Φάση Σεναρίου
Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Τα 600 λεπτά είναι κατά προσέγγιση, διότι περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που ακολούθησαν τη φάση 1 (1η μέρα) - φάση 2(2η μέρα) και περιγράφονται σε μέρες:
3η μέρα:
Επιθυμία των παιδιών είναι να παίξουν τα παραδοσιακά παιχνίδια. Για να μην υπάρχουν διαπληκτισμοί αποφασίζεται με δημοκρατικές διαδικασίες, να υπάρχουν αναρτημένα κάπου στην αίθουσα, οι ονομασίες όλων των παραδοσιακών παιχνιδιών από όπου θα επιλέγουν το παιχνίδι που θέλουν να μάθουν να παίζουν. Έτσι κατασκευάζουμε τη γιαγιά (φωτο σεναρίου) η οποία θα κρατά στο εξής όλα τα παιχνίδια και από εκεί θα επιλέγουν κάθε φορά το παιχνίδι που θέλουν να παίξουν τα περισσότερα παιδιά.
Υλικά που χρησιμοποιήθηκαν: πιάτα μιας χρήσης (για κεφάλι), χαρτόνι κανσόν (για χέρια), ύφασμα (για ρούχα), σύρμα πίπας (για στόμα), μαλλιά πλεξίματος (για μαλλιά), κόλλα.
Τα παιδιά υπαγορεύουν τις ονομασίες των παιχνιδιών και η εκπαιδευτικός τα γράφει σε word. Στη συνέχεια αφού τα εκτυπώνουμε, χωρίζονται τα παιδιά σε ομάδες (που επιλέγονται τυχαία) και μια ομάδα παιδιών τα κόβει. Μια άλλη ομάδα κόβει μικρά παραλληλόγραμμα από χαρτόνι κανσόν και κολλούν πάνω τις ονομασίες των παιχνιδιών. Μια τρίτη ομάδα, κολλά από πίσω ξυλάκια από σουβλάκι για να μπορούν να τα κρατούν. Μια άλλη ομάδα φτιάχνει τη γιαγιά. Στην ποδιά της κολλούν τον τίτλο του προγράμματος και στα χέρια της τοποθετούν τα παιχνίδια, από όπου θα παίρνουν κάθε φορά αυτό που θέλουν.
Ακολουθεί η εκμάθηση του παιχνιδιού που επιλέγουν.
4η μέρα:
Τα παιδιά (22) χωρισμένα σε 5 ομάδες (3 τετραμελείς και 2 πενταμελείς),
αναζητούν με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού στο Internet στη σελίδα www. Cliparts+παραδοσιακό παιχνίδι για να δουν σχετικές εικόνες και τις αποθηκεύουμε στον υπολογιστή. Παραθέτω ενδεικτικές σελίδες:
http://gr.clipartlogo.com/free/traditional-game.html
http://gr.clipartlogo.com/free/thai-traditional-game.html
https://www.google.gr/search?q=clipart%2B%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B4%CE%BF%CF%83%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%BF+%CF%80%CE%B1%CE%B9%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%B4%CE%B9&newwindow=1&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=uKKZU77mBIyV7Abz3ICYCQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1280&bih=933
Για τις ανάγκες αυτής της δραστηριότητας μεταφερόμαστε στην αίθουσα πληροφορικής του Δημοτικού Σχολείου με το οποίο συστεγαζόμαστε. Οι ομάδες δημιουργούνται βάσει του πίνακα των επιμελητών της τάξης (δραστηριότητα που είχε προηγηθεί με την επεξεργασία προηγούμενου θέματος όπου είχαν επιλέξει βάσει του αγαπημένου τους χρώματος). Είναι σημαντικό ο κάθε μαθητής να ξέρει που θα καθίσει και από ποιους αποτελείται η ομάδα του χωρίς να χάνεται πολύτιμος διδακτικός χρόνος και χωρίς να δημιουργείται αναστάτωση στην τάξη. Στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση με την ολομέλεια, όπου συζητούν όσα ανακάλυψαν τα παιδιά, αντιλαμβανόμενα τα οφέλη που προσφέρει ο Παγκόσμιος Ιστός με τις μηχανές αναζήτησης που διαθέτει, δίνοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να αντλήσουν πληροφορίες σχετικές με ότι αναζητούν στο Διαδίκτυο. Το συγκεκριμένο σενάριο μάθησης δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αντιληφθούν πόσο γρήγορα και εύκολα μπορούν να αποκτήσουν πληροφορίες για το συγκεκριμένο θέμα.
