Φάση Σεναρίου

Χημεία (Γυμνάσιο)

Καύση των υδρογονανθράκων

2 ώρες

Το φαινόμενο της καύσης

20λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fe_1.pdf

Στην 1η φάση γίνεται ενσωμάτωση της προαπαιτούμενης ύλης από τη Β΄ τάξη (το φαινόμενο της καύσης), η οποία, όπως προαναφέρθηκε, έχει αφαιρεθεί από τη διδακτέα ύλη, σύμφωνα με τις Οδηγίες για τη διδασκαλία των θετικών μαθημάτων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου  των τελευταίων ετών  (ενδεικτικά βλ. 147346/Γ2 – 16/09/2014 έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ). 

Η 1η Δραστηριότητα που αναφέρεται στη δηλητηριώδη δράση του μονοξειδίου του άνθρακα λειτουργεί ως αφόρμηση και έχει σκοπό να εγείρει το ενδιαφέρον των μαθητών με τις κατάλληλες εικόνες «Αυτοσχέδια ψησταριά σκότωσε δύο φοιτητές στη Λάρισα» και «Η άτυχη Σάρα και το αυτοσχέδιο μαγκάλι» και να τους ενεργοποιήσει σχετικά το αντικείμενο της διδασκαλίας.

Με τη 2η Δραστηριότητα αναδύονται εναλλακτικές αντιλήψεις των μαθητών, που αφορούν στην καύση.

Στη συνέχεια οι μαθητές παρακολουθούν/διαδρούν τα βίντεο Φαινόμενο Α και Φαινόμενο Β και με τη βοήθεια των δραστηριοτήτων που ακολουθούν (3η, 4η, 5η και 6η) συνεργάζονται και οικοδομούν τις έννοιες καύση και οξείδωση. Ειδικότερα με την 6η Δραστηριότητα οι μαθητές έχουν δυνατότητα να οπτικοποιήσουν τη σχέση οξείδωσης - καύσης, ως σχέση υπερσυνόλου – υποσυνόλου, ώστε να αποφευχθεί η ενδεχόμενη παρανόηση ότι το ένα φαινόμενο αποκλείει το άλλο.

Αμέσως μετά διευκρινίζει ο καθηγητής ότι δεν καίγονται μόνο αρκετά χημικά στοιχεία, αλλά και πολλές χημικές ενώσεις, οπότε οι μαθητές με τη βοήθεια της 7ης και 8ης Δραστηριότητας συνεργάζονται και «μπαίνουν» ομαλά από την ύλη της Β΄ σε εκείνην της Γ΄ Γυμνασίου οικοδομώντας ολοκληρωμένα τις έννοιες καύση και καυσαέρια, όπως ακριβώς απαιτεί η ύλη της Γ΄ Γυμνασίου.


Αυτοσχέδια ψησταριά σκότωσε δύο φοιτητές στη Λάρισα


Η άτυχη Σάρα και το αυτοσχέδιο μαγκάλι


Φαινόμενο Α


Φαινόμενο Β


Παρόμοιο πείραμα αναφέρεται στο βιβλίο μαθητή της Χημείας Β΄ Γυμνασίου (Μάθημα 2,7, Η Χημική αντίδραση, σελ. 55), όπου αναφλέγεται σκόνη μαγνησίου.

3η Δραστηριότητα


5η Δραστηριότητα


6η Δραστηριότητα

Σύρετε κάθε φράση στην κατάλληλη περιοχή.

Η εικόνα προέρχεται από το βιβλίο μαθητή της Χημείας Β΄ Γυμνασίου (σελ. 80) και τροποποιήθηκε για τις ανάγκες του ΔΕ

7η Δραστηριότητα


8η Δραστηριότητα


4η Δραστηριότητα


Δημιουργός Σεναρίου: ΝΙΚΗ ΚΑΤΣΙΑΠΗ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Καύση των υδρογονανθράκων» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1378