Φάση Σεναρίου

Ερευνητική Εργασία - Project (Γενικό Λύκειο)

«Έχω τ’ όνειρό μου, το ποδήλατό μου»

3 ώρες

1η Ομάδα: Ιστορία και ασφαλής χρήση ποδηλάτου

135λεπτά
Φύλλα Εργασίας
Φύλλο Εργασίας 1

Θεματική, μεθοδολογία - διερεύνηση υλικού

Το θέμα που αναλαμβάνει να διερευνήσει η πρώτη ομάδα (4-5 μαθητών) αναφέρεται στην ουσιαστική γνωριμία των μαθητών με το ποδήλατο. Κατ' αρχάς, οι μαθητές θα κάνουν μια σύντομη έρευνα για την ιστορία του ποδηλάτου: τα πρώτα ποδήλατα και τη μορφή τους. Κατόπιν, θα εστιάσουν στα σύγχρονα ποδήλατα, στα μέρη από τα οποία αυτά αποτελούνται και, κυρίως, στις ρυθμίσεις του ποδηλάτου τους και στη σωστή στάση του σώματος για να κάνουν ποδήλατο. Τέλος, οι μαθητές θα διερευνήσουν ό,τι έχει σχέση με την ασφάλειά τους στον δρόμο και τον σεβασμό των κανόνων οδικής ασφάλειας.

Η ομάδα μπορεί να συγκεντρώσει το υλικό της με έρευνα στο διαδίκτυο, με άτυπη ενημερωτική επίσκεψη σε κατάστημα πώλησης και επισκευής ποδηλάτων και, τέλος, με άτυπη ενημερωτική επίσκεψη στην τροχαία της πόλης.

Σκοπός της πρώτης ομάδας είναι να κατανοήσουν οι μαθητές της (και να μπορούν να το μεταδώσουν και στα μέλη των άλλων ομάδων) ότι τα οφέλη του ποδηλάτου δεν είναι αυτονόητη απόρροια της χρήσης του, αλλά αποτέλεσμα γνώσης και σεβασμού βασικών κανόνων. Για την επίτευξη του σκοπού της έρευνας οι μαθητές θα πρέπει να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερευνητικά ερωτήματα, τα οποία μόνοι τους θα θέσουν από την αρχή της έρευνας και τα οποία θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν καθώς αυτή θα εξελίσσεται. Η βοήθεια του καθηγητή αναμένεται να είναι διακριτική, φθίνουσα και με τη μορφή νοητικών γρίφων, τους οποίους οι μαθητές θα προσπαθούν, αυτενεργώντας, να απαντήσουν.

Ενδεικτικά ερευνητικά ερωτήματα της πρώτης ομάδας θα μπορούσαν να είναι:

1. Ποια είναι η ιστορική εξέλιξη του ποδηλάτου;

2. Ποια είναι τα βασικά μέρη ενός σύγχρονου ποδηλάτου;

3. Ποια είναι η σωστή στάση του σώματος για να ποδηλατεί κάποιος;

4. Ποιους κανόνες πρέπει να τηρεί ο ποδηλάτης για την οδική του ασφάλεια;

Με το πέρας του παρόντος σεναρίου οι μαθητές της ομάδας αναμένεται να μπορούν να χρησιμοποιούν σωστά και με ασφάλεια το ποδήλατό τους, να μπορούν να μεταδώσουν αυτή τη γνώση και στον μικρόκοσμό τους και να μπορούν να παρουσιάσουν στο τέλος του τετραμήνου σε ολόκληρο το σχολείο, με τρόπο που οι ίδιοι θα επιλέξουν, την ουσία των κυριότερων ευρημάτων τους (ανάμεσα σε άλλα προτείνεται η δραματοποίηση σκηνών με ποδήλατο).
 

 

 


Εικόνα 1: Ξύλινη ‘draisienne’


Εικόνα 2: velocipede


Εικόνα 4: Penny-farthing


Εικόνα 5: Σύγχρονο ποδήλατο


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Ας γνωρίσουμε κάποια "Βασικά μέρη του ποδηλάτου". Στην εικόνα του σύγχρονου ποδηλάτου που ακολουθεί σας δίνονται επτά ονομασίες βασικών μερών του. Σύρετε την ονομασία στο πλαίσιο-μέρος του ποδηλάτου που νομίζετε ότι αυτή αντιστοιχεί και αποθέστε την εκεί. Κατόπιν, ελέγξτε την ορθότητα των απαντήσεών σας.

Αν θέλετε να δείτε περισσότερα για τα μέρη του ποδηλάτου και - πολύ σημαντικό - τη συντήρησή τους, μπορείτε να ανατρέξετε στο διαδίκτυο. Ενδεικτικά σας δίδεται η ιστοσελίδα του Ποδηλατικού Συλλόγου του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (ΠΟ.Σ.Π.Ι.) http://tinyurl.com/nm59red.

 


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο για τη σωστή ρύθμιση της σέλας και τη στάση που πρέπει να έχει το σώμα μας, όταν ποδηλατούμε. Κατόπιν καταγράψτε με συντομία ό,τι θεωρείτε πως είναι σημαντικό να θυμάστε και να εφαρμόζετε από εδώ και πέρα και εσείς και οι φίλοι σας.


Ρυθμίσεις ποδηλάτου


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4

Σας δίδεται παρακάτω η ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορά  την οδική ασφάλεια των ποδηλατών. Στη δεξιά στήλη (Περισσότερα γύρω από το θέμα αυτό) μπορείτε να βρείτε πιο πολλές πληροφορίες για το τι πρέπει να γνωρίζετε, ώστε να  προστατεύετε στον δρόμο και τη σωματική σας ακεραιότητα και την ασφάλεια των άλλων. Αφού διαβάσετε τα κύρια σημεία, συνεργαστείτε με την ομάδα 2 για τη δημιουργία μιας αφίσας, η οποία θα περιλαμβάνει 5-6 κανόνες-προϋποθέσεις ασφαλούς και σωστής χρήσης του ποδηλατου.

 

 


ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ


ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τοποθετώντας τον κένσορα πάνω από τις εικόνες 1, 2, 3, 4 και 5, θα δείτε κάποιες βασικές πληροφορίες για την ιστορία του ποδηλάτου. Από το σύντομο περιεχόμενο αυτών των πληροφοριών και τις ευρύτερες ιστορικές σας γνώσεις ποια συμπεράσματα μπορείτε να εξαγάγετε για τη δημιουργία των πρώτων ποδηλάτων (σκοπός, υλικά και χρηστικότητα κατασκευής);

Επίσης, μπορείτε να συμβουλευτείτε και τη χρονογραμμή "Ιστορία ποδηλάτου", που ακολουθεί μετά τις εικόνες, και να συμπληρώσετε τις χρονολογίες που έχουν ερωτηματικό και με άλλα ιστορικά μοντέλα που θα βρείτε μέσα από την αναζήτησή σας στο διαδίκτυο.


Εικόνα 3: Fhantom


Βασικά μέρη του ποδηλάτου


Δημιουργός Σεναρίου: ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΒΑΡΟΣ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο ««Έχω τ’ όνειρό μου, το ποδήλατό μου»» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1579