Τα παιδιά εντυπωσιάζονται και ζητούν να ζωγραφίσουν διάφορα παιχνίδια και με διαφορετικούς τρόπους ανακαλύπτοντας έτσι τις δυνατότητες που προσφέρει το πρόγραμμα του Tuxpaint.
Τα παιδιά (22) χωρισμένα σε 5 ομάδες (3 τετραμελείς και 2 πενταμελείς), εκφράζονται καλλιτεχνικά ζωγραφίζοντας με το πρόγραμμα του Tuxpaint παραδοσιακά παιχνίδια:
5η μέρα:
Τα παιδιά σε ομάδες αναζητούν παραδοσιακά παιχνίδια άλλων χωρών (ομοιότητες και διαφορές) με το Internet Explorer. Επίσης αναζητούν στο Youtube, τραγούδια και βίντεο σχετικά με το θέμα, τα οποία αποθηκεύονται στον υπολογιστή.
Παραθέτω ενδεικτικές σελίδες:
ΕΙΚΟΝΕΣ:
http://gr.clipartlogo.com/free/russian-traditional-clothing.html
http://gr.clipartlogo.com/free/traditional-chinese-decor.html
https://www.google.gr/search?q=clipart%2Bparadosiako+paihnidi&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=IqGZU_jROMHe7AbFiIGABQ&ved=0CDAQsAQ&biw=1280&bih=933
ΜΟΥΣΙΚΗ:
http://www.youtube.com/watch?v=SmASgfxAy5g
http://www.youtube.com/watch?v=OwN9sBwBhSQ&list=PL6A815F523342786F
http://www.youtube.com/watch?v=IcZ0s5xYoiw
http://www.youtube.com/watch?v=Hj5LX0Wv99I
ΒΙΝΤΕΟ:
http://www.youtube.com/watch?v=K4FztkwsuAk
http://www.youtube.com/watch?v=xNfDhkH-muU
http://www.youtube.com/watch?v=00OdFgXskNQ
http://www.youtube.com/watch?v=BEhoyrb3X7g
Στη συνέχεια αναρτώνται στο wikispaces της εκπαιδευτικού.
Αφού έμαθαν, είδαν και έπαιξαν αρκετά παιχνίδια, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τυφλόμυγα. Έτσι η εκπαιδευτικός δημιουργεί παζλ με το πρόγραμμα Jigsaw puzzle με μια εικόνα από το Διαδύκτιο (τυφλόμυγα). Επίσης ζητούν να γίνει παζλ και η ομαδική τους φωτογραφία (αυτό βοηθά και στην επικοινωνία μεταξύ τους περισσότερο). Παίζουν με ευχαρίστηση όλα τα παιδιά με όποιο παζλ επιλέγουν.Στη συνέχεια στην ολομέλεια συζητούν για τις εντυπώσεις τους, τις απορίες τους και ανταλλάσουν απόψεις για τις καινούριες εμπειρίες και κατακτήσεις τους.
6η μέρα:
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες δημιουργώντας το δικό τους χάρτη – με το Inspiration - βάσει των αγαπημένων τους παιχνιδιών: Αφού επιλέγουν από τη βιβλιοθήκη του “Inspiration” φωτογραφία με το αγαπημένο τους παιχνίδι, γράφουν αντίστοιχα την ονομασία του κάθε παιχνιδιού και στη συνέχεια αντιστοιχίζουν τα ονόματά τους, δημιουργώντας 5 ομάδες εργασίας (3 τετραμελείς – 2 πενταμελείς). Στη συνέχεια εκτυπώνεται και αναρτάται στην τάξη. Για τη συγκρότηση ομάδων σε επόμενες δραστηριότητες, ανατρέχουν στον χάρτη αυτόν, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να τον διαφοροποιήσουν αν θέλουν σε άλλες δραστηριότητες βάσει των επιθυμιών τους..
