Φάση Σεναρίου

Διαθεματική Ομάδα (Γυμνάσιο)

Τρία χαϊκού: Διάλογος του Γ. Σεφέρη με την ιαπωνική ποίηση;

3 ώρες

Γέφυρες μεταξύ μαθητών και ποιήματος

20λεπτά

Αφόρμηση

Για την πρώτη συνάντηση οι μαθητές θα οδηγηθούν, με τα σχολικά τους βιβλία, σε κάποια αίθουσα του σχολείου η οποία διαθέτει διαδραστικό πίνακα, για να προετοιμαστεί η διδασκαλία στην ολομέλεια της τάξης. Είναι η φάση πριν από την ανάγνωση. Η φάση αυτή είναι πολύ σημαντική, καθώς «χτίζει τις γέφυρες» μεταξύ του ποιήματος και των μαθητών μας. Ο κυριότερος σκοπός της είναι να δώσει κίνητρα για την ανάγνωση που θα ακολουθήσει και να πλουτίσει το γνωστικό και πολιτισμικό ορίζοντα των μαθητών και μαθητριών, δημιουργώντας ένα πλαίσιο προβληματισμού που θα διευκολύνει την εξαγωγή νοήματος. Σε αυτή τη φάση θα προβληθεί ένα βίντεο, που έχει δημιουργηθεί από την καθηγήτρια, με εικόνες, ήχους και ποιήματα-χαϊκού από την Ιαπωνία. Επιστρατεύοντας τα προσωπικά βιώματα των μαθητών, τις προηγούμενες γνώσεις τους (σχολικές και εξωσχολικές), τις παραστάσεις και τις εμπειρίες τους, θα εκμαιεύσουμε τους βασικούς άξονες του θέματος (στιγμιαία αντίληψη ή αποκάλυψη, εποχές της φύσης, ποιήματα εικόνων, συναίσθημα). Η φάση αυτή ολοκληρώνεται, όταν θεωρήσουμε ότι οι μαθητές μας έχουν εξοικειωθεί με κάποιες έννοιες και ζητήματα και τους έχουν δημιουργηθεί κάποια ερωτήματα που θα απευθύνουν στα κείμενα που θα διαβάσουν.

Προβολή βίντεο Ιαπωνία - χαϊκού

Ανάγνωση ποιημάτων Τρία χαϊκού του Γ. Σεφέρη

Η ανάγνωση του κειμένου γίνεται από τη διδάσκουσα. Η πρώτη ανάγνωση είναι πολύ σημαντική γιατί παράγει μιαν αρχική εντύπωση, μια γενική σύλληψη του κειμένου. Γι’ αυτό είναι προτιμότερο να γίνεται από τον διδάσκοντα που ως “επαρκής” αναγνώστης δίνει στην ανάγνωσή του μια διάσταση ερμηνευτική. Οι μαθητές σε αυτή την πρώτη φάση βρίσκονται ακόμα στην κατάσταση του “απλοϊκού” αναγνώστη. Από αυτή την απλοϊκότητα ζητά να τον βγάλει η διδασκαλία, να τον απαλλάξει δηλαδή από πιθανές παραναγνώσεις ή αμηχανίες και να τον καταστήσει ενεργητικό αναγνώστη. Γι΄αυτό την πρώτη ανάγνωση ακολουθεί η ερμηνευτική προσέγγιση, δηλαδή η ανάλυση και επανασύνθεση του έργου σ’ ένα νέο, πιο κατανοητό αισθητικό όλον.

Αντιδράσεις των μαθητών

Γίνεται μία σύντομη συζήτηση για την πρώτη αντίδραση των μαθητών στο άκουσμα του κειμένου. Ενθαρρύνονται να εκφράσουν αυθόρμητα τις πρώτες σκέψεις και τα συναισθήματα που τους προκάλεσε. Αυτό το πρώτο βιωματικό υλικό θα αποτελέσει αφετηρία για την επεξεργασία που θα ακολουθήσει.  


Γιώργος Σεφέρης, Τρία χαϊκού

Από το σχολικό βιβλίο Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Γ' Γυμνασίου) - Βιβλίο μαθητή

Ιαπωνία - χαϊκού

Βίντεο με φωτογραφίες από την Ιαπωνία, ιαπωνική μουσική και μεταφρασμένα ιαπωνικά χαϊκού

Δημιουργός Σεναρίου: ΕΙΡΗΝΗ ΠΙΤΤΑΡΑΚΗ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Τρία χαϊκού: Διάλογος του Γ. Σεφέρη με την ιαπωνική ποίηση;» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1651