Τα συγκοπτόμενα ουσιαστικά β’ κλίσης στα Λατινικά
Λατινικά (Γενικό Λύκειο)
Το γνωστικό αντικείμενο που θα διαπραγματευτούμε είναι τα συγκοπτόμενα ουσιαστικά β’κλίσης στα Λατινικά της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και της Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου. Προαπαιτούμενες γνώσεις είναι να έχουν διδαχθεί οι μαθητές τα αρσενικά ουσιαστικά της β’ κλίσης και τις καταλήξεις αυτών σε όλες τις πτώσεις και των δύο αριθμών. Η κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης μας θα γίνει με τη χρήση της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου. Θα χωρίσουμε την τάξη σε δύο ομάδες των 10-12 μαθητών. Θα διευκόλυνε οι μαθητές να κάθονται σε δύο χωριστές στήλες σε σχέση με τον διδάσκοντα. Η πρώτη ομάδα θα έχει το όνομα «Οι Λατίνοι της εποχής του Θωμά Ακινάτη» και η δεύτερη ομάδα θα έχει το όνομα «Οι σύγχρονοι Ευρωπαίοι». Για τη διδασκαλία θα χρειστούμε το σχολικό εγχειρίδιο Λατινικών των Μ. Πασχάλη και Γ. Σαββαντίδη για τη Β΄ λυκείου, τον διαδραστικό πίνακα και τα φύλλα εργασίας.

Συχνά οι μαθητές μας ενώ αναγνωρίζουν και θυμούνται τις καταλήξεις των ουσιαστικών β’ κλίσης -τόσο των αρσενικών όσο και των ουδετέρων- παραβλέπουν την ύπαρξη των συγκοπτόμενων ουσιαστικών που περιλαμβάνει αυτή η κλίση. Είναι αναγκαίος ο εντοπισμός τέτοιων ουσιαστικών, καθώς και η προσεκτική κλίση τους στην Ονομαστική και Κλητική Ενικού. Επιπρόσθετα, οι μαθητές αντιμετωπίζουν το εξής εμπόδιο: συγχέουν τα συγκοπτόμενα ουσιαστικά β’ κλίσης με ουσιαστικά γ’ κλίσης, καθώς και στις δύο κλίσεις απαντά το τελικό σύμφωνο –r (πχ. ουσιαστικό συγκοπτόμενο β’ κλίσης το ager ενώ ουσιαστικό γ’ κλίσης το pastor). Έτσι, οι μαθητές κάποιες φορές κλίνουν λανθασμένα τα συγκοπτόμενα της β’κλίσης. Αξίζει να σημειωθεί, ακόμη, ότι κρίνεται αναγκαίο οι μαθητές να ανακαλύπτουν μόνοι τους και να δικαιολογούν το γεγονός ότι η Λατινική γλώσσα επιζεί μέσα σε όλες τις σύγχρονες ξένες γλώσσες που μαθαίνουν στο σχολείο και πολλές λέξεις προέρχονται από αυτή.
Φύλλα εργασίας σε φωτοτυπία για τους μαθητές,
Σχολικό εγχειρίδιο Λατινικών των Μ. Πασχάλη και Γ. Σαββαντίδη για τη Β΄ λυκείου.
Δημιουργός Σεναρίου: Άννα Ξένου (Εκπαιδευτικός)