Ευέλικτη Ζώνη (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Διδακτικό σενάριο για την υγιεινή διατροφή: Η εξαφάνιση του ωραίου Δαρείου

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο αποτελεί μια πρόταση που μπορεί να υλοποιηθεί στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγής Υγείας για τη διατροφή σε μαθητές της Β΄ τάξης Δημοτικού αλλά και σε μεγαλύτερα παιδιά στα πλάισια της Ευέλικτης Ζώνης.  Μέσα από αυτό τα παιδιά μαθαίνουν να κατατάσσουν τις τροφές σε υγιεινές και μη αλλά και στην κατάλληλη διατροφική ομάδα, είναι σε θέση να φτιάξουν ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής ενώ παράλληλα κατανοούν τη σημασία της υγιεινής διατροφής ως προϋπόθεση καλής σωματικής ανάπτυξης και διατήρησης της υγείας.  Οι δραστηριότητες που διεξάγονται για την υλοποίηση του προγράμματος κάνουν κυρίως χρήση ΤΠΕ μιας και οι μαθητές προσεγγίζουν το θέμα της διατροφής από διαδικτυακές εργασίες βιώνοντας έτσι τη χαρά της ψηφιακής δημιουργίας και κάνοντας εξάσκηση σε λογισμικά κατάλληλα για την ηλικία τους.  Επίσης τα παιδιά μπαίνουν σε ρόλους και γράφουν αφηγηματικά και περιγραφικά κείμενα σύμφωνα με την ύλη του μαθήματος της Γλώσσας της Β΄ τάξης.  Τέλος το θέμα προσεγγίζεται και μέσα  από το θεατρικό παιχνίδι  με τον ρόλο ντετέκτιβ στον οποίο μπαίνουν οι μαθητές σύμφωνα με την ολιστική μέθοδο προσέγγισης και τη διαθεματικότητα που προτείνουν τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών.   

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Οι συνήθειες της διατροφής και της άσκησης διαμορφώνονται από την παιδική ηλικία και επηρεάζουν σημαντικά την ανάπτυξη των παιδιών στην ηλικία αυτή.   Η κατανάλωση τροφών φτωχών σε θρεπτικά συστατικά και υπερβολικών ποσοτήτων τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη αλλά και φαγητών εκτός σπιτιού έχουν συνδεθεί με προβλήματα διατροφής και αποκλίσεις από το φυσιολογικό βάρος στα παιδιά.  Το κλειδί για την αντιμετώπιση όλων αυτών των προβλημάτων που παρουσιάζονται από μικρή ηλικία δίνει η διατροφική αγωγή όταν κυρίως επιτυγχάνει τροποποίηση της συμπεριφοράς των παιδιών.  Το σχολείο θεωρείται ο κατάλληλος τόπος για την υλοποίηση παρεμβάσεων που στοχεύουν στην αλλαγή των διατροφικών συνηθειών των μαθητών διότι σε αυτό το περιβάλλον οι μαθητές περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους  και καταναλώνουν το κολατσιό τους αλλά και το μεσημεριανό τους πολλές φορές.  Η ανάπτυξη προγραμμάτων αγωγής υγείας αποδείχτηκε πολύ σημαντική στα σχολεία  για την υιοθέτηση ισορροπημένων διατροφικών συνηθειών και την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας των παιδιών, διότι συνδυάζει βιωματικές δραστηριότητες ώστε να υπάρξει ουσιαστική συμβολή στη σωστή διατροφική αγωγή των μαθητών.  

 

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: Τα παιδιά σε ρόλο...ντετέκτιβ
Χώρος Διεξαγωγής: εργαστήρι υπολογιστών
45 λεπτά
Φάση 2: Οργάνωση εβδομαδιαίου προγράμματος διατροφής
Χώρος Διεξαγωγής: εργαστήριο πληροφορικής
45 λεπτά
Φάση 3: Το μυστήριο λύνεται
Χώρος Διεξαγωγής: αίθουσα διδασκαλίας
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Οι μαθητές να είναι σε θέση να κατατάξουν τις τροφές σε ανθυγιεινές και μη,
  2. να δημιουργήσουν ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα υγιεινής διατροφής
  3. να διατυπώσουν διαφόρων ειδών κείμενα (αφηγηματικά, περιγραφικά)
  4. να αναγνωρίζουν τη θρεπτική αξία των τροφών και τη σημασία τους στη διατροφή
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
διατροφικές συνήθειες
ομάδες τροφών
πρόγραμμα διατροφής
συγγραφή κειμένων
Β΄ τάξη
Υλικοτεχνική υποδομή: 
Το μάθημα μπορεί να πραγματοποιηθεί στην τάξη με τη χρήση φορητού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα και στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου. Οι μαθητές οργανώνονται σε πέντε ομάδες έως τέσσερα παιδιά στο εργαστήριο. Οι υπολογιστές του εργαστηρίου πρέπει να έχουν δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο, καθώς ορισμένα από τα λογισμικά είναι διαδικτυακά, ενώ χρησιμοποιείται και το λογισμικό kidspiration που είναι εγκατεστημένο. Προβλέπεται επίσης και χρήση εκτυπωτή από τους μαθητές για να τυπωθούν οι εργασίες τους.
Δημιουργός Σεναρίου: ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΓΙΑΝΝΙΩΤΗ (Εκπαιδευτικός)