Στη συνέχεια οι ομάδες που δημιουργήθηκαν παίζουν στην αυλή παραδοσιακά παιχνίδια, τα οποία έχει φροντίσει να σχεδιάσει εκ των προτέρων η εκπαιδευτικός.
Τα παιδιά ενθουσιασμένα με όσα έχουν μάθει, αποφασίζουν να ζητήσουν από τους γονείς τους, να φτιάξουν διάφορα παραδοσιακά παιχνίδια στο σπίτι και να τα φέρουν στο σχολείο.
7η μέρα:
Τα παιδιά φέρνουν στο σχολείο τα παιχνίδια που κατασκεύασαν με του γονείς τους:
Παιδιά και εκπαιδευτικός στην ολομέλεια, συζητούν για τον τρόπο κατασκευής και παιξίματος αυτών. Περιγράφουν και ανταλλάσουν απόψεις και εμπειρίες και στη συνέχεια παίζουν μ’ αυτά.
Στη συνέχεια, βλέποντας την εικόνα του κάθε παιχνιδιού, ηχογραφούν στον υπολογιστή τις περιγραφές τους για τον τρόπο κατασκευής και παιξίματος αυτών (φύλλο εργασίας).
8η μέρα:
Δημιουργούμε σελίδα web με το πρόγραμμα Hot potatoes φτιάχνοντας παιχνίδι αντιστοίχησης εικόνας και λέξης με διάφορα παραδοσιακά παιχνίδια. Όλα τα παιδιά αντιστοιχίζουν την εικόνα του παιχνιδιού με την ονομασία του και εκφράζονται προφορικά, αναγνωρίζοντας τα φωνήματα. Ύστερα εκτυπώνουμε την εικόνα και τα παιδιά αντιστοιχίζουν με βελάκια (φύλλο εργασίας) εικόνα και λέξη.
9η μέρα:
Αναζητούμε στο Google σελίδες σχετικές με κατασκευές για φιγούρες του καραγκιόζη:
https://www.google.gr/search?q=%CF%86%CE%B9%CE%B3%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%…
Στη συνέχεια εκτυπώνουμε τα κομμάτια της κάθε φιγούρας και η εκπαιδευτικός τα πλαστικοποιεί. Τα παιδιά αντιστοιχίζουν τα κομμάτια, συναρμολογώντας έτσι την κάθε φιγούρα
Και…έτοιμες οι φιγούρες! Παίζουμε διαλέγοντας το κάθε παιδί όποια φιγούρα θέλει!
10η μέρα:
Τα παιδιά σε ομάδες δημιουργούν με το πρόγραμμα Kidspiration τη δική τους βιβλιοθήκη και στη συνέχεια φτιάχνουν εννοιολογικό χάρτη με τον οποίο αντιστοιχίζουν τις φωτογραφίες για να συναρμολογήσουν τους ήρωες του Καραγκιόζη, γράφοντας και το όνομα της κάθε φιγούρας αντίστοιχα.
Στη συνέχεια συνδέουν με διαφορετικού χρώματος βελάκια, αντιστοιχίζοντας τις φωτογραφίες των ηρώων του καραγκιόζη. Το συγκεκριμένο, αφού φυλάσσεται και ως εικόνα, εκτυπώνεται και δίδεται στη συνέχεια και ως φύλλο εργασίας.
11η μέρα:
Στην ολομέλεια παιδιά και εκπαιδευτικός κουβεντιάζουν για το θέατρο σκιών (σκηνικά που χρησιμοποιούνται – χειρισμός της φιγούρας – αστείοι διάλογοι). Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός επισκέπτεται στο youtube τη σελίδα:
http://www.youtube.com/watch?v=K4FztkwsuAk
και παρακολουθούν με προτζέκτορα την παράσταση: «ο καραγκιόζης γιατρός».
