Μουσική (Γυμνάσιο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Συνόδεψέ το με μια κιθάρα!

Γενική περιγραφή περιεχομένου: 

Ο μαθητής καθοδηγείται βήμα προς βήμα στη γνωριμία του με τον κόσμο των τυποποιημένων συγχορδιών για κιθάρα (ακόρντα). Εισάγεται στη τεχνική της συνοδείας για κιθάρα διατηρώντας πάντα παράλληλη διεπαφή με το μάθημα της θεωρίας.

Διδάσκεται, ανακαλύπτει και επιθυμείται η συνδυασμένη εκτέλεση τραγουδιού με ταυτόχρονη συνοδεία της κιθάρας του.

Ξεναγείται στον κόσμο της σημειογραφίας για συνοδεία και διδάσκεται πως να ερμηνεύει τα σύμβολα των ακόρντων.

Αντλεί, τέλος, ικανοποίηση και καταξίωση από την προσπάθειά του.

Εκπαιδευτικό Πρόβλημα: 

Η κιθάρα ως όργανο συνοδείας

Πέραν του σολιστικού ρόλου της κλασικής κιθάρας, στον οποίο πρωτίστως επικεντρώνεται η διδασκαλία, η κιθάρα ως πολυφωνικό όργανο, καλείται να παίξει παγκοσμίως σημαντικότατο ρόλο ως όργανο συνοδείας. Ως εκ τούτου, οι τυποποιημένες συγχορδίες συνοδείας (ακόρντα) εντάσσονται στους στόχους του Προγράμματος Σπουδών. 

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ιδιαίτερα το ελληνικό έντεχνο, αστικό και λαϊκό τραγούδι, που αξιοποιεί με ιδιαίτερο τρόπο το όργανο, και εκτεινόμενο από τη μουσική του Μ. Χατζιδάκι έως τις καντάδες του Ιονίου και τη ρεμπέτικη μουσική, αποτελεί πηγή διδασκαλίας, έμπνευσης αλλά και επαφής των μαθητών με τη μεγάλη ελληνική ποίηση.

 

Εκπαιδευτικό πρόβλημα που επιλύεται.

Ο μαθητής καθοδηγείται στα πρώτα του βήματα για:

  • να κατανοήσει το ρόλο και τη λειτουργία των ακόρντων
  • να κατορθώσει την πρώτη του απόπειρα συνοδείας
  • να συνοδεύσει και να τραγουδήσει ταυτόχρονα
  • μακροπρόθεσμα, να ανακαλύψει, να αντλήσει ευχαρίστηση, να ψυχαγωγήσει και να ψυχαγωγηθεί συνοδεύοντας και τραγουδώντας τραγούδια κάθε εθνικότητας, στιλ και εποχής.

Το σενάριο μαθήματος απευθύνεται σε αρχάριους μαθητές της Α' και Β' τάξης (1ο και 2ο επίπεδο) του οργάνου επιλογής της κλασικής κιθάρας. Παράλληλα φιλοδοξεί να χρησιμεύσει ευρύτερα στη μαθητική κοινότητα στους έφηβους νέους και νέες που μέσα από την κιθάρα αντλούν αξίες και υγιή κοινωνική καταξίωση

 

Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου: 
45 λεπτά
Φάση 1: τα ΑΚΟΡΝΤΑ στην ΚΙΘΑΡΑ
Χώρος Διεξαγωγής: Τάξη, όργανο επιλογής (Μουσικά Σχολεία)
45 λεπτά
Φάση 2: Τραγούδησε τη Φραγκοσυριανή
Χώρος Διεξαγωγής: Τάξη, όργανο επιλογής (Μουσικά Σχολεία)
45 λεπτά
Φάση 3: Προεκτάσεις συνοδείας (προαιρετικό)
Χώρος Διεξαγωγής: Τάξη, όργανο επιλογής (Μουσικά Σχολεία)
Διδακτικοί Στόχοι: 
  1. Ο μαθητής να κατανοήσει το ρόλο και τη λειτουργία των ακόρντων
  2. να αντιληφθεί τη σχέση θεωρίας της μουσικής και συνοδείας του τραγουδιού
  3. να κατορθώσει την πρώτη του απόπειρα συνοδείας
  4. να συνοδεύσει και να τραγουδήσει ταυτόχρονα
  5. να αντλήσει ευχαρίστηση απο αυτή τη διαδικασία, να ψυχαγωγηθεί και να ψυχαγωγήσει
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου: 
ακόρντα
κιθάρα
συνοδεία
μουσική
μουσικά σχολεία
τραγούδι
Βαμβακάρης
Φραγκοσυριανή
Υλικοτεχνική υποδομή: 
κιθάρα
Δημιουργός Σεναρίου: ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΤΗΡΤΖΟΓΛΟΥ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΤΣΕΡΠΕ ΓΕΩΡΓΙΑ-ΜΑΡΙΑ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΔΑΛΙΑΝΟΥΔΗ ΕΙΡΗΝΗ(ΡΕΝΑΤΑ) (Συντονιστής)