Καλλιτεχνικά / Εικαστικά (Γενικό Λύκειο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Αμερικάνικος αφηρημένος εξπρεσιονισμός. Η περίπτωση του Jackson Pollock.

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

 

Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο διερευνά το καλλιτεχνικό ρεύμα του Αμερικάνικου Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού που αναπτύχθηκε μεταπολεμικά στην Νέα Υόρκη και το οποίο αποτελεί το πρώτο διεθνοποιημένο καλλιτεχνικό κίνημα που οδηγεί προς νέες τάσεις την τέχνη. Εξετάζουμε τα χαρακτηριστικά της αφηρημένης τέχνης. Αναλύουμε και αποσαφηνίζουμε έννοιες όπως σύνθεση, ισορροπία, αφαιρετικό και αφηρημένο.

Μελετάμε την περίπτωση του Jackson Pollock, έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος. Ανακαλύπτουμε την μέθοδο dripping (πέταγμα της μπογιάς στον καμβά) που πρώτος εφάρμοσε και τον καθιέρωσε σαν έναν από τους δημοφιλέστερους ζωγράφους της Αμερικής.

Ζωγραφίζουμε τα δικά μας έργα με την μέθοδο dripping και τα παρουσιάζουμε. Φτιάχνουμε ψηφιακά έργα με την εφαρμογή http://www.jacksonpollock.org/ που υλοποίησε ο  Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης Μίλτος Μανέτας και που μιμείται το στυλ του Pollock. Προβληματιζόμαστε, ερευνάμε και συζητάμε τα θέματα που προκύπτουν κατά την διάρκεια εφαρμογής του σεναρίου.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία 

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

 

Με το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σενάριο επιχειρείται:

 

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τον Αμερικάνικο αφηρημένο εξπρεσιονισμό, την μεταπολεμική καλλιτεχνική δραστηριότητα στην Αμερική και πως αυτή επηρέασε την σύγχρονη τέχνη.
  • Να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν έργα του Αμερικάνικου αφηρημένου εξπρεσιονισμού και το καλλιτεχνικό ιδίωμα καλλιτεχνών όπως ο Jackson Pollock, ο Mark Rothko, o Willem de Cooning κ.α
  • Να κατανοήσουν την ελευθερία και την δύναμή της χειρονομίας και της δράσης στο καλλιτεχνικό έργο μέσα από τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό.
  • Να γίνει σαφής η διάκριση μεταξύ των εννοιών αφηρημένο και αφαιρετικό και να αντιληφθούν ότι η αφαίρεση οδηγεί στον αυθορμητισμό, στην έμφαση στο ένστικτο, στον υποκειμενισμό.
  • Να μπορούν να εντοπίζουν τα στοιχεία της ισορροπίας και της αρμονίας σε εξπρεσιονιστικά έργα.
  • Τελικά να γίνουν οικία στην αντίληψή τους, έργα αφηρημένης ζωγραφικής και να μην τα αντιμετωπίζουν απαξιωτικά ως “περίεργα έργα που δεν μας λένε τίποτα”

 

Ζητούμενο είναι να εκφράσουν τις απόψεις τους ελεύθερα για έργα και τεχνικές μέσα από έναν διάλογο στην τάξη και τέλος να λειτουργήσουν τα ίδια τα παιδιά ως εξπρεσιονιστές ζωγράφοι, δημιουργώντας τα δικά τους έργα, αντιλαμβανόμενα τη δυνατότητα που τους δίνει η τεχνική, η ελευθερία της έκφρασης και ακόμα η τεχνολογία.

 

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: Εισαγωγή στον Αμ.Αφ.Εξπρεσιονισμού Jackson Pollock
Χώρος Διεξαγωγής: Εργαστήριο εικαστικών, εξοπλισμένο με ψηφιακά μέσα προβολής.
45 λεπτά
Φάση 2: Δημιουργία εικαστικών έργων με την μέθοδο dripping
Χώρος Διεξαγωγής: Εργαστήριο εικαστικών, Αίθουσα με διαδραστικό πίνακα
30 λεπτά
Φάση 3: Έλεγχος και Ανατρόφοδότηση κατανόησης
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα με διαδραστικό πίνακα.
15 λεπτά
Φάση 4: Αξιολόγηση - Αυτοαξιολόγηση
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα με διαδραστικό πίνακα.
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να ξεχωρίζει τα χαρακτηριστικά της αφηρημένης τέχνης σε όλες της τις εκφάνσεις
  2. Να διακρίνει τα χαρακτηριστικά της "Δυναμικής ζωγραφικής” σε σχέση με εκείνα του “Χρωματικού πεδίου”
  3. Να κατανοήσει τις μορφολογικές επιλογές και το καλλιτεχνικό ιδίωμα στο έργο του Jackson Pollock
  4. Να μπορεί να κάνει την διάκριση μεταξύ των εννοιών αφαιρετικό και αφηρημένο.
  5. Να δημιουργήσουν τα δικά τους εξπρεσιονιστικά έργα, ομαδικά και ατομικά με την μέθοδο του dripping.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
μεταπολεμική Αμερική
μεταπολεμική Ευρώπη
αμερικανικός αφηρημένος εξπρεσιονισμός
αφαίρεση
χρωματικό πεδίό
ζωγραφική της δράσης
action Painting
σχολή της Νέας Υόρκης
Ευρωπαϊκή πρωτοπορία
Οι οξύθυμοι
Jackson Pollock
dripping
Mark Rothko
Willem de Cooning
Σύγχρονη τέχνη
ζωγραφική
καλλιτέχνης
Άμορφη Τέχνη
Υλικοτεχνική υποδομή: 
Εργαστήριο εικαστικών (χαρτί του μέτρου, χρώματα, πινέλα κ.τ.λ), Εργαστήριο πληροφορικής (Η/Υ - Χρήση διαδικτύου για εύρεση κειμένων και υλικού), Εκτυπωμένο φωτογραφικό υλικό αφηρημένης εξπρεσιονιστικής ζωγραφικής. (βιβλία κ.τ. λ), προβολέας (projector), διαδραστικός πίνακας
Δημιουργός Σεναρίου: ΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΡΟΣ (Εκπαιδευτικός)