Φάση Σεναρίου
Ιστορία (ΔΕ) (Γυμνάσιο)
Εισαγωγή στο ιστορικό πλαίσιο
45λεπτά
Στη Φάση 1 του σεναρίου οι μαθητές κινητοποιούνται με την παρατήρηση και το σχολιασμό των δύο φωτογραφιών που τους εισάγουν στη θεματική του προσφυγικού ζητήματος, απαντώντας στα ερωτήματα που τίθενται. Η αποσαφήνιση των όρων "πρόσφυγας" και "μετανάστης" κρίνεται επίσης απαραίτητη, καθώς οι όροι αυτοί έχουν ενταχθεί πλέον στο καθημερινό λεξιλόγιο της κοινωνίας μας, εξαιτίας των σημερινών μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών προς τη χώρα μας. Στη συνέχεια, ο μαθητής παρακολουθεί, μέσω του ντοκυμαντέρ και του χρονολογίου, τα γεγονότα που οδήγησαν στο προσφυγικό κύμα του 1922 και πληροφορείται για πτυχές αυτού του ζητήματος. Στο τέλος αυτής της φάσης οι μαθητές μπορούν να ελέγξουν τις γνώσεις τους και να αξιολογηθούν.
Πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία
Φυλακισμένοι πρόσφυγες-μετανάστες στο κέντρο κράτησης μεταναστών στο χωριό Φυλάκιο, Έβρος, Ελλάδα
Ερωτήσεις σχετικές με τις εικόνες
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής σε ηλεκτρονική μορφή
Το χρονολόγιο για τη Μικρασιατική καταστροφή και το προσφυγικό ζήτημα.
Για τα κείμενα του χρονολογίου χρησιμοποιήθηκαν οι πηγές: 1. Λούβη ., Ξιφαράς Δ. Χ., Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία: Γ΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ, Αθήνα και 2. Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας: Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου (θεωρητική κατεύθυνση), ΟΕΔΒ, Αθήνα
Πρόσφυγας ή μετανάστης; Διευκρίνιση
Οι μαθητές ελέγχουν το βαθμό κατανόησής τους των λέξεων "πρόσφυγας" και "μετανάστης".
Τα παραπάνω αποσπάσματα κειμένων τα έχουμε αντλήσει από τις ακόλουθες ιστοσελίδες: http://www.reporter.gr/Eidhseis/Trends/261398-Metanastes-afhgoyntai-sto-Penna-tis-istories-toys και http://www.unhcr.gr/refugeestories/triathlo/
Ντοκυμαντέρ: Πώς οδηγηθήκαμε στη Μικρασιατική καταστροφή και το προσφυγικό ζήτημα;
Απόσπασμα από το ντοκυμαντέρ του National Geographic με τίτλο "Ο μεγάλος ξεριζωμός".
Πηγή: Youtube
Πηγή: Youtube
Άσκηση αντιστοίχισης Διευκρίνιση
Με την ανακεφαλαιωτική άσκηση αντιστοίχισης οι μαθητές μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που κατέκτησαν σε αυτή τη Φάση.
Δημιουργός Σεναρίου: ΣΤΕΛΛΙΑ ΚΟΜΝΙΑΝΟΥ (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
(τι
είναι;)
Το σενάριο «Το προσφυγικό ζήτημα του 1922 μέσα από μαρτυρίες και τεκμήρια» έχει χαρακτηριστεί ως Επαρκές
(βαθμολογία 50 μονάδων μέχρι 69.5) ύστερα από αξιολόγηση που
πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.