Φάση Σεναρίου
Φυσική (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)
Συμπεράσματα -Αξιολόγηση
20λεπτά
Το ελατήριο είναι ένα σώμα που κάνει στη Γη, Απλή Αρμονική Ταλάντωση (ΑΑΤ). Για να μελετήσουμε όμως τη κίνησή του, βρήκαμε το τρόπο στον ουρανό. Ο άνθρωπος συνδυάζει γνώσεις από φαινομενικά άσχετα πράγματα για να κατανοήσει ένα φαινόμενο. Στο μάθημα αυτό χρησιμοποιήσαμε αστρονομικές παρατηρήσεις και τριγωνομετρία για να εξάγουμε τους νόμους της ΑΑΤ.
Η απόδειξη της ορθότητας μιας θεωρίας μπορεί να προκύψει με την κατασκευή ενός μοντέλου. Εδώ αναπαράγαμε τις κινήσεις 4 φεγγαριών του Δία στο Geogebra και τις συγκρίναμε με αυτό που φαίνεται στον ουρανό, όπως μας το δείχνει η Celestia και το Stellarium.
Η επιστημονική μέθοδος για να φτάσουμε στη γνώση είναι η παρατήρηση - η υπόθεση - ο πειραματισμός - η καταγραφή μετρήσεων - η ανάλυση των δεδομένων και η εξαγωγή της μαθηματικής εξίσωσης που περιγράφει το φαινόμενο.
Αξιολόγηση
Αν και μέχρι το σημείο αυτό θα έχουν φανεί, από τη στάση των μαθητών, τη συμμετοχή τους και την ορθότητα των απαντήσεων τους τα αποτελέσματα της διδασκαλίας, συνιστάται να δωθούν περαιτέρω ερωτήσεις που να ελέγχουν το βαθμό κατάκτησης της νέας γνώσης με την επέκταση του πεδίου εφαρμογής της.
Η αξιολόγηση αποτελείται από δύο ερωτήσεις αντιστοίχησης που φτιάχτηκαν με τα εργαλεία της πλατφόρμας και 4 ασκήσεις που δίνονται σε Φύλλο Εργασίας.
Οι ερωτήσεις παρουσιάζονται στο προτζέκτορα και ένας μαθητής καλείται να απαντήσει κάθε φορά. Στο τέλος γίνεται έλεγχος των απαντήσεων από την ίδια τη πλατφόρμα. Σε περίπτωση λάθος απαντήσεων, συζητάμε τι λάθος μπορεί να έχει γίνει και ξαναπροσπαθούμε από την αρχή.
Σε περίπτωση που το μάθημα γίνεται στο εργαστήριο πληροφορικής οι μαθητές μπορούν σε ομάδες των δύο να απαντήσουν όλες τις ερωτήσεις και μετά να γίνει συζήτηση στην ολομέλεια.
Για τη δεύτερη άσκηση αντιστοίχησης οι μαθητές μπορούν να ανατρέξουν στο διαδίκτυο, να βρουν τη περίοδο της κίνησης των υπόλοιπων φεγγαριών του Δία εκτός από την Ιώ και το Γανυμήδη που τις ξέρουν ήδη, και να διαιρέσουν 6,28 rad/T. Μετά την άσκηση τους ρωτάμε αν βγάζουν κάποιο συμπέρασμα (ότι όσο πιο κοντά στο Δία, τόσο πιο μεγάλη γωνιακή ταχύτητα έχουν). Θα μπορούσε ακόμη (αν και εκτός στόχων μαθήματος) να αναφερθεί η σχέση μεταξύ ακτίνας τροχιάς και περιόδου (3ος νόμος Κέπλερ).
Εργασία για το σπίτι. Οι μαθητές επαναλαμβάνουν την άσκηση εμπέδωσης αυτή τη φορά αντί του Γανυμήδη χρησιμοποιούν οι μισοί την Ευρώπη και οι άλλοι μισοί τη Καλλιστώ.
Φύλλο Σύνοψης
Το Φύλλο Σύνοψης περιέχει τα σημαντικότερα σημεία που πρέπει να συγκρατήσουν οι μαθητές. Έχει το νόημα της ανακεφαλαίωσης και της επέκτασης και σε άλλα γενικότερα ζητήματα που σχετίζονται με αυτά που έμαθαν στο μάθημα. Δίνεται έτοιμο στο τέλος για να μη χάνουν ώρα οι μαθητές να κρατούν σημειώσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Αντιστοίχηση απομάκρυνσης-ταχύτητας-επιτάχυνσης
Αντιστοίχηση φεγγαριών και γωνιακής ταχύτητάς τους Διευκρίνιση
Βρείτε στο διαδίκτυο τα στοιχεία κίνησης των φεγγαριών του Δία που χρειάζεστε και υπολογίστε τη γωνιακή ταχύτητά τους σε rad/μέρα.
Δημιουργός Σεναρίου: ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΣ (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
(τι
είναι;)
Το σενάριο «Μελέτη της Απλής Αρμονικής Ταλάντωσης με τα φεγγάρια του Δία» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο
(βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε
από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.