Αναγνώριση και ανάλυση συνηθισμένων λαθών στις δομές επανάληψης μέσω γνωστικής σύγκρουσης.
Πληροφορική (Γενικό Λύκειο)
Αναγνώριση και ανάλυση συνηθισμένων λαθών στις δομές επανάληψης μέσω γνωστικής σύγκρουσης.
1. Προαπαιτούμενες γνώσεις μαθητών
Το σενάριο απευθύνεται σε μαθητές που έχουν ήδη διδαχθεί τις θεμελιώδης έννοιες του προγραμματισμού, καθώς και τις βασικές δομές ακολουθίας, επιλογής, επανάληψης. Καθώς βασικός στόχους του σεναρίου είναι η αναγνώριση και ανάλυση συνηθισμένων λαθών στις δομές επανάληψης, κρίνεται σκόπιμο οι μαθητές να έχουν επιλύσει ικανό αριθμό ασκήσεων στη δομή επανάληψης και να έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα των οποίων η λύση απαιτεί τη χρήση διαφόρων δομών επανάληψης.
Κατά τη διδασκαλία θα πρέπει οι μαθητές να έχουν διδαχθεί μεταξύ άλλων την χρήση εμφωλευμένων δομών επανάληψης, τον έλεγχο τιμών με δομή επανάληψης, τη χρήση μετρητών, τη χρήση αθροιστών, καθώς και τις μετατροπές μεταξύ διαφορετικών δομών επανάληψης. Εν συντομία το σενάριο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί αφού έχει προηγηθεί το μεγαλύτερο μέρος της διδασκαλίας στις δομές επανάληψης και έχουν δοθεί στους μαθητές πληθώρα παραδειγμάτων και ασκήσεων προς επίλυση.
Επιπλέον οι μαθητές πρέπει να έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση του λογισμικού «Διερμηνευτής της ΓΛΩΣΣΑΣ» το οποίο είναι εγκεκριμένο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τη διδασκαλία του μαθήματος «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον».
2. Διάρκεια
Η διάρκεια του σεναρίου είναι δύο (2) διδακτικές ώρες. Λόγω της φύσης του σεναρίου κρίνεται απαραίτητο οι ώρες αυτές να είναι συνεχόμενες.
3. Ανάλυση του περιεχόμενου
Οι μαθητές δεν προβλέπεται να αποκομίσουν νέες γνώσεις από το παρόν σενάριο, υπό την έννοια ότι το σενάριο δεν προβλέπει την διεύρυνση των γνώσεων σε νέο θεματικό πεδίο, αλλά την καλύτερη κατανόηση και εμπέδωση γνώση που έχουν ήδη διδαχθεί. Οι μαθητές αφενός μεν θα έρθουν σε γνωστική σύγκρουση με λάθη τα οποία ενδεχομένως οι ίδιοι πραγματοποιούν και αφετέρου θα είναι σε θέση να εντοπίσουν και να καταδείξουν λαθεμένες ενέργειες σε έναν αλγόριθμο που προκύπτουν ως αποτελέσματα συνηθισμένων λαθών στις δομές επανάληψης.
4. Εναλλακτικές αντιλήψεις των μαθητών
Για την διερεύνηση των εσφαλμένων αντιλήψεων-αναπαραστάσεων των μαθητών στις δομές επανάληψης λήφθηκαν υπόψιν τεστ και διαγωνίσματα τετραμήνου των τελευταίων ετών από την διδασκαλία του μαθήματος ΑΕΠΠ, σε μαθητές της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου.
Σκοπός του διδακτικού σεναρίου είναι οι μαθητές να μπορούν να αναγνωρίζουν και να αναλύουν συνηθισμένα λάθη στις δομές επανάληψης και εντέλει να αποφεύγουν να κάνουν τα λάθη αυτά. Τα λάθη, αφορούν κυρίως τις δομές επανάληψης και έχουν ταξινομηθεί στις παρακάτω κατηγορίες:
α) πλήθος επαναλήψεων που εκτελούνται
β) έλεγχος τιμών:
β1) είτε με χρήση δομής επιλογής αντί δομής επανάληψης
β2) είτε με λάθος στη χρήση της επανάληψη, όχι στη συνθήκη, αλλά στο να περιλαμβάνονται στην επανάληψη του ελέγχου εντολές που αφορούν άλλα τμήματα του αλγόριθμου
γ) χρήση της «Για» σε περιπτώσεις που δεν είναι γνωστό το πλήθος των επαναλήψεων.
Εφόσον είναι εφικτό, είναι επιθυμητή η χρήση βιντεοπροβολέα, τόσο για τις αρχικές διευκρινήσεις όσο και για τον από κοινού σχολιασμό των αλγορίθμων.