμός (Σεζάν, Πικάσο και Μπρατ), & fractals (Mandelbrot).  

Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια την πεντάλεπτη εργασία της 

Συζήτηση ομάδας για την επόμενη δράση: επιτόπια σπουδή έργων τέχνης που κρύβουν μαθηματικά στο Μουσείο Ηρακλειδών στην Αθήνα

Ολοκλήρωση της φάσης με δημιουργία ηλεκτρονικού πάζλ από τους μαθητές αξιοποιώντας το http://thejigsawpuzzles.com/, το οποίο είναι δωρεάν εφαρμογή στο διαδίκτυο. Οι μαθητές σε ομάδες δημιουργούν το παζλ ενός διάσημου έργου τέχνης που έχουν ήδη μελετήσει κατά τη διάρκεια της εμπλοκής τους με τη δράση. Κάθε ομάδα συνθέτει ξεχωριστό παζλ με κατάλληλα απιλεγμένους από τον εκπαιδευτικό πίνακες ζωγραφικής που έχουν μέσα τους μαθηματικά! Με αφορμή το έργο που απεικονίζεται σε κάθε πάζλ, οι μαθητές ανακαλύπτουν για παράδειγμα ανέφικτα σχήματα (Escher) και μη ευκείδιες γεωμετρίες, τη χρυσή αναλογία (σε έργα του Leonard da Vinci) κ.α. 


Ώρα για παιχνίδι: Βρείτε το κρυμμένο έργο ζωγραφικής και ταυτοποιείστε το!!!!


Δημιουργός Σεναρίου: ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΠΑΛΩΜΕΝΟΥ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΜΗΤΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΛΑΜΠΙΤΣΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ (Συντονιστής)
ΠΑΡΟΥΤΣΑΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ (Συντονιστής)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Τα Μαθηματικά μέσα από την Τέχνη» έχει χαρακτηρισθεί ως Υποδειγματικό ύστερα από εργασία επιστημονικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων (Εκπαιδευτικός Αυξημένων Προσόντων, Σχολικοί Σύμβουλοι, Μέλος ΔΕΠ / Επιστημονικό Προσωπικό του ΙΕΠ).
2677