Φάση Σεναρίου
Διαθεματική Ομάδα (Γυμνάσιο)
Φτιάχνω ένα κόμικ
Οι μαθητές αναλαμβάνουν να υποδυθούν τον ρόλο του σκιτσογράφου που διασκευάζει το συγκεκριμένο επεισόδιο της ομηρικής Οδύσσειας σε κόμικ. Οι πολυτροπικές δυνατότητες του ψηφιακού εργαλείου Toondoo θα συμβάλλουν στην κατανόηση, αφενός, του τρόπου με τον οποίο κατασκευάζονται και οργανώνονται τα αφηγούμενα γεγονότα και, αφετέρου, των διαδικασιών με βάση τις οποίες μια παραδοσιακή λογοτεχνική πλοκή μετασχηματίζεται σε μια σύγχρονη αφηγηματική μορφή.
Α΄ ΦΑΣΗ (1η διδακτική ώρα)
Αρχικά, ο διδάσκων προτείνει στην τάξη να οργανωθεί σε ένα εργαστήρι δημιουργικής γραφής που θα συγγράψει το σενάριο για ένα τεύχος της σειράς κόμικ με τίτλο «Οδύσσεια». Επομένως, η τάξη χωρίζεται σε πέντε ανομοιογενείς (ως προς τις μαθησιακές δυνατότητες) ομάδες των τεσσάρων (4) ή πέντε (5) μελών[1]. Με βάση το Φύλλο Εργασίας (κοινό για όλες τις ομάδες) που υπάρχει στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή καθεμιάς ομάδας, οι μαθητές επιλέγουν από το συγκεκριμένο απόσπασμα του ομηρικού κειμένου τα στοιχεία εκείνα που αντιστοιχούν στη δομή των ιστοριών κόμικς και είναι συμβατά με τις δυνατότητες του ψηφιακού εργαλείου με το οποίο καλούνται να εργαστούν. Στο πλαίσιο αυτό, οι ομάδες προσδιορίζουν
α) τα πρόσωπα που δρουν και τα κίνητρα της δράσης τους·
β) τα δρώμενα σε σχέση με τον χώρο και τον χρόνο·
γ) το αφηγηματικό σκηνικό (ως χώρο με τα πράγματα που περιέχει)·
δ) την τεχνική της αφήγησης.
Για την αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση του έργου τους δε τα μέλη των ομάδων καλούνται να κατανείμουν μεταξύ τους συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ευθύνες. Επομένως, καθεμιά από τις ομάδες ορίζει: α) έναν συντονιστή, ο οποίος θα δίνει οδηγίες, θα κατευθύνει και θα συντονίζει την ομαδική εργασία ∙ β) έναν διαμεσολαβητή, που θα συγκεντρώνει τις απορίες και θα καλεί τον διδάσκοντα για τυχόν βοήθεια ∙ γ) έναν χειριστή Η/Υ επιφορτισμένο με την ηλεκτρονική καταγραφή του αποτελέσματος της ομαδικής εργασίας και, τέλος, δ) έναν παρουσιαστή, υπεύθυνο για την ανακοίνωση του προϊόντος της εργασίας στην ολομέλεια της τάξης. Προκειμένου να δραστηριοποιηθούν όλα τα μέλη των ομάδων στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό και να διατηρηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον τους καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης της δραστηριότητας, ενδείκνυται η εκ περιτροπής ανάληψη των αναγκαίων για την εύρυθμη λειτουργία των ομάδων ρόλων από όλους τους μαθητές. Η διαδικασία αυτή, εξάλλου, σε συνδυασμό με την αμετάβλητη σύνθεση των ομάδων, θα συντελέσει στην ενίσχυση της συνοχής τους και στην καλλιέργεια συνεργατικού κλίματος.
Παράλληλα, ο διδάσκων είναι έτοιμος να παράσχει τη βοήθειά του και να ενθαρρύνει τους μαθητές. Στο πλαίσιο αυτό, παρατηρεί τον βαθμό ενεργού εμπλοκής τους σε αυτή τη δημιουργική δραστηριότητα και παρεμβαίνει ανατροφοδοτικά, όπου χρειάζεται. Με τις παρεμβάσεις του υποβοηθεί τους μαθητές, εφόσον του ζητηθεί, να αξιολογήσουν ποια από τα δομικά στοιχεία του μελετώμενου οδυσσειακού αποσπάσματος μπορούν να ενσωματώσουν στην πολυτροπική ψηφιακή αφήγηση που συνθέτουν με βάση τις λειτουργικές προδιαγραφές του ηλεκτρονικού εργαλείου που έχουν στη διάθεσή τους.
[1] Οι Ομάδες Α΄, Β΄, Γ΄ αποτελούνται από τέσσερα (4) μέλη, ενώ οι Ομάδες Δ΄ και Ε΄ από πέντε (5) μέλη.