Φάση Σεναρίου

Ευέλικτη Ζώνη (Δημοτικό)

Ονειρεύομαι γιατί μπορώ!

2 ώρες

Το δέντρο των ονείρων

450λεπτά
Φύλλα Εργασίας
paradeigma_apotyposis_viomaton.doc

Για την πραγματοποίηση της Γ' φάσης απαιτούνται περίπου 10 διδακτικές ώρες.

 

   Η Γ' φάση αποτελείται από 2 επιμέρους στάδια:

1o Στάδιο: Εφόσον οι μαθητές είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους μέσα από καταστάσεις τρίτων και υποθετικά σενάρια, αρχίζουν να μοιράζονται στον κύκλο προσωπικά τους βιώματα (όσοι επιθυμούν) και εξηγούν πώς νιώθουν γι' αυτά. Την αρχή την κάνει πάλι ο εκπαιδευτικός. Οι μαθητές περιγράφουν τον λόγο για τον οποίο θεωρούν πως αυτό το περιστατικό έχει συμβάλλει στη ζωή τους είτε με θετικό είτε με αρνητικό τρόπο.

   Σε αυτό το στάδιο ο εκπαιδευτικός έχει τον ρόλο του καθοδηγητή, αφού η διαδικασία καθοδηγείται μεθοδικά και διακριτικά. Δημιουργούνται οι ενδείξεις της συζήτησης κι αφήνει τους μαθητές να παρασύρουν τη συζήτηση στην κατεύθυνση που εκείνοι θέλουν. Μέσα από την κατευθυνόμενη εργασία της Β' Φάσης, γίνεται η ομαλή προσαρμογή στην ελεύθερη έκφραση της Γ' Φάσης, με αποκορύφωμα την Δ' Φάση που οι μαθητές συνοψίζουν τι έχουν αποκομίσει (Μοντέλο Gagne) (Richey, Rita C. (2000) The legacy of Robert M. Gagne From: Eric Clearinghouse on Information and Technology, Syracuse , NY).

   Αφού πραγματοποιηθεί αυτό, εξηγούν ποια είναι τα όνειρά τους για το μέλλον και ποια είναι τα συναισθήματά τους στην ιδέα ότι έχουν πετύχει τους στόχους τους. Η συζήτηση πρέπει να αφορά τη γενικότερη σταδιοδρομία τους. Για να διεκπεραιωθεί με επιτυχία αυτό το στάδιο πρέπει να έχει ήδη αναπτυχθεί σχέση εμπιστοσύνης με τον εκπαιδευτικό και των μαθητών μεταξύ τους. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να ενθαρρύνει τη διατύπωση των σκέψεων των μαθητών. Καλό είναι να επικεντρωθούν σε θετικές διατυπώσεις των συναισθημάτων τους. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα πετύχουν την πρώτη ενδοσκόπησή τους.

 

2ο Στάδιο: Ανάλογα με την υλικοτεχνική υποδομή και τις δυνατότητες συνεργασίας του εκπαιδευτικού με ειδικότητες καλλιτεχνικών στα σχολεία, μπορεί να ξεκινήσει μία κατασκευή με όνομα "ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ". Σε αυτό οι μαθητές θα οπτικοποιήσουν ένα αντικείμενο που αντιπροσωπεύει τα όνειρά τους (όπως αυτοί επιθυμούν). Συλλογικά θα κατασκευάσουν ένα δέντρο (είτε σε χαρτόνι, είτε σε κατασκευή) και στον κορμό του δέντρου θα γράψουν τα συναισθήματα που έχουν για την επίτευξη του ονείρου τους. Κάθε μαθητής θα οικειοποιηθεί ένα "κλαδί" του δέντρου κι εκεί θα εναποθέσει το αντικείμενο που έχει ζωγραφίσει/κατασκευάσει.


Το δέντρο των ονείρων

Το συγκεκριμένο παράδειγμα είναι από τρισδιάστατη απεικόνιση του δέντρου.

Σύντομες οδηγίες κατασκευής τρισδιάστατου δέντρου των ονείρων

Ύψος 1.40μ

Τα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν τα όνειρα μπορεί να είναι κατασκευασμένα από πηλό που δε χρειάζεται ψήσιμο, φιλοτεχνημένα από τους μαθητές. Επίσης με οντουλέ πράσινο χαρτόνι μπορούν να προστεθούν φύλλα κάτω από τα οποία είναι καταγεγραμμένα τα συναισθήματα των μαθητών για το όνειρό τους.

Τρισδιάστατη κατασκευή του δέντρου


Δημιουργός Σεναρίου: Παναγιώτης Αθιανάς (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Ονειρεύομαι γιατί μπορώ!» έχει χαρακτηριστεί ως Επαρκές (βαθμολογία 50 μονάδων μέχρι 69.5) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1081