Στη συνέχεια χειρίζονται τις φιγούρες που φτιάξαμε ανταλλάσοντας αυτοσχέδιους διαλόγους. Συναποφασίζουμε να παρουσιάσουμε τη δική μας παράσταση. Τα παιδιά διαλέγουν από μία φιγούρα και σε φύλλο εργασίας (το οποίο δίνεται στο σπίτι για να το γράψουν με τους γονείς τους) η εκπαιδευτικός γράφει το παρακάτω τετράστιχο:
Ήρωας του καραγκιόζη
για λίγο θα γενώ
γράφοντας ένα τετράστιχο
πικάντικο κι ευτράπελο.
12η μέρα:
Τα παιδιά φέρνουν τα φύλλα εργασίας όπου έχουν ζωγραφίσει τον ήρωα που επέλεξαν και έχουν γράψει κάτι αντίστοιχο. Αρχίζουμε τις πρόβες και για τη δημιουργία της μουσικής που θα χρησιμοποιήσουμε, επιλέγουμε κομμάτια σχετικά με το θέμα μας από το youtube και τα γράφουμε σε CD.
13η μέρα:
Παρουσιάζουμε στους γονείς την παράσταση καραγκιόζη. Για τη δημιουργία της μουσικής μεταφέρουμε σε CD τραγούδια σχετικά που βρίσκουμε στο Youtube. Η παράσταση βιντεοσκοπείται και αναρτάται στην ιστοσελίδα της τάξης.
http://pantanipio.blogspot.gr/search/label/%CE%9F%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%…
14η μέρα:
Τα παιδιά και η εκπαιδευτικός στην γωνιά της συζήτησης (ολομέλεια), αποφασίζουν να συμπεριλάβουν στην εφημερίδα του Νηπιαγωγείου που ετοιμάζουν (επεξεργαζόμενοι άλλο θέμα), τα βιώματά τους από την επεξεργασία του συγκεκριμένου σεναρίου, σε μορφή Comic. Η εκπαιδευτικός έχοντας το ρόλο του ενορχηστρωτή των ομάδων, δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά με το πρόγραμμα Comic Strip Creator (web 2) να αποκτήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να μάθουν να εκφράζονται με συνοπτικό τρόπο.
Για τις ανάγκες αυτής της δραστηριότητας μεταφερόμαστε στην αίθουσα πληροφορικής του Δημοτικού Σχολείου με το οποίο συστεγαζόμαστε.
Τα παιδιά σε ομάδες χρησιμοποιώντας διάφορες φωτογραφίες, δημιουργούν Comicς, όπου αποδίδουν με συνοπτικό λόγο όσα αποκόμισαν παίζοντας παραδοσιακά παιχνίδια και από την παράσταση καραγκιόζη που παρουσιάσαμε στους γονείς.
Όλα συμπεριλαμβάνονται στην παραπάνω εφημερίδα η οποία αναφέρεται στην καθημερινότητα των παιδιών στο Νηπιαγωγείο.
15η μέρα:
Το ταξίδι της κατάκτησης γνώσεων – στάσεων και δεξιοτήτων του συγκεκριμένου θέματος, μαγεύει τα παιδιά τόσο, που επιθυμία τους είναι να το γνωστοποιήσουν. Έτσι στη συνέχεια δημιουργούμε ένα μικρό βίντεο χρησιμοποιώντας φωτογραφίες από την εφαρμογή των δραστηριοτήτων {(των παιδιών που έπαιζαν, κατασκευών παραδοσιακών παιχνιδιών μαζί με τους γονείς τους, φιγούρες που φτιάχτηκαν και ταξινομήθηκαν (αντιστοίχηση) από τα ίδια τα παιδιά και παράστασης καραγκιόζη που δόθηκε από τα παιδιά)} με συνοδεία μουσικής σχετικής με το θέμα, που επιλέχθηκε από τα παιδιά, χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Pstory και το DVD δόθηκε σε όλα τα παιδιά.
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ Διευκρίνιση
Inspiration Διευκρίνιση
ΠΑΖΛ Διευκρίνιση
Δημιουργός Σεναρίου: ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΣΙΣΚΟΥ (Εκπαιδευτικός)