Ιστορία (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Η Εθνική Αντίσταση και τα προμηνύματα του Εμφυλίου

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

 

Μια προσπάθεια γνωριμίας και κριτικής αποτίμησης της αξίας που έχει η Ελληνική Εθνική Αντίσταση στο Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο μέσα από τη μαρτυρία ,τις φωτογραφίες , τις γραπτές πηγές και η σύνδεσή της με τον εμφύλιο πόλεμο που ακολούθησε.Σκοπός του σεναρίου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές πώς η ιστορική εξέλιξη προκύπτει μέσα από τις ήδη υπάρχουσες συνθήκες μιας περιόδου  (Οι συγκρούσεις αντιστασιακών ομάδων και η ύπαρξη διαφορετικών πόλων εξουσίας κατά την Κατοχή προμηνύουν τον Εμφύλιο ) και πως συχνά στην Ιστορία έχουμε την two sides of the room approach, τη σύγκρουση διαφορετικών απόψεων.

 Η διδασκαλία περιλαμβάνει δύο φάσεις: Στην πρώτη δίνεται η αφόρμηση στους μαθητές να αναρωτηθούν για το διασπασμένο χαρακτήρα της Εθνικής Αντίστασης και του ελληνικού πολιτικού κόσμου γενικότερα την εποχή της Κατοχής παρακολουθώντας ένα βίντεο , μετά παρουσιάζονται τα γεγονότα συνοπτικά μέσω μιας χρονογραμμής   κι ελέγχεται το γνωστικό υπόβραθο των μαθητών μέσω ασκήσεων κλειστού τύπου ( Μία διδακτική ώρα). Στη δεύτερη φάση οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες που απαρτίζονται από διαφορετικής επίδοσης μαθητές και επεξεργάζονται ιστορικές πηγές (κείμενα και φωτογραφίες) με βάση φύλλα εργασίας που τους δίνονται σχετικά με την σημασία της Εθνικής Αντίστασης και τις εμφύλιες διαμάχες που υπήρχαν σ’αυτήν. Στα πλαίσια δύο διδακτικών ωρών ολοκληρώνουν τις παρουσιάσεις τους και τις ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης το τελευταίο εικοσάλεπτο.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.H Eλλάδα στη δεκαετία 19401950 ,ένα έθνος σε κρίση,εκδ.Θεμέλιο

2.Ι.Ε.Ε εκδοτική Αθηνών

3.Ιστορία νεότερη και σύγχρονη,  Αθήνα ΟΕΔΒ

4. Γ.Ρούσσου, Νεώτερη Ιστορία του Ελληνικού Έθνους 1826-1974, Ελληνική Μορφωτική εστία

5.Η Ελλάδα στη δεκαετία 1940-1950 ,Ένα έθνος σε κρίση, Θεμέλιο

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Πώς η Ελληνική Αντίσταση στην εποχή της γερμανικής κατοχής ξεκίνησε ελπιδοφόρα και ενωμένη , για να διασπασθεί στο τέλος και να τεθούν τα σπέρματα του εμφυλίου με την παρέμβαση των Άγγλων.Η διαχρονική μέθοδος του "διαίρει και βασίλευε" και ο "διχασμός" ως βασικό χαρακτηριστικό της νεότερης ελληνικής ιστορίας.

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
10 λεπτά
Φάση 1: Α΄Φάση :Παρακολούθηση Ντοκιμαντέρ,
Χώρος Διεξαγωγής: Στο εργαστήριο πληροφορικής ή σε αίθουσα διδασκαλίας με διαδραστικό ή προτζέκτορα
5 λεπτά
Φάση 2: Α1 Διευκρίνιση του όρου "κουίσλιγκ".
Χώρος Διεξαγωγής: Σε αίθουσα με σύνδεση στο Διαδίκτυο.
15 λεπτά
Φάση 3: Α2 Τα κυριότερα γεγονότα της Εθνικής Αντίστασης .
Χώρος Διεξαγωγής: Σε αίθουσα με σύνδεση στο Διαδίκτυο.
10 λεπτά
Φάση 4: Α3 Ασκήσεις κλειστού τύπου.
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα με διαδραστικό ή προτζέκτορα .
120 λεπτά
Φάση 5: Β΄Επεξεργασία πηγών με φύλλα εργασίας.
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας με προτζέκτορα για προβολή εικόνων.
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Να κατανοήσουν τον σκληρό χαρακτήρα της τριπλής κατοχής στην Ελλάδα
  2. Να γνωρίσουν τις κυριότερες αντιστασιακές οργανώσεις , τα χαρακτηριστικά τους , τις πολιτικές ιδέες
  3. Να αποτιμήσουν την αξία της Εθνικής αντίστασης και να αξιολογήσουν τη δράση της .
  4. Να κατανοήσουν πώς οδηγηθήκαμε από την Αντίσταση στον Εμφύλιο.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
Αντιστασιακή οργάνωση
Τριπλή Κατοχή
ΕΑΜ
ΕΛΑΣ
ΕΔΕΣ
ΕΚΚΑ
Γοργοπόταμος
Κυβέρνηση των Βουνών
εμφύλιος
Κυβέρνηση στο Κάιρο
αγγλικός παράγοντας.
Υλικοτεχνική υποδομή: 
Προτζέκτορας, σύνδεση με το διαδίκτυο, πρόγραμμα δημιουργίας ερωτήσεων κλειστού τύπου , πρόγραμμα δημιουργίας χρονογραμμής,
Δημιουργός Σεναρίου: Σοφία Καρατζόγλου (Εκπαιδευτικός)