Φάση Σεναρίου
Ερευνητική Εργασία - Project (Γενικό Λύκειο)
Δραματοποίηση.
Το παρόν εκπαιδευτικό σενάριο δραματοποίησης βασίζεται στην εφαρμογή των ενεργητικών εκπαιδευτικών τεχνικών «Μελέτη περίπτωσης» και «Παιχνίδι ρόλων». Συγκεκριμένα, το παιχνίδι ρόλων περιλαμβάνει μια μελέτη περίπτωσης που αναφέρεται στις κοινωνικοηθικές προεκτάσεις του γενετικού ελέγχου.
Το τμήμα χωρίζεται σε ομάδες τριών ατόμων κατά τυχαία επιλογή, ομάδες όσες και οι ρόλοι. Σε κάθε ομάδα δίνεται το σενάριο (μια μελέτη περίπτωσης) και μια κάρτα με πληροφορίες για το ρόλο που ανέλαβαν. Οι μαθητές/τριες για 5 λεπτά, διαβάζουν και συζητούν το σενάριο και τα χαρακτηριστικά του ρόλου τους και μετά αναθέτουν σε κάποιο μέλος της ομάδας να τους εκπροσωπήσει παίζοντας τον ρόλο. Οι υπόλοιποι μαθητές/τριες της κάθε ομάδας παρακολουθούν τον εκπρόσωπό τους και αν κρίνουν αναγκαίο συμπληρώνουν τυχόν επιπλέον πληροφορίες και επιχειρήματα. Στο τέλος του παιχνιδιού λαμβάνουν μια κοινή δικαιολογημένη απόφαση.
Το σενάριο
Ένας σπουδαστής σε μια Αστυνομική Ακαδημία ενημερώνεται ότι πρέπει να κάνει ένα γενετικό τεστ για να διαπιστωθεί αν διαθέτει γονίδια που εκφράζονται σε επιθετική συμπεριφορά. Ο σπουδαστής αρνείται το τεστ καθώς φοβάται ότι θα είναι θετικό και θεωρεί ότι ένα τέτοιος έλεγχος οδηγεί σε διακρίσεις μεταξύ των σπουδαστών της Σχολής.
Η Σχολή αστυνομικών υποστηρίζει ότι έχει το δικαίωμα να επιλέγει τους μελλοντικούς υπαλλήλους της, ώστε να αποφεύγονται αδικαιολόγητα επεισόδια επιθετικής συμπεριφοράς και συνεπώς τον απολύει. Ο υποψήφιος αστυνομικός διαμαρτύρεται ότι έχει το δικαίωμα να μη δεχθεί το γενετικό έλεγχο και κάνει μήνυση στην Ακαδημία. Το δικαστήριο πρέπει να αποφασίσει και να αιτιολογήσει την απόφασή του.
Οι ρόλοι και οι κάρτες των μαθητών.
Στο παραπάνω σενάριο εμπλέκονται οι εξής ρόλοι. Οι μαθητές/τριες κάθε ομάδας, που αναλαμβάνει ένα ρόλο, λαμβάνουν μια κάρτα που περιγράφει το πρόβλημα και τις σκέψεις-απόψεις του προσώπου-χαρακτήρα του ρόλου που υποδύεται. Οι μαθητές/τριες πρέπει να εκφράζουν τις απόψεις που αναγράφονται στην κάρτα του ρόλου (π.χ. γιατρού, αστυνομικού, πολίτη, υπαλλήλου διεθνούς αμνηστίας, εργοδότη, δικηγόρου, δικαστηρίου.) που υποδύονται και όχι τις πιθανές διαφορετικές δικές τους σκέψεις-απόψεις.
Στόχοι
Οι μαθητές και οι μαθήτριες :
- Να καλλιεργήσουν τον προφορικό τους λόγο (ικανότητα να επιχειρηματολογήσουν).
- Να διατυπώσουν ερωτήματα, να προσδιορίσουν προβλήματα όσον αφορά την ιδιαιτερότητα του γενετικού υλικού και να αναζητήσουν απαντήσεις στα προβλήματα ελέγχου των πληροφοριών που μπορούμε να έχουμε από το γενετικό μας υλικό.
- Να καλλιεργήσουν το πνεύμα συνεργασίας με τους συμμαθητές τους.
Δελτίο Οργάνωσης της έρευνας
Προϋπάρχουσες γνώσεις |
Ερευνητικά Ερωτήματα |
Ερευνητικές Διαδικασίες |
Παρουσίαση Συλλογικής Εργασίας |
Χρονοδιάγραμμα |
DNA Γενετικό Υλικό Ανίχνευση πιθανών κινδύνων, προβλημάτων υγείας. |
Πως ο γενετικός έλεγχος βοηθάει στη σαφή διάγνωση μελλοντικών ασθενειών; Οι πληροφορίες από το γενετικό μας υλικό πρέπει να κοινοποιούνται; Είναι δικαίωμα μας να αρνηθούμε τον έλεγχο του γενετικού μας λικού; |
Παρουσίαση διαφορετικών θέσεων (γενετιστές, νομικοί, θεολόγοι). Ντοκιμαντέρ. |
Μέσω διαλόγου και επιχειρηματολογώντας. |
Η τελική παρουσίαση θα γίνει σε 45 λεπτά (1 διδακτική ώρα) |
Διαφοροποιημένες δραστηριότητες
1ο Φύλλο εργασίας
ΓΙΑΤΡΟΙ
Είστε ειδικοί για τις διαταραχές ψυχικής υγείας και συμπεριφοράς.
