Φάση Σεναρίου
Φυσική (ΔΕ) (Γυμνάσιο)
Εισαγωγή - πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών
Εισαγωγή στο μάθημα – σύνδεση με τα προηγούμενα μαθήματα (5’)
Για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών αλλά και για να εστιάσει την προσοχή των μαθητών στο κύριο στόχο του μαθήματος που είναι η σχέση τάσης - έντασης, ο εκπαιδευτικός παίρνει στα χέρια του δύο σιδερένια καρφιά (ένα στο κάθε χέρι) και τα φέρνει σε επαφή με τους δύο πόλους μιας «πλακέ» μπαταρίας των 4,5V και σε ανοιχτή συζήτηση με την τάξη ρωτάει τους μαθητές αν ο ίδιος είναι μέρος/αγωγός ενός κυκλώματος που διαρρέεται από ρεύμα. Από τη συζήτηση θα προκύψει ότι είναι. Το επόμενο ερώτημα είναι αν το ρεύμα ή αλλιώς η ένταση είναι αρκετά ισχυρή για να του δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα. Προφανώς η απάντηση των μαθητών θα είναι αρνητική. Στη συνέχεια ζητάει από τους μαθητές να φανταστούν τι θα συμβεί αν κάνει το ίδιο «πείραμα» με μια μπαταρία αυτοκινήτου που έχει τάση 12V. Αναμένεται ότι κάποιοι μαθητές θα πουν ότι θα νιώσει ένα «τίναγμα/τσίμπημα» από το ρεύμα που θα «περάσει». Το ίδιο ερώτημα επαναλαμβάνεται αυτή τη φορά με την υπόθεση ότι αντί για μπαταρία τα καρφιά έρχονται σε επαφή με τους πόλους μιας πρίζας η οποία έχει τάση 220V. Εδώ η αναμενόμενη απάντηση των μαθητών είναι ότι το αποτέλεσμα θα είναι τραγικό και οι συνέπειες ολέθριες. Με βάση τις παραπάνω παραδοχές της τάξης, ο εκπαιδευτικός θέτει το ερώτημα «γιατί αυξάνεται το ρεύμα, δηλαδή η ένταση του ρεύματος από την μια περίπτωση στην επόμενη». Από τη συζήτηση στην τάξη θα προκύψει ότι η αιτία φαίνεται να είναι το ότι κάθε φορά η τάση είναι μεγαλύτερη, δηλαδή η αύξηση της τάσης. Ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές ότι ο σκοπός του μαθήματος είναι να βρεθεί πειραματικά ποια σχέση υπάρχει μεταξύ τάσης-έντασης και στη συνέχεια να δοθεί μια εξήγηση για τη σχέση που θα βρεθεί. Επίσης ενημερώνει ότι κάποιος γερμανός επιστήμονας ονόματι «Ωμ» βρήκε αυτή τη σχέση και για αυτό το λόγο η σχέση αυτή πήρε το όνομά τους και πλέον ονομάζεται «Νόμος του Ωμ».
Το ερώτημα που τώρα μπαίνει στην ολομέλεια της τάξης μέσα και από το ΦΕ είναι τι διαδικασία (ποια βήματα) θα πρέπει να ακολουθήσουμε ως «ερασιτέχνες ερευνητές» για να βρούμε αυτή τη σχέση. Από αυτή τη στιγμή η καθοδήγηση στην εργασία των μαθητών γίνεται κυρίως μέσα από το ΦΕ.