Ιστορία (ΠΕ) (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 2 ώρες

Η μάχη του Μαραθώνα (Η δεύτερη εκστρατεία των Περσών κατά της Ελλάδας - 490 π.Χ.)

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος ενός ευρύτερου διδακτικού σεναρίου που αφορά στους περσικούς πολέμους. Επικεντρωμένο στη 2η επιχείρηση του Δαρείου κατά των Ελλήνων, προσπαθεί με βιωματικό τρόπο και ενεργή μάθηση να καταδείξει τη σημασία του πατριωτισμού και του στρατηγικού σχεδίου ως σημαντικούς παράγοντες νίκης. 

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Το "πώς" κατάφεραν οι Αθηναίοι να νικήσουν έναν τόσο υπεράριθμο στρατό προκαλεί σχεδόν αυτόματα το ενδιαφέρον των μαθητών. Είναι θέμα αποκλειστικά στρατηγικής, δύναμης, πατριωτισμού ή ο συνδυασμός όλων αυτών; Στο συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο οι μαθητές θα μπουν στη θέση του Έλληνα στρατηγού Μιλτιάδη και θα ανακαλύψουν τις στρατηγικές που σκέφτηκε για να νικήσει τον πολυάριθμο στρατό των Περσών στη μάχη που διεξήχθη στον Μαραθώνα.

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
15 λεπτά
Φάση 1: Αφόρμηση
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας
15 λεπτά
Φάση 2: Μια βόλτα στον χάρτη
Χώρος Διεξαγωγής: Σχολική αίθουσα
75 λεπτά
Φάση 3: Αν ήσουν ο Μιλτιάδης, πώς θα ενεργούσες;
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας ή σε έναν ανοιχτό χώρο, ώστε οι μαθητές να έχουν την δυνατότητα να εργαστούν ελεύθερα.
30 λεπτά
Φάση 4: Κλείσιμο διδασκαλίας με ένα... κόμιξ!
Χώρος Διεξαγωγής: Τάξη
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να εντοπίσουν στον χάρτη τον Μαραθώνα και τις προηγούμενες "στάσεις" του περσικού στόλου.
  2. Να ανακαλύψουν οι μαθητές τις στρατηγικές που εφάρμοσε ο στρατηγός Μιλτιάδης στη μάχη του Μαραθώνα.
  3. Να κατανοήσουν τη σημασία της τοποθεσίας για τη διεξαγωγή της μάχης.
  4. Να αναγνωρίζουν, να ονοματίζουν και να περιγράφουν τα κυριότερα πρόσωπα της μάχης.
  5. Να συνειδοποιησουν τη σημασία του πατριωτισμού ως παράγοντα νίκης.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
περσικοί πόλεμοι
Δάτης
Δαρείος
Μιλτιάδης
στρατηγικές πολέμου
παράταξη
Φειδιππίδης
Αθηναίοι
Πλαταιείς
δεύτερη εκστρατεία
Υλικοτεχνική υποδομή: 
ανοιχτός χώρος στην αίθουσα διδασκαλίας ή στην αίθουσα εκδηλώσεων
Δημιουργός Σεναρίου: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΝΤΟΝΑ (Εκπαιδευτικός)