Η άποψή σας είναι ότι ο γενετικός έλεγχος θα βοηθήσει τους γιατρούς να παρέχουν γρήγορη και σαφή διάγνωση καθώς και καλύτερη ιατρική περίθαλψη.
Μερικές από τις σκέψεις σας:
- Είναι σπουδαίο να πληροφορούνται οι ασθενείς για τις θεραπείες που διατίθενται για διάφορες ασθένειες.
- Ενδιαφέρεστε για την ευαισθησία και αξιοπιστία κάθε ελέγχου.
- Επίσης πιστεύετε ότι οι γενετικοί έλεγχοι δεν μπορούν να δώσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για ένα πρόσωπο και δεν μπορούν εντελώς να προβλέψουν την συμπεριφορά του.
2ο Φύλλο εργασίας
ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑΣ
Ενδιαφέρεστε πάρα πολύ για τα περιστατικά αστυνομικής βίας και τη χρήση υπερβολικής ισχύος. Έχετε αποδείξεις περιπτώσεων αστυνομικών χτυπημάτων, αδικαιολόγητων πυροβολισμών και τη χρήση επικίνδυνων πειθαρχικών μέτρων.
Μερικές από τις απόψεις σας:
- Θεωρείτε ότι έχουν γίνει πολύ λίγα για να καταπολεμηθεί ή να αποφευχθεί η αστυνομική βαρβαρότητα.
- Επιπλέον για σας, οι φυλετικές και εθνικές μειονότητες συχνά δυσανάλογα γίνονται θύματα ανάρμοστης συμπεριφοράς αστυνομικών, συμπεριλαμβανομένης της σωματικής κακοποίησης.
- Γενικά θα θέλατε να εμποδίσετε περιπτώσεις επιθετικότητας και θα επιθυμούσατε να δείτε να θεσπίζονται κανονισμοί που θα ήταν αποτελεσματικοί.
3ο Φύλλο εργασίας
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
Στην περίπτωσή σας ως αστυνομικοί αντιπροσωπεύετε τη φωνή των κρατικών υπαλλήλων που ανησυχούν ότι στο εργασιακό τους περιβάλλον θα μπορούσε η γενετική πληροφορία να χρησιμοποιηθεί εναντίον τους.
- Θεωρείτε ότι έχετε το δικαίωμα να μην υποβληθείτε σε γενετικό τεστ και το δικαίωμα να μην αποκτήσετε πληροφορία που αφορά στο γενετικό υλικό σας.
- Είστε επιφυλακτικοί για την πραγματική αξία των γενετικών τεστ.
- Νομίζετε ότι τα γενετικά τεστ δεν μπορούν να πουν τίποτα για έναν άνθρωπο.
4ο Φύλλο εργασίας
ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ
Ως εργοδότες είστε υπέρ του γενετικού ελέγχου που μπορεί να σας δώσει πληροφορίες για την τωρινή και μελλοντική υγεία των υπαλλήλων σας.
- Είστε υπέρ των γενετικών τεστ που μπορούν να προβλέψουν αν οι υπάλληλοί σας θα είναι ικανοί να διεξάγουν την εργασία τους.
- Θεωρείτε ότι θα έπρεπε να απαιτείται γενετικός έλεγχος για τους εργαζόμενους.
5ο Φύλλο εργασίας
ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ
Ενδιαφέρεστε για την προστασία των ατομικών δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Είστε ενήμεροι ότι πολλά νομικά θέματα ανέκυψαν με την πρόοδο της γενετικής τεχνολογίας. Μολονότι θα εκτιμούσατε τους γενικούς κανονισμούς, θεωρείτε ότι χρειάζεται μια ισορροπημένη λύση για κάθε περίπτωση.
Μερικές από τις σκέψεις σας είναι:
- Θα έπρεπε οι γονείς να έχουν το δικαίωμα να αρνούνται το γενετικό έλεγχο;
- Κάθε ιδιωτική ζωή έχει την αξία της και πρέπει να προστατεύεται από τους νόμους.
- Χρειάζεται να ζυγίζουμε το ατομικό οικονομικό ενδιαφέρον και την ασφάλεια της κοινωνίας.
6ο Φύλλο εργασίας
ΠΟΛΙΤΕΣ
Είστε πολίτες, οι οποίοι, όπως όλοι μας, μπορεί κάποια μέρα να θιχτούν από θέματα που εγείρει η γενετική τεχνολογία.
Δεν αντιπροσωπεύετε καμιά ενδιαφερόμενη ομάδα, και μπορείτε να βλέπετε τα πράγματα από πολλές διαφορετικές πλευρές. Στο παιχνίδι ρόλων να είστε, απλώς, ο εαυτός σας.
7ο Φύλλο εργασίας
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ (3-4 άτομα)
Ακούτε με προσοχή τις απόψεις και τα επιχειρήματα όλων των παραπάνω εμπλεκομένων και κατόπιν λαμβάνετε μια απόφαση που την αιτιολογείτε επαρκώς.
Αξιολόγηση
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα αξιολογηθούν σύμφωνα με το ενδιαφέρον που έδειξαν να επιχειρηματολογήσουν πάνω στο ρόλο που τους δόθηκε. Παράλληλα, έμφαση θα δοθεί στο βάρος που έδωσαν στην αποτελεσματική παρουσίαση των ρόλων τους και το σεβασμό που έδειξαν στους συμμαθητές τους κατά τις δικές τους παρουσιάσεις.